Αφιέρωμα: 35 χρόνια από την παρουσίαση της Mercedes 124

H προπομπός της E-Class, η εμβληματική 124, κλείνει φέτος 35 χρόνια από τότε που παρουσιάστηκε και έφερε μια νέα τάξη πραγμάτων για την εταιρία και την κατηγορία.

Βρείτε μας στο
Mercedes W 124 500 E

Με το αστέρι στο καπό της, η W 124, η σεντάν έκδοση της σειράς, ήταν ένα αυτοκίνητο που στεκόταν το ίδιο άνετα ως οικογενειακό, ως “λιμουζίνα” μεταφοράς VIP, αλλά και σαν ταξί, κάτι που ελάχιστα μοντέλα μπορούν να παινευτούν ότι έχουν καταφέρει χωρίς να τσαλακώσουν στο ελάχιστο το κύρος του κατασκευαστή τους.



Ας δούμε μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία από την ιστορία της 124 και ακόμη περισσότερο της σεντάν έκδοσης, ενός μοντέλου που, αν μη τι άλλο, έκανε αισθητή την παρουσία του και στη χώρα μας.

H σειρά 124, όπως ήταν η κωδική ονομασία της συγκεκριμένης γενιάς E-Class έκανε για πρώτη φορά την εμφάνισή της στις 26 Νοεμβρίου του 1984 στην Ισπανία και διαδέχθηκε ένα επίσης επιτυχημένο μοντέλο των Γερμανών την 123. Πρώτη και καλύτερη ήταν η σεντάν έκδοση και έπειτα ακολούθησαν η στέισον βάγκον (S 124, 1985), η coupe (C 124, 1987), το σεντάν με το μεγαλύτερο μεταξόνιο (1989, V 124) και τελευταία είδε το φως της παραγωγής η carbio έκδοση (1991, A 124).

Η 124 ήταν ένα πραγματικό τεχνολογικό άλμα για την Mercedes αναφορικά με την σχεδίαση και την εξέλιξή της, την τεχνολογία που κουβαλούσε, αλλά και τους κινητήρες που χρησιμοποιούσε, ενώ αποτέλεσε και την πρώτη “οικογένεια” μοντέλων για τους Γερμανούς.

Αυτός είναι και ο λόγος που 35 χρόνια μετά και παρά το γεγονός της ευρείας παραγωγής της η σειρά 124 έχει αρχίσει να αποκτά και συλλεκτικό. Τα σεντάν, τα κουπέ και τα κάμπριο να έχουν φυσικά τον πρώτο λόγο σύμφωνα και με σχετική ανάλυση που πραγματοποίησε η Mercedes.

Η 124 έφερε πολλές τεχνολογίες και λύσεις στο τραπέζι των τεσσάρων τροχών που σήμερα θεωρούνται κοινός τόπος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η χρησιμοποίηση ατσαλιού υψηλής αντοχής για την ενίσχυση της δομής της, αλλά και η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, δύο στοιχεία που υιοθέτησε πρώτη η μικρότερη 190 Ε.

H απόφαση για την δημιουργία της 124 πάρθηκε πολύ πριν από την παρουσίασή, πάνω από μια δεκαετία νωρίτερα για την ακρίβεια, το 1975. Τότε τα μοντέλα της σειράς 114/115 βρίσκονταν ακόμη στην παραγωγή και στο τέλος του έτους το συμβούλιο της εταιρίας είχε πάρει την απόφαση για το διάδοχο μοντέλο της 123 που μπήκε στην αγορά τον Ιανουάριο του 1976.

Η τεράστια διαφορά της 124 από την 123 οφείλεται σε μια σειρά από λόγους που έχουν να κάνουν τόσο με την γερμανική εταιρία όσο και με τις μελλοντικές προδιαγραφές εκείνης της εποχής. Οι σημαντικότεροι από αυτούς που επηρέασαν την εξέλιξη της έχουν να κάνουν με την αλλαγή ανθρώπων στην ηγεσία της Mercedes και την είσοδο σε θέσεις κλειδιά της νέας τότε γενιάς. Είχαν να κάνουν και με τους κανονισμούς που αφορούσαν την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων, ειδικά για την σημαντική αγορά της Β. Αμερικής.

Έτσι η Mercedes εξέλιξε και παρουσίασε για την 124 μια νέα γενιά 6κύλινδρων κινητήρων βενζίνης αλλά και νέους κινητήρες πετρελαίου με 4, 5 ή έξι κυλίνδρους, με ή χωρίς υπετροφοδότη. Παράλληλα, από το φθινόπωρο του 1986 όλα τα μοντέλα έφεραν και τριοδικό καταλύτη στην εξάτμιση τους.

Σημαντική πρόοδος σημειώθηκε επίσης στην εξέλιξη της αεροδυναμικής και της ασφάλειας, σε σχέση με την προηγούμενη γενιά των μεσαίων πολυτελών σεντάν των Γερμανών. Τα πρώτα μοντέλα από πηλό σε κλίμακα 1:5 πέτυχαν συντελεστή οπισθέλκουσας 0,32 μόλις το 1977. Τα σεντάν μοντέλα που παρουσιάστηκαν στους δημοσιογράφους τον Δεκέμβριο του 1984 είχαν ακόμη πιο εντυπωσιακή επίδοση στο 0,29-0,30! Σχεδιαστής του μοντέλου ήταν ο Bruno Sacco με το τελικό σχέδιο να εγκρίνεται από το δ.σ. της Mercedes στις αρχές του 1981.

Η Mercedes πραγματοποίησε και εξαντλητικές δοκιμές χρησιμοποιώντας 60 διαφορετικά αυτοκίνητα που οδηγήθηκαν σε κάθε κλιματολογική συνθήκες και σχεδόν κάθε δρόμο, από την κυριολεκτικά καυτή Αφρική, έως την παγωμένη Σκανδιναβία, στις Άλπεις αλλά και την Β. Αμερική.

Η 124 έφερε επίσης και την πρώτη γενιά του συστήματος 4κίνησης της Mercedes 4MATIC, διαθέσιμο στα μοντέλα με τους εξακύλινδρους κινητήρες.

Ο Ιούνιος του 1993 ήταν ένας σημαντικός μήνας για το δημοφιλές σεντάν της γερμανικής εταιρίας καθώς τότε το όνομά του άλλαξε με το E να μετακομίζει μπροστά από τον αριθμό. Έτσι, η 200 E ονομάστηκε για παράδειγμα E 200, έναν “κωδικό” που θα τον συνηθίζαμε περισσότερο στην επόμενη γενιά του μοντέλου. Αυτό γιατί το 1995 υπήρξε και η τελευταία χρονιά παραγωγής του μεσαίου γερμανικού σεντάν. Στα 11 χρόνια που παρέμεινε στην παραγωγή η W 124 κατάφερε να πωληθεί σε 2.737.860 μονάδες και αποτελεί ένα από τα μακροβιότερα μοντέλα στην ιστορία της Mercedes.

Θαυμάστε την W 124 στην gallery που ακολουθεί.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr