Alfa Romeo: 4+1 πρωτότυπα που έγραψαν ιστορία!

Η Alfa Romeo έχει αφήσει ισχυρό αποτύπωμα στην ιστορία της αυτοκίνησης και τα πρωτότυπά της, έπαιξαν και συνεχίζουν να παίζουν σημαντικό ρόλο σε αυτό




H ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία έχει πολλούς λόγους να νιώθει υπερήφανη και η Alfa Romeo, είναι αναμφίβολα ανάμεσα σε αυτούς. Έχοντας γράψει μοναδική ιστορία από το 1910, η ιταλική μάρκα απέκτησε πολλούς και φανατικούς θαυμαστές σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ποια ήταν τα στοιχεία που έκαναν την Alfa Romeo να ξεχωρίζει; Ο πρωτοποριακός σχεδιασμός και η οδηγική απόλαυση ήταν ανέκαθεν από τα δυνατά σημεία της μάρκας, ενώ πολλοί σημειώνουν πως τα αυτοκίνητα της Alfa Romeo “έχουν ψυχή”. Στη διαμόρφωση αυτής της σπάνιας αυτοκινητιστικής κληρονομιάς, έπαιξαν ρόλο και τα πρωτότυπα της φίρμας. Κάποιες φορές, αποτέλεσαν τον πρόδρομο άλλων νέων μοντέλων, ενώ σε άλλες περιπτώσεις λειτούργησαν ως πλατφόρμες νέων τεχνολογιών. Επιπλέον, ήταν διαρκώς το πεδίο δράσης για ταλαντούχους σχεδιαστές, οι οποίοι ανέπτυσσαν το ταλέντο τους έχοντας ως βάση, τον χαρακτήρα της μάρκας.

Τα παραπάνω, οδήγησαν μέσα από μια πορεία που ξεπερνά τα 100 χρόνια, στη δημιουργία πρωτοτύπων που, για διαφορετικούς λόγους, έχουν μείνει στην ιστορία της αυτοκίνησης. Εστιάζουμε σε 5 από αυτά και τα εξερευνούμε περαιτέρω, σε μια περιήγηση στο παρελθόν και το παρόν που έχει και άρωμα Ελλάδας!

A.L.F.A. 40/60 hp Aerodinamica
Παρουσιάστηκε το 1913, προτού καν η μάρκα αποκτήσει τη σημερινή της ονομασία. Το προχωρημένο για την εποχή πρωτότυπο 40/60 HP Aerodinamica, ήταν βασισμένο στην 40/60 HP. Οι άνθρωποι της Alfa Romeo εστίασαν στην αεροδυναμική που τότε δε γνώριζε ιδιαίτερη ανάπτυξη. Μπορεί οι λιγοστές γνώσεις στο πεδίο να επέφεραν λάθη, ωστόσο το πρωτότυπο ανέπτυσσε μεγαλύτερη τελική ταχύτητα από το όχημα παραγωγής, προσφέροντας ιδανική βάση για περαιτέρω έρευνα. Η μοναδική ανακατασκευασμένη A.L.F.A. 40/60 HP Aerodinamica βρίσκεται στο μουσείο της Alfa Romeo, στο Μιλάνο.

1900 C52 Disco Volante
Παρουσιάστηκε το 1952, σε συνεργασία με την Carrozzeria Touring. Καθώς disco volante στα ιταλικά σημαίνει ιπτάμενος δίσκος, ήταν λογικό η εξωτερική του εμφάνιση να κλέψει τις εντυπώσεις. Σχεδιασμένο με χρήση αεροδυναμικής σήραγγας, το πρωτότυπο Disco Volante είχε σχεδόν πλήρως καλυμμένο πάτωμα, ενώ πετύχαινε χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας ανεξάρτητα από τη διεύθυνση του αέρα. Η Alfa Romeo κατασκεύασε συνολικά 5 οχήματα (2 Spider 6C 3000 και από ένα Spider, Coupe και Fianchi Spessi), με το Spider να μένει στην ιστορία σαν ένα όχημα που συνδύαζε την υψηλή αισθητική και τη μηχανολογική εξέλιξη.

Carabo
Πρόκειται για ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα οχήματα όλων των εποχών, που έκανε την εμφάνισή του το 1968. Υπεύθυνος για τη σχεδίαση ήταν ο Marcello Gandini, που τότε εργαζόταν στον σχεδιαστικό οίκο Bertone. Η σφηνοειδής μορφή του Carabo και το χαρακτηριστικό άνοιγμα στις πόρτες, ενέπνευσαν πολλούς κατασκευαστές στη συνέχεια, μεταξύ των οποίων και η Lamborghini. Το Carabo είχε ως βάση την Alfa 33 Stradale και, παρόλο που δημιουργήθηκε δίχως σκοπό να τεθεί στην παραγωγή, το μοναδικό του αντίτυπο ήταν πλήρως λειτουργικό.

Nuvola
Μέσω του Nuvola, η Alfa Romeo παρουσίασε το 1996 μια νέα σχεδιαστική φιλοσοφία, η οποία αργότερα παρουσιάστηκε στις 156 και 147. Το χαρακτηριστικό “trilobo” στο εμπρός μέρος, δηλαδή το σύνολο μεταξύ τριγωνικής μάσκας (scudetto) και δύο αεραγωγών, επέστρεψε στο σχεδιασμό της Alfa Romeo. Η εφαρμογή του trilobo επέφερε μεταφορά της πινακίδας των μοντέλων στην άκρη του προφυλακτήρα, χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί τα μοντέλα της μάρκας από εκείνα άλλων εταιρειών.

Tonale
Η τελευταία δημιουργία του Centro Stile, με έντονο ελληνικό στοιχείο. Η Alfa Romeo Tonale αποτελεί το πρώτο C-SUV της ιταλικής μάρκας. Υπεύθυνος για τον σχεδιασμό της ήταν ο Αλέξανδρος Λιώκης, τη συνέντευξη του οποίου μπορείτε να διαβάσετε εδώ. Η Tonale ενσωματώνει χαρακτηριστικά από τη σχεδιαστική ιστορία της Alfa Romeo, που προφανώς έχουν ευθυγραμμιστεί με τις σημερινές απαιτήσεις. Η δυναμική εμφάνιση της Tonale, ενισχύεται από καθαρές γραμμές και αδρά στοιχεία σχεδιασμού, που προσφέρουν μια ιδιαίτερα κομψή παρουσία στον κόσμο της παγκόσμιας αυτοκίνησης…

mm
Γεννήθηκε το 1985 στην Αθήνα. Σπούδασε Φιλοσοφία και Ιστορία Επιστημών στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έκανε μεταπτυχιακό στην "Ιστορία και Φιλοσοφία Επιστημών και Τεχνολογίας" (Πανεπιστήμιο Αθηνών και Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο) και ολοκλήρωσε τις σπουδές του με MA στις Ευρωπαϊκές Σπουδές Κοινωνίας, Επιστήμης και Τεχνολογίας (ESST). Από το 2004, έχει συνεργαστεί με περιοδικά και ιστοσελίδες αυτοκινήτου ως συντάκτης, ενώ ήταν μέλος του Γραφείου Τύπου του Ράλι Ακρόπολις από το 2004 έως το 2017. Εντάχθηκε στη δημοσιογραφική ομάδα της εκπομπής και του TractioN Magazine το 2013.

E-mail: ndouzinas@traction.gr