Παρκάρισμα: Τελικά τι είναι σωστό; Φλας ή Αλάρμ;

Όταν θέλουμε να παρκάρουμε χρησιμοποιούμε τα φώτα έκτακτης ανάγκης στην χώρα μας. Τι πρέπει να κάνουμε όμως για να είμαστε σωστοί;

Βρείτε μας στο
Αλάρμ και η χρήση τους

Κινούμαστε ψάχνοντας να βρούμε θέση πάρκινγκ στους δρόμους της πόλης. Ξάφνου μια μεγάλη θέση, ότι πρέπει για το αυτοκίνητο μας, κάνει την εμφάνιση της και εμείς σταματάμε άμεσα θέτοντας ταυτόχρονα σε λειτουργία και τα αλάρμ για να την καπαρώσουμε, πιστεύοντας ότι κάνουμε αυτό που χρειάζεται. Σωστό; Λάθος!

Διαβάστε επίσης: Χρειάζεται ζέσταμα ο κινητήρας; Ο ειδικός μας απαντάει

Όσο και αν η χρήση των αλάρμ, ή φώτων έκτακτης ανάγκης όπως ονομάζονται, είναι αυτό που οι περισσότεροι κάνουμε σχεδόν ενστικτωδώς και μας φαίνεται παράλληλα απόλυτα φυσιολογικό, η αλήθεια είναι ότι δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε μεγαλύτερο λάθος. Επίσης σκεφτείτε ότι αν κάνατε κάτι ανάλογο την ώρα που δίνατε εξετάσεις για να πάρετε το δίπλωμα σας, οι εξεταστές θα μας έκοβαν χωρίς δεύτερη κουβέντα.

Δείτε επίσης: Τι είναι ο αισθητήρας Λάμδα;

Βάσει του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, το παρκάρισμα συγκαταλέγεται στους ελιγμούς και ο ΚΟΚ αναφέρει ρητά ότι κατά τη διάρκεια ελιγμών και άρα αλλαγής κατεύθυνσης ο νόμος ορίζει ότι πρέπει να χρησιμοποιούνται οι δείκτες κατεύθυνσης, δηλαδή τα φλας. Αυτό το κάνουμε όχι μόνο για να δείξουμε την πρόθεση μας να σταματήσουμε και να παρκάρουμε αλλά για να δείξουμε παράλληλα σε αυτούς που ακολουθούν σε ποιο κομμάτι του δρόμου (δεξιά ή αριστερά) επιθυμούμε να παρκάρουμε, κάτι βέβαια που κάνουμε με το δέοντα σεβασμό και προσοχή απέναντι στους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.

Ειδικότερα, το άρθρο 21 του ΚΟΚ, περί κανόνων για τους ελιγμούς των οχημάτων αναφέρει χαρακτηριστικά:

1. Ο οδηγός που προτίθεται να εκτελέσει ελιγμό, οφείλει προηγουμένως να βεβαιωθεί ότι μπορεί να το πράξει χωρίς κίνδυνο, ή παρακώλυση των λοιπών χρηστών της οδού, οι οποίοι κινούνται πίσω, μπροστά ή πλάι του, ή ετοιμάζονται, λαμβάνοντας υπόψη τη θέση, την κατεύθυνση και την ταχύτητά τους.
2. Πριν από κάθε ελιγμό, ο οδηγός υποχρεούται να καταστήσει έγκαιρα γνωστή την πρόθεσή του αυτή, χρησιμοποιώντας για το σκοπό αυτόν τους δείκτες κατεύθυνσης, αν δε αυτοί δεν λειτουργούν, υποχρεούται να δώσει τα ακόλουθα σήματα με το χέρι:

α) έκταση του βραχίονα για στροφή προς την κατεύθυνση αυτού,
β) Κάμψη του βραχίονα προς τα πάνω για στροφή προς την αντίθετη πλευρά αυτού,
γ) Κάμψη του βραχίονα προς τα κάτω, για τον ελιγμό στάθμευσης.

3. Η προειδοποίηση που δίνεται με τους δείκτες κατεύθυνσης επιβάλλεται να συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια του ελιγμού και να παύει όταν ολοκληρωθεί ο ελιγμός.

Άρα τα φώτα έκτακτης ανάγκης όχι μόνο δεν χρησιμοποιούνται στην αρχή της εκτέλεσης του ελιγμού για να παρκάρουμε αλλά δεν χρησιμοποιούνται σε κανένα μέρος της διαδικασίας.

Ο νόμος είναι παράλληλα σαφής και αυστηρός με τους παραβάτες με τον πέλεκυ να πέφτει βαρύς σε εκείνους που δεν τον τηρούν.

Ειδικότερα, ο ΚΟΚ αναφέρει πως “Ο οδηγός που παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ. Αυτός που επιχειρεί στην οδό συνεχείς ή διακεκομμένους ελιγμούς και κίνηση που εγκυμονεί κίνδυνο για τους λοιπούς χρήστες της οδού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700,00) ευρώ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103…”

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα θελήσετε να παρκάρετε, φροντίστε να ενημερώσετε εγκαίρως τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου με τους δείκτες κατεύθυνσης και αφήστε τα αλάρμ για τις καταστάσεις που πραγματικά επιτρέπεται η χρήση τους.

Σύμφωνα με το νόμο η χρήση των αλάρμ στο αυτοκίνητο μας επιτρέπεται μόνο σε περίπτωση ακινησίας του οχήματος και μόνο όταν η θέση του επί του δρόμου θέτει σε κίνδυνο τις ζωές τρίτων.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr