Piaggio Ape Calessino: 73 χρόνια εργάτης

Το Piaggio Ape γιορτάζει φέτος τα 73 χρόνια του, καθώς «γεννήθηκε» το 1948 και θα μπορούσε να πει κανείς ότι πορεύεται στον χρόνο ίδιο κι απαράλλακτο.

Βρείτε μας στο

Κάτι που είναι πολύ κοντά στην πραγματικότητα, καθώς πλέον η τάση για χαρακτηριστική vintage εμφάνιση αποτελεί στόχο των σχεδιαστών. Στο Ape όσα μπορούσαν έμειναν ίδια, όσα χρειάζονταν άλλαξαν κι εξελίχθηκαν.

Το ασυνήθιστο, μικρό, ανθεκτικό όσο και ευέλικτο ιστορικό όχημα έβαλε πάλι σε κίνηση τις μεταφορές και τις μικρές επιχειρήσεις στην Ιταλία μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η μετακίνηση και ειδικά οι αστικές μεταφορές δεν ήταν απλό πράγμα σε μια τσακισμένη οικονομία και κοινωνία, οπότε η λύση έγινε γρήγορα και ευρέως αποδεκτή. Με στόχο τις μικρές επιχειρήσεις ήταν ιδανικό για τη μεταφορά αγαθών ακόμα και στους περιορισμένους χώρους των πιο στενών δρόμων.

Έφερε την επανάσταση στις μεταφορές προσώπων, έγινε κομμάτι του τοπίου σε μερικά από τα ωραιότερα μέρη της χώρας και τελικά κατάφερε να μετρά σήμερα περισσότερα από δύο εκατομμύρια μονάδες στους δρόμους της Ιταλίας κυρίως αλλά και άλλων χωρών της Νότιας Ευρώπης.

Μετά έγινε, δικαιωματικά, σύμβολο του ιταλικού στυλ και του αυθορμητισμού και πήρε άλλους ρόλους, αναβαθμίζοντας ή μάλλον διευρύνοντας το status του. Μεταξύ άλλων αναδείχθηκε σε μορφή της μεγάλης οθόνης με την εμφάνιση στην ανατρεπτική για την εποχή της ταινία «La Dolce Vita» του Federico Fellini (1960).

Συνδέθηκε όχι μόνο με τους Αμερικανούς αστέρες του κινηματογράφου που περνούσαν τις διακοπές του στην Bel Paese και στις μεσογειακές παραλίες, αλλά και με την προσπάθειά τους να ξεφύγουν από τους paparazzi, που συχνά τους φωτογράφιζαν πάνω στο Ape Calessinο, με το οποίο έκαναν τις βόλτες τους στα θέρετρα. Ούτε λίγο ούτε πολύ, έγινε ένα αναπόσπαστο μέρος της υψηλής κοινωνίας σε θρυλικά μέρη, όπως το Forte dei Marmi, οι Κάννες, το Κάπρι και τα ελληνικά νησιά. Αποκτούσε έτσι όλο και πιο «επίσημα» έναν εναλλακτικό ρόλο, εκείνον της ποιοτικής εναλλακτικής λύσης μεταφοράς ανθρώπων, η οποία μάλιστα μπορούσε να προσαρμοστεί στο εκάστοτε περιβάλλον, ύφος και γούστο του χρήστη.

Γιορτάζοντας τη χρήση σαν όχημα μεταφοράς επιβατών, το Ape ξαναγεννήθηκε το 2000, ενώ μια ηλεκτροκίνητη έκδοση παρουσιάστηκε το 2010. Η Piaggio το «επανέφερε» στην παραγωγή το 2007, επιστρέφοντας μάλιστα στο ιστορικό σχέδιο της δεκαετίας του 1960. Οι μη ιταλομαθείς θα έλεγαν ότι το όνομά του έχει να κάνει με τον κοντινό πρόγονο του ανθρώπου, καθώς Ape στα αγγλικά σημαίνει πίθηκος. Ωστόσο η αλήθεια βρίσκεται όντως στο ζωικό βασίλειο, αλλά πολύ μακριά από το είδος των ανθρωποειδών. Στα ιταλικά Ape σημαίνει μέλισσα, που ως παρομοίωση δεν θα μπορούσε να είναι πιο ταιριαστή. Κινείται διαρκώς από προορισμό σε προορισμό, μεταφέροντας μικρό, αλλά πολύτιμο φορτίο… Προς ενίσχυση του παραλληλισμού, προστέθηκε ένα ακόμη όνομα στο μοντέλο και πλέον το όνομα είναι Ape Calessino, που στα ιταλικά σημαίνει σβούρα. Μια μέλισσα που σβουρίζει όλη μέρα…

Όλα αυτά ικανοποιούσαν όχι μόνο τα οπτικά ερεθίσματα στο πέρασμά του αλλά και τα ακουστικά, καθώς χρησιμοποιούσε δίχρονους κινητήρες που παράγουν το χαρακτηριστικό υψίσυχνο βουητό. Αυτό όμως αποτελεί παρελθόν και είναι ένας από τους τομείς όπου το Ape παραδόθηκε στις επιταγές της τεχνολογίας και στον κλοιό της νομοθεσίας. Ο κινητήρας του Ape Calessino είναι πλέον τετράχρονος και μάλιστα προδιαγραφών Euro4, με ψεκασμό, αποχωριζόμενος έτσι μία από τις πιο χαρακτηριστικές πτυχές του: τον ήχο. Το κιβώτιο είναι τεσσάρων σχέσεων με την επιλογή να γίνεται περιστρέφοντας το αριστερό άκρο του τιμονιού, όπως στις κλασικές Vespa.

Καθώς επιβάλλει ο όγκος του, έχει και όπισθεν, λανσάροντας άθελά του μια παγκόσμια καινοτομία! Είναι το μοναδικό όχημα στον κόσμο που έχει τέσσερις σχέσεις όπισθεν, όσες και για την πρόσω κίνηση. Ο λόγος είναι ότι η μετατροπή γίνεται πριν το κιβώτιο, οπότε μπορεί να επιλέξει όποια από τις σχέσεις θέλει, αλλά να κινείται προς τα πίσω. Εννοείται ότι το γεγονός δεν έχει πρακτική εφαρμογή και χρησιμοποιείται μόνο η πρώτη για την κίνηση όπισθεν, αλλά είναι ωραίο σαν high light διαφορετικότητας. Διαθέτει τέσσερις πόρτες, δύο για την καμπίνα του οδηγού και άλλες δύο στον χώρο των επιβατών. Όλο το όχημα είναι επενδεδυμένο με ανθεκτική, υφασμάτινη αδιάβροχη κουκούλα, ενώ ανοίγει και μετατρέπεται σε «cabrio» μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα. Όσο χρειάζεται για να ανοίξεις ένα φερμουάρ περίπου ενός μέτρου. Στον εξοπλισμό περιλαμβάνονται θύρα USB στην καμπίνα του οδηγού, υαλοκαθαριστήρας, θήκες για μικροαντικείμενα στον χώρο του οδηγού και των επιβατών, ενώ φυσικά υπάρχει χειρόφρενο και ρεζέρβα με εξατομικευμένο κάλυμμα. Η εκκίνηση δίνεται με μίζα, τα φρένα ενεργοποιούνται με το πόδι του οδηγού, είναι μεν ταμπούρα, αλλά με υδραυλική ενεργοποίηση και υπάρχει πρόβλεψη για τοποθέτηση ηχείων και radio CD.

Στην πιο πρόσφατη έκδοση έχει δεχτεί πλήθος αισθητικών παρεμβάσεων που τονίζουν τον vintage χαρακτήρα, όπως το παραδοσιακό λογότυπο της Piaggio στο μπροστινό τμήμα, διακοσμητικά στοιχεία χρωμίου στον μπροστινό προφυλακτήρα και τάσια τροχών με λογότυπο Ape. Τα καθίσματα οδηγού και επιβατών είναι τύπου σέλας με διαχωρισμένη πλάτη καθισμάτων, ενώ οι τροχοί είναι τεσσάρων ιντσών με διάμετρο οκτώ ιντσών, όπως οι παλιές Vespa του ’50.

Το Piaggio Ape Calessino είναι διαθέσιμο σε τρία χρώματα: Western Red, Arctic White και Charming Blue. Όμως όποιο κι αν είναι το χρώμα, παραμένει ένα από τα πιο εμβληματικά οχήματα της ιστορίας, συνεχίζοντας την πορεία του στο χρόνο, με άνεση και αυτοπεποίθηση…

mm
Ο Θανάσης σπούδασε στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ασχολήθηκε με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό της μοτοσυκλέτας επί 23 έτη, κέρδισε 3 πρωταθλήματα και δεκάδες νίκες, σημείωσε διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ είναι ο πρώτος Έλληνας που έλαβε μέρος στο υπερμαραθώνιο Rally Dakar. Από το 1997 ασχολείται με την Οδική Ασφάλεια και το 1998, ίδρυσε τη δική του Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης (Riding School). Παράλληλα, τα τελευταία 20 χρόνια πραγματοποιεί Σεμινάρια Οδικής Ασφάλειας σε όλη την επικράτεια, μέσα από ένα πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Το 2012 δημιούργησε την Παιδική Ακαδημία, για παιδιά ηλικίας από 5 ετών. Από το 2017, είναι ο μοναδικός μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, προπονητής μηχανοκίνητου αθλητισμού, με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Το "Riding School-Θανάσης Χούντρας" αποτελεί πρότυπο Κέντρου Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, με καθημερινή λειτουργία σε δικές του εγκαταστάσεις.

E-mail: tchountras@traction.gr