Πινακίδες αυτοκινήτων: Η πρώτη, η ακριβότερη, η Ελλάδα και οι άλλοι!

Δεν είμαστε η μόνη χώρα στην οποία έχουμε περιέργειες... με τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων μας. Πάμε να δούμε τι συμβαίνει και σε άλλες χώρες.

Βρείτε μας στο

Οι πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων δεν είναι κάτι καινούργιο. Οι ρίζες τους βρίσκονται πίσω στο 1783 όταν ο Βασιλιάς Λουδοβίκος 16ος διέταξε τους κατασκευαστές άμαξας στο Παρίσι να αναγράφουν με ειδικό σήμα τη διεύθυνση και το ονοματεπώνυμο στις άμαξες. Σκοπός του ήταν έτσι να μειωθεί η εγκληματικότητα στους δρόμους του Παρισιού.

Αυτό όμως ήταν ένα σύστημα το οποίο εφαρμόστηκε μόνο στους δρόμους του Παρισιού. Η πρώτη χώρα που εισήγαγε αλφαριθμητικές πινακίδες κυκλοφορίας ήταν η Ισπανία το 1900. Η πρώτη πινακίδα ήταν το PM-1 και δόθηκε σε αυτοκίνητο μάρκας Clement στη Μαγιόρκα.

Στην Ελβετία έχουν το παλαιότερο σύστημα σε ισχύ από την άλλη, καθώς οι πινακίδες τους το υιοθέτησαν από το 1933 και ισχύει από τότε έως και σήμερα. Παρόλα αυτά σε κάποιες περιπτώσεις αρχίζουν να εξαντλούνται οι συνδυασμοί και ίσως χρειαστεί να αλλάξει το σύστημα στο εγγύς μέλλον.

Στην Βρετανία έχουν δίχρωμες πινακίδες. Οι λευκές τοποθετούνται στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου και οι κίτρινες στο πίσω μέρος. Αυτή την στιγμή στην Βρετανία οι πινακίδες κυκλοφορίας είναι επτά χαρακτήρων. Οι δύο πρώτοι υποδηλώνουν το μέρος στο οποίο ταξινομήθηκε το αυτοκίνητο, ενώ έπονται δύο αριθμοί που συμβολίζουν το πότε ταξινομήθηκε το αυτοκίνητο. Όμως στην Βρετανία έχουν και παραμετροποιήσιμες πινακίδες. Έτσι, οι οδηγοί μπορούν να διαλέξουν τι θα γράφει η πινακίδα τους ή να αγοράσουν μία που δεν είναι πλέον σε χρήση. Αυτό είναι και μια μεγάλη… μπίζνα στην Αγγλία, καθώς κάποιοι ιδιοκτήτες οχημάτων πληρώνουν πολλά λεφτά για να αποκτήσουν συγκεκριμένες πινακίδες, πολλές φορές περισσότερα και από ότι έδωσαν για να αποκτήσουν το αυτοκίνητο. Η ακριβότερη πινακίδα που έχει πουληθεί ποτέ στην Βρετανία είναι η “25 Ο” για 520.000 λίρες. Παρόλα αυτά η πινακίδα που έχει την δυναμική να σπάσει κάθε ρεκόρ είναι η “F1”. Αυτή είναι τοποθετημένη στην Bugatti Veyron του σχεδιαστή αυτοκινήτων Afzal Kahn, ο οποίος αρνήθηκε προσφορά 6.000.000 λιρών για να την πουλήσει… Πάντως η ακριβότερη πινακίδα είναι το “1” στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η οποία πουλήθηκε στο Abu Dhabi για 14.200.000 δολάρια.

Εσύ ξέρεις να «διαβάζεις» τις πινακίδες κυκλοφορίας του οχήματός σου;

Στη Ρωσία, όπως και στην Ελβετία, είναι υπαρκτός ο… κίνδυνος όλοι οι συνδυασμοί να εξαντληθούν σύντομα σε ορισμένες περιοχές, οπότε το σύστημα θα πρέπει να αλλάξει. Στην περίπτωση της Ρωσίας αυτό συμβαίνει επειδή μόνο τα γράμματα του κυριλλικού αλφαβήτου που μοιάζουν με χαρακτήρες στο λατινικό αλφάβητο χρησιμοποιούνται στις πινακίδες. Και αυτά είναι μόνο 12.

Η Ινδία είναι η δεύτερη πολυπληθέστερη χώρα στον κόσμο αλλά πρόβλημα με τις πινακίδες των οχημάτων δεν έχει. Και αυτό γιατί διαρκώς προσθέτουν χαρακτήρες στις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων τους. Έτσι, έχουν φτάσει να έχουν τις μεγαλύτερες πινακίδες κυκλοφορίας, αριθμώντας περίπου 10 χαρακτήρες.

Η Κίνα, των 1,4 δισεκατομμωρίων ανθρώπων καταφέρνει να έχει πινακίδες εφτά χαρακτήρων, όπως και εμείς εδώ στην Ελλάδα και υπάρχουν δύο λόγοι για αυτό. Ο πρώτος είναι στην πραγματικότητα ένα μικρό τέχνασμα. Ο πρώτος χαρακτήρας είναι κινέζικος και μπορεί να πάρει οποιαδήποτε από τις 30 διαφορετικές μορφές. Ωστόσο, ο δεύτερος και κύριος λόγος είναι ότι μόνο ένας περιορισμένος αριθμός πινακίδων εκδίδεται στις μεγαλύτερες κινεζικές πόλεις. Κατά συνέπεια, όποιος θέλει πινακίδα κυκλοφορίας πρέπει να κερδίσει μια κλήρωση αν ζει στο Πεκίνο ή δημοπρασία εάν διαμένει στη Σαγκάη. Το 2018, η μέση τιμή μιας πλειστηριασμένης πινακίδας της Σαγκάης ήταν 13.000 δολάρια. Όσον αφορά στην κλήρωση, το “The Economist” υπολόγισε ότι η πιθανότητα να κερδηθεί η κλήρωση στο Πεκίνο ήταν 0.2%. Το καλό είναι ότι μόλις πάρει κάποιος Κινέζος πινακίδα, είναι δική του για πάντα. Δεν αφορά το όχημά του.