Μπορεί στην σύγχρονη ιστορία της Alfa Romeo να συναντάμε αρκετά προσθιοκίνητα μοντέλα, αλλά στο παρελθόν η ιταλική εταιρεία ταυτίστηκε με την κίνηση στον πίσω άξονα και τις αρετές της. Πότε, όμως, αποκαλύφθηκε το πρώτο μοντέλο της με κίνηση εμπρός και ποιο ήταν αυτό;
AlfaSud: Η Alfa του νότου που… χώρισε την Ιταλία στα δύο, κλείνει τα 50!
Όλα ξεκίνησαν προς τα τέλη της δεκαετίας του ’60, όταν τα υψηλόβαθμα στελέχη της Alfa Romeo εντόπισαν υψηλή ζήτηση σε φθηνότερα μοντέλα. Έτσι, θέλησαν να δημιουργήσουν ένα προσιτό, προσθιοκίνητο μοντέλο. Για τις ανάγκες της παραγωγής δημιουργήθηκε ένα ολοκαίνουριο εργοστάσιο στο Pomigliano d’Arco της Νότιας Ιταλίας και την σχεδίαση ανέλαβε ο Giorgetto Giugiaro. Οι εγκαταστάσεις ήταν έτοιμες το 1968 και το αυτοκίνητο έπρεπε να βγει στην παραγωγή το 1971.
Η πρώτη προσθιοκίνητη Ιταλίδα ονομάστηκε Alfa Romeo Alfasud και παρουσιάστηκε επίσημα το 1971 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο. Αρχικά, ήταν διαθέσιμη με κινητήρα 63 ίππων και διακρίθηκε άμεσα για το χαμηλό κέντρο βάρους και την εξαιρετική οδική συμπεριφορά, με το αμάξωμα να ζυγίζει μόλις 830 κιλά. Προσφέρθηκε σε πολλά είδη αμαξώματος, όπως sedan, τρίθυρο αλλά και πεντάθυρο hatchback, ενώ αργότερα υπήρξε και η “sportive” coupe έκδοση.
Λίγο αργότερα, εν έτει 1976 κυκλοφόρησε η Alfa Romeo Alfasud Sprint, μία έκδοση που βασιζόταν στην ίδια πλατφόρμα, αλλά είχε σαφώς πιο σπορ χαρακτήρα. Κάτω από το καπό τοποθετήθηκε ένας κινητήρα χωρητικότητας 1.286 κ.εκ., ο οποίος έφτασε στους 75 ίππους, ενώ λίγα χρόνια μετά ήρθε ένας χωρητικότητας 1.490 κ.εκ. με 85 ίππους.
Η παραγωγή της AlfaSud ξεκίνησε το 1971 και μέχρι το 1989 που ολοκληρώθηκε είχαν παραχθεί συνολικά 893.719 μονάδες και από τις τρεις γενιές, συμπεριλαμβανομένων όλων των διαφορετικών εκδοχών τους. Η Alfa Romeo διέκοψε την παραγωγή τόσο της AlfaSud, όσο και της Alfa 33 και τις αντικατέστησε με τη νέα γενιά Alfa 33 Nuova το 1990.