Τεχνικό: Τι είναι η βαλβίδα εκτόνωσης ή αλλιώς σκάστρα;

Την ακούμε συχνά όταν αναφερόμαστε σε υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες βενζίνης. Γνωρίζετε τι είναι η βαλβίδα εκτόνωσης ή αλλιώς σκάστρα;

Βρείτε μας στο

Πολλοί μπορεί να την έχετε ακούσει με το όνομα βαλβίδα εκτόνωσης ή ανακούφισης, άλλοι ως σκάστρα ή Blow-off Valve. Όλα τα ονόματα παραπέμπουν στο ίδιο εξάρτημα, το οποίο είναι απαραίτητο σε κάθε κινητήρα που εξοπλίζεται με turbo.

Τεχνικό: Τι είναι το Twin-Turbo και τι το Bi-Turbo; Ποια η διαφορά τους;

Σε έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, ο εισερχόμενος αέρας αφού συμπιεστεί από την φτερωτή κατευθύνεται προς τον κινητήρα. Το αν θα φτάσει στην πολλαπλή εισαγωγής, όμως, εξαρτάται από την πεταλούδα, δηλαδή από το αν πατάει το γκάζι o οδηγός ή όχι. Σε περίπτωση που η πεταλούδα είναι ανοιχτή, ο αέρας περνά στον κινητήρα. Τι συμβαίνει, όμως, στην αντίθετη περίπτωση;

Μόλις ο οδηγός αφήσει απότομα το πεντάλ του γκαζιού, κλείνει η πεταλούδα. Η φτερωτή του turbo συνεχίζει να περιστρέφεται πιέζοντας τον αέρα (λόγω αδράνειας), ο οποίος παγιδεύεται στο κύκλωμα, μιας και η πεταλούδα είναι κλειστή. Η πίεση αυξάνεται κατακόρυφα και ακριβώς εκεί αναλαμβάνει δράση η βαλβίδα εκτόνωσης. Πρόκειται για ένα εξάρτημα, το οποίο ανοίγει όταν υπερβεί η πίεση μία συγκεκριμένη τιμή. Έτσι, η υπερπίεση που δημιουργείται εκτονώνεται ώστε να προστατευτεί η φτερωτή.

Τεχνικό: Τι είναι το turbo και πως λειτουργεί; (+video)

Υπάρχουν δύο ειδών βαλβίδες ανακούφισης, η κλειστού και η ανοιχτού τύπου. Η πρώτη απαντάται στα περισσότερα αυτοκίνητα. Έχει πιο «πολιτισμένο» ήχο και επιστρέφει τον αέρα μέσα στο κύκλωμα εισαγωγής. Το θετικό στις βαλβίδες κλειστού τύπου είναι ότι διατηρούν πραγματικές τις τιμές που καταγράφει ο αισθητήρας MAF.

Σε αντίθετη περίπτωση, η σκάστρα ανοιχτού τύπου απελευθερώνει τον αέρα στην ατμόσφαιρα, χαρίζοντας έναν ξεχωριστό ήχο που για κάποιος είναι και το… ζητούμενο!