Τεχνικό: Τι είναι ο εκκεντροφόρος άξονας; (+video)

Ένα από τα σημαντικότερα εξαρτήματα των κινητήρων εσωτερικής καύσης είναι ο εκκεντροφόρος άξονας. Γνωρίζετε πως κινείται και ποιος είναι ο ρόλος του;

Βρείτε μας στο

Ένα από τα βασικότερα εξαρτήματα ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι ο εκκεντροφόρος άξονας. Ανήκει στην κατηγορία των κινούμενων μερών και εκτελεί περιστροφική κίνηση κατά τη λειτουργία του κινητήρα. Γνωρίζετε για ποιο λόγο υπάρχει σε έναν κινητήρα;

Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι πρόκειται για έναν άξονα που, όπως αναφέρει και το όνομά του, φέρει κάποια έκκεντρα κατά μήκος. Οι σύγχρονοι κινητήρες, στην πλειονότητά τους εξοπλίζονται με δύο εκκεντροφόρους. Βρίσκονται στην κυλινδροκεφαλή και υπάρχει ένας για την κίνηση των βαλβίδων εισαγωγής και ένας για τις εξαγωγής.

Διαβάστε επίσης: Κιβώτιο ταχύτητας και όχι… ταχυτήτων! Αυτό είναι το μέλλον

Κάθε έκκεντρο είναι υπεύθυνο για την κίνηση μίας βαλβίδας. Ελέγχει τόσο το βύθισμα της, όσο και τον χρόνο για τον οποίο θα παραμείνει ανοιχτή. Τα έκκεντρα έχουν σχήμα αμυγδάλου και, καθώς περιστρέφεται ο εκκεντροφόρος άξονας, «πατάνε» τις βαλβίδες. Αυτές με τη σειρά τους ανοίγουν για όσο ασκείται πάνω τους πίεση και στη συνέχεια επανέρχονται στην αρχική θέση με τη βοήθεια ελατηρίου.

Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι η σχεδίαση του εκκεντροφόρου είναι πολύ σημαντική για την απόδοση του κινητήρα. Αυτός καθορίζει πότε θα ανοίξουν οι βαλβίδες, πόσο θα βυθιστούν και για πόση ώρα θα παραμείνουν ανοιχτές.

Τεχνικό: Σε πόση ώρα το λιπαντικό κυκλοφορεί στον κινητήρα; (+video)

Ο εκκεντροφόρος άξονας περιστρέφεται με γωνιακή ταχύτητα ανάλογη με αυτή του στροφάλου. Για την ακρίβεια, για κάθε περιστροφή του εκκεντροφόρου, έχουμε δύο πλήρεις περιστροφές του στροφάλου. Για παράδειγμα, όταν ένας κινητήρας λειτουργεί με 5.000 σ.α.λ., ο στροφαλοφόρος άξονας εκτελεί 5.000 περιστροφές και ο εκκεντροφόρος 2.500 ανά λεπτό. Τα δύο εξαρτήματα συνδέονται μεταξύ τους με καδένα ή ιμάντα.

Δείτε εδώ τον κινητήρα χωρίς εκκεντροφόρους

Σε γενικές γραμμές η λειτουργία του εκκεντροφόρου είναι απλή. Βέβαια, η εξέλιξη που έχει δεχτεί τα τελευταία χρόνια είναι τεράστια. Ένα παράδειγμα είναι τα συστήματα μεταβλητού χρονισμού, ώστε να αυξηθεί η αποδοτικότητα του εκάστοτε κινητήρα. Το video που ακολουθεί είναι αρκετά ενδιαφέρον και θα σας βοηθήσει να καταλάβετε καλύτερα τον τρόπο λειτουργίας των εκκεντροφόρων.