Τεχνικό: Τι είναι το Twin-Turbo και τι το Bi-Turbo; Ποια η διαφορά τους;

Αρκετοί σύγχρονοι κινητήρες εξοπλίζονται με διπλό σύστημα υπερπλήρωσης. Γνωρίζετε τα είδη τους; Υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε Twin-Turbo και Bi-Turbo;

Βρείτε μας στο


Έχοντας ξεκαθαρίσει τι είναι το turbo και πως λειτουργεί, ήρθε η ώρα να αναλύσουμε συστήματα όπου οι κατασκευαστές τοποθετούν και δεύτερο σύστημα υπερπλήρωσης. Κάποιες φορές θα ακούσετε τη φράση twin-turbo και άλλες bi-turbo. Υπάρχει, άραγε, διαφορά;

Τεχνικό: Τι είναι το AdBlue στα σύγχρονα diesel; (+video) 

Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για διατάξεις που φέρουν και δεύτερο σύστημα υπερπλήρωσης. Το όνομα διαφέρει από αυτοκινητοβιομηχανία σε αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά ουσιαστικά μιλάμε για το ίδιο πράγμα. Στους κινητήρες της Mercedes-Benz, για παράδειγμα, θα συναντήσετε αρκετές φορές τη λέξη bi-turbo.

Σε συστήματα διπλής υπερπλήρωσης, οι κύριες κατηγορίες είναι δύο. Η πρώτη ονομάζεται «Sequential Twin Turbo», δηλαδή διαδοχικά turbo. Η δεύτερη ονομάζεται «Parallel Twin Turbo», δηλαδή διάταξη με παράλληλη τοποθέτηση των συμπιεστών.

Βασικό χαρακτηριστικό της πρώτης περίπτωσης είναι ότι οι υπερσυμπιεστές είναι διαφορετικών μεγεθών. Σε χαμηλές στροφές λειτουργίας ένας μικρός συμπιεστής αναλαμβάνει δράση. Όσο αυξάνονται οι στροφές και κατ’ επέκταση η κινητική ενέργεια των καυσαερίων, «μπαίνει» στο παιχνίδι και ο δεύτερος. Έτσι, αφενός εξαλείφεται το «turbo lag» και αφετέρου αυξάνεται η ισχύς του κινητήρα σε υψηλό φάσμα στροφών.

Τεχνικό: Πώς λειτουργεί το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη;

Περνάμε στη δεύτερη διάταξη που είναι η παράλληλη. Σε αυτή την περίπτωση, οι δύο συμπιεστές έχουν ακριβώς το ίδιο μέγεθος και τα καυσαέρια μοιράζονται σε αυτούς. Για παράδειγμα σε έναν V8 κινητήρα, το κάθε ένα turbo αναλαμβάνει την υπερπλήρωση μίας πλευράς του «V». Αυτός είναι ο λόγος που τέτοια συστήματα εντοπίζονται κυρίως σε κινητήρες με διάταξη «V».

Υπάρχει μία θεωρία ότι η φράση «twin-turbo» παραπέμπει σε «δίδυμα» συστήματα, δηλαδή ίδιων διαστάσεων. Αν θεωρήσουμε δεδομένο κάτι τέτοιο, twin-turbo ονομάζονται οι παράλληλες διατάξεις και bi-turbo οι διαδοχικές διατάξεις.

Κάτι τέτοιο όμως δεν έχει υιοθετηθεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Ενδεικτικά, υπάρχουν κινητήρες της Mercedes-Benz που αποκαλούνται bi-turbo, αλλά η διάταξη είναι παράλληλη. Συνεπώς, ο διαχωρισμός θα πρέπει να γίνεται με τους όρους «παράλληλα» ή «διαδοχικά» συστήματα υπερπλήρωσης.