Τεχνικό: Γνωρίζετε τι είναι το Αβάνς; Διαβάστε όσα πρέπει να ξέρετε

Γνωρίζετε πότε πρέπει να δώσει σπινθήρα το μπουζί για να λειτουργεί σωστά ένας κινητήρας; Μάθετε τι είναι το Αβάνς, γνωστό και ως προπορεία ανάφλεξης...

Βρείτε μας στο

Το ακούτε συχνά, ίσως να το έχει ρυθμίσει ο μηχανικός στον κινητήρα του αυτοκινήτου σας. Ξέρετε, όμως, τι είναι το Αβάνς; Συχνά αναφέρεται ως προπορεία ανάφλεξης και η σωστή του ρύθμιση είναι βασικός παράγοντας για την αποδοτικότητα και την φυσιολογική λειτουργία του κινητήρα.

Αρχικά, να ξεκαθαρίσουμε ότι κατά τη συμπίεση ενός κινητήρα, το έμβολο κατευθύνεται προς το Άνω Νεκρό Σημείο (ΑΝΣ). Αφού γίνει η ανάφλεξη του μείγματος, ξεκινά η φάση της παραγωγής έργου και η μετακίνηση του εμβόλου προς το Κάτω Νεκρό Σημείο (ΚΝΣ). Πότε έρχεται ο σπινθήρας, όμως, από το μπουζί; Οι περισσότεροι νομίζουν ότι αυτό συμβαίνει ακριβώς στο ΑΝΣ. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει και ακριβώς εδώ έρχεται η ρύθμιση της προπορείας ανάφλεξης.

Σε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, απαιτείται κάποιος χρόνος από τη στιγμή που ενεργοποιείται ο σπινθήρας μέχρι τη διάδοση του «μετώπου» σε ολόκληρο το μείγμα. Συνεπώς, το μπουζί πρέπει να δώσει σπινθήρα νωρίτερα, ώστε η ανάφλεξη να έχει ολοκληρωθεί τη στιγμή που ξεκινά η φάση της εκτόνωσης. Αυτή η χρονική διάρκεια ονομάζεται Αβάνς.

Η μέτρηση της προπορείας ανάφλεξης μετριέται σε μοίρες στροφάλου. Αβάνς 10 μοιρών, λοιπόν, σημαίνει ότι το μπουζί δίνει σπινθήρα τη στιγμή που ο στροφαλοφόρος άξονας βρίσκεται 10 μοίρες πριν το έμβολο φτάσει στο ΑΝΣ.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η προπορεία ανάφλεξης ρυθμίζεται από τις 5 έως τις 40 μοίρες. Στους σύγχρονους κινητήρες ελέγχεται από την ECU του κινητήρα και μεταβάλλεται ανάλογα με το φορτίο ή τις στροφές λειτουργίας.