Page 50 - TRACTION 124
P. 50
RACING NRG ktx_Axiopistia_207x270mm fin out.pdf 1 19/05/2020 17:43
RETRO
ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Η VANWALL VW 5 ΗΤΑΝ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΟΝΟΘΕΣΙΟ ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ
C
ΣΤΗΝ ΟΜΑ∆Α ΤΟΥ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ,
M
ΤΟ 1958. ΕΝΑ ΣΠΟΥ∆ΑΙΟ ΟΧΗΜΑ – ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΕΑΝ ΒΑΣΙΣΤΗΚΕ
Y
ΣΕ Ι∆ΕΕΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ
CM
Έως το 1957, το επίζηλο τρόπαιο του παγκό- – και ενδεχοµένως να κοπιάρει τα µηχανικά της MY
σµιου πρωταθλητή Formula 1 αφορούσε µυστικά –, ο Vanderwell προσέλαβε τον Colin CY
µόνο στους οδηγούς. Ωστόσο, από το 1958 Chapman και του ανέθεσε να σχεδιάσει από
CMY
θεσπίστηκε το πρωτάθληµα κατασκευαστών. την αρχή το πλαίσιο ενός µονοθεσίου ικανού
Εκείνη την πρώτη χρονιά του θεσµού, νικήτρια να ανταγωνιστεί τους θρασείς Ιταλούς. Ο K
αναδείχθηκε η Vanwall, µια οµάδα απολύτως χαρισµατικός Chapman, µετέπειτα θριαµβευτής
βρετανική: Made in UK σασί και κινητήρας, και καινοτόµος µε τη δική του οµάδα, τη Lotus,
Βρετανός ιδιοκτήτης, Βρετανοί οδηγοί. Θα έλεγε σχεδίασε ένα πανάλαφρο σωληνωτό πλαίσιο,
κανείς ότι η Vanwall ήταν ένα success story – ενώ ο αεροδυναµιστής Frank Costin ολοκλήρω-
ιδιαίτερα όσοι έχουν την τάση να επαινούν ή να σε το σχήµα του µονοθεσίου µε µια επαναστα-
ανέχονται τον βρετανοκεντρικό σωβινισµό. Εν τική λύση: Το επίµηκες, σφηνοειδές ρύγχος που
πάση περιπτώσει όµως, επρόκειτο αναµφίβολα βαφτίστηκε, για προφανείς λόγους, «∆άκρυ».
για µια ιστορία επιτυχίας, καθώς ολόκληρη Κι έτσι γεννήθηκε ένα αυτοκίνητο αποκλειστικά
η οµάδα δηµιουργήθηκε από το πάθος ενός φτιαγµένο για να φέρει νίκες στη Βρετανία. Με
και µόνο ανθρώπου, του Tony Vanderwell. Ο κινητήρα 2.5 λίτρων, µακρινό απόγονο των
οποίος, όπως και πολλοί άλλοι στον καιρό του, Norton και απόδοση λίγο πάνω από τους 270
παρακινήθηκε από την αντιζηλία µε τη Ferrari ίππους, στις διάφορες εκδόσεις του κέρδισε
και τα ιταλικά αυτοκίνητα, τα οποία µονοπωλού- σε εννέα Grand Prix. Το 1958 ο Stirling Moss
σαν το προσκήνιο των Grand Prix στις αρχές έφτασε µία ανάσα από την κατάκτηση του πρω-
της δεκαετίας του ‘50. Ο Vanderwell είχε εµπλα- ταθλήµατος οδηγών, το οποίο έχασε για µόλις
κεί στην κατασκευή των µοτοσυκλετών Norton έναν βαθµό. Ούτως ή άλλως όµως η Vanwall
και εν συνεχεία αφοσιώθηκε στην ίδρυση ενός VW 5 στέφθηκε πρωταθλήτρια κατασκευαστών,
εργοστασίου παραγωγής ρουλεµάν. Ύστερα από κατακτώντας µια διάκριση που κανείς, ποτέ, ούτε
διάφορους πειραµατισµούς και συνεργασίες και καν η διάλυση της οµάδας αµέσως µετά, δεν θα
αφού αγόρασε µια Ferrari για να τη µελετήσει µπορέσει να ισοφαρίσει ή να ξεπεράσει.