Page 50 - TRACTION 124
P. 50

RACING                                      NRG ktx_Axiopistia_207x270mm fin out.pdf   1   19/05/2020   17:43




                                                                                        RETRO





























                           ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
                                Η VANWALL VW 5 ΗΤΑΝ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΟΝΟΘΕΣΙΟ ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ
                                                                                                                  C
                            ΣΤΗΝ ΟΜΑ∆Α ΤΟΥ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ,
                                                                                                                  M
                                 ΤΟ 1958. ΕΝΑ ΣΠΟΥ∆ΑΙΟ ΟΧΗΜΑ – ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΕΑΝ ΒΑΣΙΣΤΗΚΕ
                                                                                                                  Y
                                                   ΣΕ Ι∆ΕΕΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ
                                                                                                                 CM
                          Έως το 1957, το επίζηλο τρόπαιο του παγκό-  – και ενδεχοµένως να κοπιάρει τα µηχανικά της   MY
                          σµιου πρωταθλητή Formula 1 αφορούσε    µυστικά –, ο Vanderwell προσέλαβε τον Colin     CY
                          µόνο στους οδηγούς. Ωστόσο, από το 1958   Chapman και του ανέθεσε να σχεδιάσει από
                                                                                                                 CMY
                          θεσπίστηκε το πρωτάθληµα κατασκευαστών.   την αρχή το πλαίσιο ενός µονοθεσίου ικανού
                          Εκείνη την πρώτη χρονιά του θεσµού, νικήτρια   να ανταγωνιστεί τους θρασείς Ιταλούς. Ο   K
                          αναδείχθηκε η Vanwall, µια οµάδα απολύτως   χαρισµατικός Chapman, µετέπειτα θριαµβευτής
                          βρετανική: Made in UK σασί και κινητήρας,   και καινοτόµος µε τη δική του οµάδα, τη Lotus,
                          Βρετανός ιδιοκτήτης, Βρετανοί οδηγοί. Θα έλεγε   σχεδίασε ένα πανάλαφρο σωληνωτό πλαίσιο,
                          κανείς ότι η Vanwall ήταν ένα success story –   ενώ ο αεροδυναµιστής Frank Costin ολοκλήρω-
                          ιδιαίτερα όσοι έχουν την τάση να επαινούν ή να   σε το σχήµα του µονοθεσίου µε µια επαναστα-
                          ανέχονται τον βρετανοκεντρικό σωβινισµό. Εν   τική λύση: Το επίµηκες, σφηνοειδές ρύγχος που
                          πάση περιπτώσει όµως, επρόκειτο αναµφίβολα   βαφτίστηκε, για προφανείς λόγους, «∆άκρυ».
                          για µια ιστορία επιτυχίας, καθώς ολόκληρη   Κι έτσι γεννήθηκε ένα αυτοκίνητο αποκλειστικά
                          η οµάδα δηµιουργήθηκε από το πάθος ενός   φτιαγµένο για να φέρει νίκες στη Βρετανία. Με
                          και µόνο ανθρώπου, του Tony Vanderwell. Ο   κινητήρα 2.5 λίτρων, µακρινό απόγονο των
                          οποίος, όπως και πολλοί άλλοι στον καιρό του,   Norton και απόδοση λίγο πάνω από τους 270
                          παρακινήθηκε από την αντιζηλία µε τη Ferrari   ίππους, στις διάφορες εκδόσεις του κέρδισε
                          και τα ιταλικά αυτοκίνητα, τα οποία µονοπωλού-  σε εννέα Grand Prix. Το 1958 ο Stirling Moss
                          σαν το προσκήνιο των Grand Prix στις αρχές   έφτασε µία ανάσα από την κατάκτηση του πρω-
                          της δεκαετίας του ‘50. Ο Vanderwell είχε εµπλα-  ταθλήµατος οδηγών, το οποίο έχασε για µόλις
                          κεί στην κατασκευή των µοτοσυκλετών Norton   έναν βαθµό. Ούτως ή άλλως όµως η Vanwall
                          και εν συνεχεία αφοσιώθηκε στην ίδρυση ενός   VW 5 στέφθηκε πρωταθλήτρια κατασκευαστών,
                          εργοστασίου παραγωγής ρουλεµάν. Ύστερα από   κατακτώντας µια διάκριση που κανείς, ποτέ, ούτε
                          διάφορους πειραµατισµούς και συνεργασίες και   καν η διάλυση της οµάδας αµέσως µετά, δεν θα
                          αφού αγόρασε µια Ferrari για να τη µελετήσει   µπορέσει να ισοφαρίσει ή να ξεπεράσει.
   45   46   47   48   49   50   51   52