Page 15 - TRACTION 113
P. 15
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ
Γεννήθηκε στη Λυών της Γαλλίας στις 21 Ιανουαρίου του 1866 και ήταν κατα- AΥΤΟN ΤΟΝ ΜΗΝΑ
σκευαστής αυτοκινήτων, ιδρυτής της οµώνυµης µάρκας οχηµάτων.
Ξεκίνησε να πειραµατίζεται µε τα αυτοκίνητα το 1894, όντας 28 ετών! Αρχικά µε 01.07.2011
µονοκύλινδρα αυτοκίνητα, που το 1900 ακολούθησαν µοντέλα µε δύο κυλίν- Πεθαίνει στην πόλη Orcines στη Γαλλία
δρους. Το 1902 ανέλαβε το εργοστάσιο της Audibert & Lavirotte στη Λυών και ο Jean-Louis Rosier, οδηγός αγώνων,
άρχισε να κατασκευάζει τετρακύλινδρα αυτοκίνητα, που χαρακτηρίστηκαν από γιος του Louis Rosier. Μαζί κέρδισαν τον
το κυψελοειδές ψυγείο και πλαίσιο από χάλυβα που χρησιµοποιήθηκε αντί του 24ωρο αγώνα του Le Mans το 1950,
ξύλου. Πριν από τον Α’ Παγκόσµιο Πόλεµο προσέφερε µια σειρά µοντέλων από στον οποίο, εκτός από δύο γύρους, σε όλο τον αγώνα
8 CV έως 60 CV. Ο Α’ Παγκόσµιος Πόλεµος οδήγησε σε τεράστια αύξηση της οδηγούσε ο πατέρας Louis Rosier. Το δίδυµο πατέρας - γιος
ζήτησης φορτηγών για τον γαλλικό στρατό, οπότε και επεκτείνει τα εργοστάσιά συµµετείχε και στο Ράλι Μόντε Κάρλο µε ένα Renault
του το 1915, διαθέτοντας συνολικά 25.000 φορτηγά 4/5 τόνων. 4CV, κερδίζοντας την κατηγορία τους το 1949 και το 1951.
Μετά τον πόλεµο, παρουσίασε το µοντέλο Type VB µε µοντέρνα εµφάνιση,
αλλά ο διορατικός Γάλλος είχε κάνει ένα τέχνασµα: αντί να αφιερώσει χρόνο και 13.07.1914
τεχνολογικό ταλέντο για την ανάπτυξη ενός νέου αυτοκινήτου για τη νέα δεκαετία, Γεννιέται στο Ohio των ΗΠΑ ο Sam
αντέγραψε το αµερικανικό Dodge και το διέθετε στην ιδιαίτερα ελκυστική τιµή Hanks, Αµερικανός πιλότος αγώνων
των µόλις 11.800 φράγκων. ∆υστυχώς, όµως, οι µηχανικοί του απέτυχαν να αυτοκινήτου, που κέρδισε το 1957
εξασφαλίσουν ότι ο χάλυβας για την κατασκευή του αυτοκινήτου ήταν της ίδιας τον διάσηµο αγώνα Indianapolis
ποιότητας µε αυτόν του χαλυβουργείου της Βόρειας Αµερικής που χρησιµοποι- 500, ενώ πιστεύεται ότι είναι ο µοναδικός οδηγός της
ήθηκε για το Dodge και αυτό είχε ως αποτέλεσµα προβλήµατα σειράς για τους Indianapolis 500 που συµµετείχε στον αγώνα πριν από
πρώτους πελάτες του τύπου Type VB και τον Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο: υπηρέτησε τη στρατιωτική του
σοβαρό πλήγµα στη φήµη της εταιρείας. θητεία και στη συνέχεια επανήλθε στον αγώνα ξανά µετά
Το τελευταίο sedan της µάρκας παρου- τον πόλεµο.
σιάστηκε για πρώτη φορά στο Σαλόνι
Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Οκτώβριο 20.07.1943
του 1933, ενώ ακολούθησε νέα σειρά Γεννιέται στην πόλη Bulls της Νέας
φορτηγών και λεωφορείων, των οποίων η Ζηλανδίας ο Christopher Arthur Amon
παραγωγή συνεχίστηκε µέχρι την έναρξη MBE. Συµµετείχε στη Formula 1 τις
του Β’ Παγκοσµίου Πολέµου, όταν και δεκαετίες του 1960 και του 1970 και
το εργοστάσιό του επιτάχθηκε από τους θεωρείται ευρέως ως ένας από τους καλύτερους οδηγούς
Γερµανούς κατακτητές, για τους οποίους της F1 που ποτέ δεν κέρδισε ένα πρωτάθληµα. Η φήµη
κατασκεύασε συνολικά 2.330 φορτηγά. του για την κακή τύχη ήταν τέτοια, που ο συνάδελφός του
QUIZ Μετά τις δικαστικές εκκαθαρίσεις κατά την Mario Andretti αστειεύτηκε κάποτε ότι «αν γίνει εργοδότης,
απελευθέρωση της Γαλλίας, τον Σεπτέµ- οι άνθρωποι θα σταµατούσαν να πεθαίνουν»! Το 1966
βριο του 1944, οι δραστηριότητές του σταµατούν. Καταδικάζεται σε διετή φυλάκι- µε συνοδηγό τον Bruce McLaren κέρδισε τον αγώνα 24
ση και κατάσχεση των υπαρχόντων του, τον Ιούνιο του 1946, από το δικαστήριο Hours of Le Mans.
της Λυών, για συνεργασία µε τους ναζί κατά την κατοχή. Στις 22 Ιουλίου 1949, το
Γαλλικό Συµβούλιο Επικρατείας επιστρέφει τα εργοστάσια στην οικογένειά του, η 29.07.1981
οποία και αρχίζει αµέσως την παραγωγή. Υπό τη διεύθυνση του γιου του, πλέον, Γεννιέται στο Oviedo της Ισπανίας
η εταιρεία κατασκευάζει το µεγαλύτερο φορτηγό στον κόσµο το 1957, το T100 ο Fernando Alonso Diaz, Ισπανός
6X6 είτε µε 600 hp είτε µε 700 hp από κινητήρα Cummins V12. ∆ιαθέσιµο ως οδηγός αγώνων. Έχει κερδίσει δύο
6WD Dumptruck ή 6X6 Roadtractor για την Ευρώπη και τη Βόρεια Αφρική σχε- παγκόσµιους τίτλους στη Formula 1
διάστηκε σε 10 µήνες στο εργοστάσιο στο Courbevoie, έξω από το Παρίσι. Τον µε την οµάδα της Renault, στην οποία αγωνίστηκε την
Αύγουστο του 1967 πέρασε στον έλεγχο της Citroën, που είχε στην ιδιοκτησία της περίοδο 2003-2006 και 2008-2009. Από το 2010 µέχρι
η Michelin από το 1934, έπειτα από µια δική της ταµειακή κρίση.Ωστόσο, µετά και το 2014 αγωνιζόταν µε τη Ferrari. Το 2015 υπέγραψε
την πετρελαϊκή κρίση του 1973, η Michelin αποφάσισε να εκχωρήσει τις δύο µε τη McLaren και έκλεισε την καριέρα του εκεί στην F1
αυτές εταιρείες, προκειµένου να επικεντρωθεί στην επιχείρηση ελαστικών. Έτσι, το 2018. Έχει το παρατσούκλι El Nano, το οποίο αποτελεί
το 1974 η επιχείρηση του εικονιζοµένου πουλήθηκε στη Renault, ενώ η Citroën τυπικό ψευδώνυµο για το όνοµα Fernando στο Πριγκιπάτο
πουλήθηκε στην Peugeot. Μετά τη συγχώνευση της µάρκας του ιδρυτή της των Αστουριών, όπου και γεννήθηκε. Κέρδισε επίσης τις 24
ιστορίας µας, το τελευταίο λεωφορείο που βγήκε στην παραγωγή, το PR100 του Hours of Le Mans το 2018 µε την Toyota στην πρώτη του
1971, συνέχισε να πωλείται ως Renault µέχρι το 1993. εµφάνιση και επίσης το 2019 µε Cadillac τις 24 Hours of
Daytona και µε Toyota τις 24 Hours of Le Mans το 2019.
Μαριούς Μπερλιέ (Marius Berliet)
TRACTION MAGAZINE 15