Page 15 - TRACTION 122
P. 15

ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ



               Ο Pieti Uolevi, όπως είναι δύο από τα άγνωστα ονόµατά του, γεννήθηκε στις 27 Απριλί-   AΥΤΟN ΤΟΝ ΜΗΝΑ
               ου του 1952, και αναµφισβήτητα πρόκειται για µία από τις πλέον εµβληµατικές µορφές
               των αγώνων ράλι, αλλά και του µηχανοκίνητου αθλητισµού παγκοσµίως. Μάλιστα,   02.04.1947
               η εκτίναξη της καριέρας του, σχετίζεται άµεσα µε τις επιδόσεις του στο δικό µας Ράλλυ   Γεννιέται στο Nykoping της
               Ακρόπολις, το οποίο όχι µόνο κατέκτησε, αλλά µαζί µε αυτό κατέκτησε και τις καρδιές   Σουηδίας ο Ingvar Carlsson,
               των χιλιάδων Ελλήνων θεατών του αγώνα, ενώ δεν θα ήταν άδικο να τον θεωρή-  οδηγός ράλι, που ξεκίνησε
               σουµε και ως ένα από τα «αίτια» που τα ράλι αγαπήθηκαν τόσο πολύ στην Ελλάδα. Ο   τοπικά τους αγώνες το 1966
               ενθουσιώδης χαρακτήρας του, σε συνδυασµό µε την τεχνική του στην οδήγηση και το   µε Volvo PV544 κάνοντας το ντεµπούτο του
               θέαµα που δηµιουργούσε στις Ειδικές ∆ιαδροµές τον καταξίωσαν στο υποσυνείδητο   στο WRC το 1974, µε Datsun 260 Z, στην
               όχι µόνο των Ελλήνων, αλλά και των απανταχού της γης φίλων του σπορ.  Πορτογαλία. Στη συνέχεια οδήγησε για τις
               Ο διάσηµος φιλοξενούµενός µας γεννήθηκε και µεγάλωσε στην αγροτική Tuupovaara   Fiat, BMW, και Mercedes, ενώ το 1984
               στην ανατολική Φινλανδία. Το ντεµπούτο του στο ράλι έγινε το 1970 και το αντίστοιχο   εντάχθηκε στη Mazda, όπου εξέλιξε το πισω-
               ντεµπούτο του στο Παγκόσµιο Πρωτάθληµα Ράλι έγινε το 1974 στις 1.000 Λίµνες, τον   κίνητο Group B RX-7 µε κινητήρα Wankel και
               διεθνή αγώνα της χώρας του. Εκείνη τη χρονιά κέρδισε το Nortti Raly µε ένα Opel   καλύτερη θέση την τρίτη στο Ακρόπολις του
               Ascona νικώντας τον Hannu Mikkola, κάτι που του χάρισε ευρύτερη προσοχή από το   1985. Κέρδισε δύο νίκες στο WRC το 1989,
               κοινό. Ο πρώτος διεθνής αγώνας ράλι που συµµετείχε ήταν το 1975, στο Rothmans   στη Σουηδία και στη Νέα Ζηλανδία, µε 323
               747 Ράλι στην Τζαµάικα, όπου οδήγησε ένα Datsun 120Y, µε συνοδηγό τον Gerry   4WD.
                                        Phillips, τερµατίζοντας στη 12η θέση. Στο τέλος
                                        αυτής της σεζόν τού προσφέρθηκε το πρώτο του        08.04.1966
                                        επαγγελµατικό αυτοκίνητο, ένα Ford Escort RS        Γεννιέται στην περιοχή
                                        1800, µε το οποίο πήρε µέρος στο βρετανικό ράλι     Barnet του Λονδίνου ο
                                        RAC. Εγκατέλειψε στο δεύτερο σκέλος, αλλά           Mark Blundell, Βρετανός
                                        πρόλαβε και εντυπωσίασε αρκετά τον επικεφαλής       οδηγός αγώνων, που συµ-
                                        της οµάδας της Ford Stuart Turner ο οποίος του   µετείχε στη Formula 1, Sports Cars, και CART,
                                        προσέφερε θέση στην οµάδα για το βρετανικό   ενώ κέρδισε, το 1992, τις 24 Ώρες του Le
                                        πρωτάθληµα ράλι την επόµενη χρονιά. Κέρδισε   Mans µε Peugeot. ∆ιετέλεσε παρουσιαστής
                                        εύκολα τον τίτλο, µια επιτυχία που επανέλαβε το   της F1 για τη βρετανική ITV µέχρι το τέλος της
               QUIZ                     1980, µε συνοδηγό τον David Richards. Μεταξύ   σεζόν του 2008.
                                        1977 και 1980 έπαιρνε µέρος και σε επιλεγµένους
                                        αγώνες του παγκοσµίου πρωταθλήµατος, αρχικά         12.04.1907
               για την επίσηµη οµάδα της Ford και στη συνέχεια, µετά την αποχώρησή της από τον   Γεννιέται στη Lyon ο Marius
               θεσµό στο τέλος του 1979, για την ηµιεργοστασιακή οµάδα Rothmans Rally Team.   Eugene Chaboud, Γάλλος
               Με αυτή σηµείωσε και την παρθενική του νίκη στο WRC, στο Ράλλυ Ακρόπολις του   οδηγός αγώνων. Συµµετεί-
               1980 και έγινε παγκόσµιος πρωταθλητής ράλι το 1981. Παρέµενε ο µόνος οδηγός   χε σε τρία Grand Prix του
               ιδιωτικής οµάδας (δηλαδή δεν οδηγεί για µια επίσηµη οµάδα κάποιου εργοστασίου)   Παγκοσµίου Πρωταθλήµατος Formula 1,
               που είχε επιτύχει αυτό το κατόρθωµα, µέχρι να το επαναλάβει ο Sebastien Ogier µε την   αλλά και σε πολλούς µη πρωταθληµατικούς
               επίσης ιδιωτική M-Sport, µε αυτοκίνητο Ford, το 2017. To 1983 οδήγησε για την Opel   αγώνες. Το 1938, µε τον µέντορά του Jean
               και µε τη Manta 400 κέρδισε το Ράλι Σαφάρι. Το 1984 υπέγραψε στην Peugeot µε   Tremoulet, κερδίζει τις 24 Ώρες του Le Mans
               την οποία, στο τιµόνι του 205 T16, κέρδισε σερί πέντε αγώνες του WRC, ενώ στο Ράλι   µε Delahaye.
               Αργεντινής του ’85 είχε ένα τροµακτικό ατύχηµα που παρά λίγο να του κοστίσει τη ζωή.
               Χρειάστηκε σχεδόν δύο χρόνια για να επανέλθει σε αγωνιστική δράση. Ακολούθησε η   23.04.1945
               συµµετοχή του στο Paris - Dakar το οποίο κέρδισε τέσσερις φορές µε Peugeot (3) και   Γεννιέται στο Casnate της
               Citroen (1). Το 1986 κέρδισε επίσης τη φηµισµένη ανάβαση Pikes Peak International   Ιταλίας ο Raffaele «Lele»
               Hillclimb µε Peugeot. Στη συνέχεια, στο WRC οδήγησε για τη Mitsubishi και τη Subaru,   Pinto, πρώην επαγγελµα-
               ενώ το 1999 εξελέγη ευρωβουλευτής µε τη Γαλλία, θέση που διατήρησε έως το 2009.   τίας οδηγός ράλι, ο οποίος
               Την ίδια χρονιά διεκδίκησε τον προεδρικό θώκο της FIA, στόχο που τελικά δεν κατά-  κέρδισε το Ράλι Πορτογαλίας του 1974 µε
               φερε να πετύχει στις σχετικές εκλογές, χάνοντας από τον πρώην επικεφαλής του στην   Fiat. Ξεκίνησε τους αγώνες το 1968, και το
               Peugeot Jean Todt. Κορυφαία του δήλωση; «Εάν θέλετε να δείτε τι είναι ένας αγώνας   1972 κέρδισε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθληµα
               ράλι του παγκοσµίου πρωταθλήµατος, εάν θέλετε να γνωρίσετε µία σπάνια χώρα, τότε   Ράλι µε Fiat 124 Spider. Tο 1975 µετακόµισε
               να πάτε στην Ελλάδα να δείτε το Ράλλυ Ακρόπολις»!               στη Lancia, όπου παρέµεινε µέχρι το τέλος του
                                                                               1977 οδηγώντας τη θρυλική Lancia Stratos
                                   Άρι Βάτανεν (Ari Vatanen)
                                                                                                  TRACTION MAGAZINE 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20