Page 15 - TRACTION 126-127
P. 15
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ
Γεννήθηκε στις 18 Νοεµβρίου 1929 στο Ottmarsheim, ένα µικρό χωριό κοντά στο AΥΤΟN ΤΟΝ ΜΗΝΑ
Ludwigsburg στα περίχωρα της Στουτγκάρδης. Ήταν ο νεότερος από τα πέντε παιδιά
της οικογένειάς του, ενώ οι γονείς του είχαν ένα πανδοχείο. Η τέχνη και ο πολιτισµός 06.09.1938
ήταν πολύ σηµαντικές για το σύνολο της οικογένειας και ο εικονιζόµενος, από µικρή Πεθαίνει σε ηλικία 30 ετών, κατά
ηλικία, άρχισε να γοητεύεται από τα αεροπλάνα και τις πτήσεις. Στη µέση της παιδι- τη δοκιµαστική πτήση ενός Hawker
κής του ηλικίας εµφανίστηκε το Τρίτο Ράιχ και ο Β’ Παγκόσµιος Πόλεµος. Στις 18 Hurricane I L1652, στο Brooklands,
Απριλίου 1945, µόλις τρεις εβδοµάδες πριν από το τέλος του πολέµου, ο 15χρονος ο John Stuart Hindmarsh, που ήταν
φιλοξενούµενός µας διέφυγε από την κατάταξή του στον στρατό από τύχη και ένα ένας Άγγλος οδηγός και αεροπόρος. Εκπαιδεύτηκε στο
πλαστό ιατρικό πιστοποιητικό από έναν Γερµανό διοικητή. Τελικά, συνέχισε το σχο- Royal Military College. Έγινε µέλος του Royal Army Tank
λείο στο Besigheim και το ολοκλήρωσε στο Ludwigsburg. Το 1946 είδε τον πρώτο Corps το 1928, και το 1930 έµαθε να πετάει µε τη Royal
του αγώνα αυτοκινήτου. Ήταν στο Hockenheim όπου συµµετείχαν τα παλιά προπο- Air Force. Αγωνίστηκε επίσης µε τα αυτοκίνητα Talbot και
λεµικά αυτοκίνητα µαζί µε τον Hans Stuck! Αποφάσισε να σπουδάσει µηχανικός και Lagonda και κέρδισε τον 24ωρο αγώνα του Le Mans
µπήκε στην Porsche την 1η Οκτωβρίου 1956, στο τµήµα υπολογισµού. Μετά την το 1935 µε τη Lagonda M45R Rapide, µαζί µε τον Luis
αποφοίτησή του το 1956, τη στιγµή του γερµανικού οικονοµικού θαύµατος, υπήρξε Fontes (222 γύροι, µέση ταχύτητα 125,283 χ.α.ώ.)
µια πραγµατική πληµµύρα προσφορών εργασίας, αλλά ό ίδιος ήθελε να δουλεύει
σε σπορ αυτοκίνητα. Η καριέρα του περιελάµβανε τον σχεδιασµό του παγκοσµίου 12.09.1975
φήµης κινητήρα µε το όνοµά του για τα 901 και 911 στις αρχές της δεκαετίας του Γεννιέται στο Beverley της Αγγλίας ο
1960. Το 1965 προήχθη σε προϊστάµενο του τµήµατος σχεδιασµού αγωνιστικών Guy Smith, Βρετανός επαγγελµατίας
αυτοκινήτων που ξεκίνησε από τον Ferdinand οδηγός αγώνων, που έχει αγωνιστεί
Piëch. Αυτό το τµήµα ήταν το κλειδί για µια σε διάφορα επίπεδα µηχανοκίνητου
νέα ποιότητα και δυναµισµό στον µηχανοκίνη- αθλητισµού, κυρίως στις 24 ώρες του Le Mans, τις οποίες
το αθλητισµό για την Porsche. κέρδισε το 2003 (µε Bentley Speed 8 και συνοδηγούς
Η Porsche στηρίχθηκε επίσης σε αυτήν την τους Tom Kristensen και Rinaldo Capello), και στην αµερι-
αρχή σχεδιασµού για την ανάπτυξη του 917 κανική σειρά Le Mans, την οποία κέρδισε το 2011.
το 1968. Το 917 κυριάρχησε στο Le Mans
και στο Παγκόσµιο Πρωτάθληµα Sportscar 20.09.1958
QUIZ το 1970 και το 1971. Το 1972 και το 1973, τα Σκοτώνεται σε ατύχηµα στο Lasalle
917/10 και 917/30 έδειξαν καλή ανταπόκρι- της Γαλλίας, κατά τη διάρκεια του
ση ακόµη και στις οβάλ πίστες της σειράς CanAm, χάρη σε µια νέα τεχνολογία υπερ- αγώνα αντοχής Tour de France, ο
τροφοδότησης καυσαερίων που αναπτύχθηκε από την ίδια την Porsche. Για πρώτη Peter Nield Whitehead, Βρετανός
φορά, η υπερσυµπίεση χρησιµοποιήθηκε µε επιτυχία σε αγωνιστικά αυτοκίνητα και οδηγός αγώνων. Ήταν καλλιεργηµένος, πεπειραµένος και
οχήµατα παραγωγής σε όλες τις πίστες αγώνων και τους δηµόσιους δρόµους. εξαιρετικός στα σπορ αυτοκίνητα. Κέρδισε το Αυστραλια-
Αλλά ίσως το πιο εξαιρετικό έργο του ξεκίνησε το 1981, όταν ο Ron Dennis και η νό Grand Prix του 1938, το οποίο, µαζί µε µια νίκη στις 24
αγωνιστική του οµάδα, McLaren, ξεκίνησαν να αναζητούν έναν ισχυρό turbo κινη- Hours of Le Mans το 1951, πιθανότατα ήταν το καλύτερο
τήρα για τη Formula 1. Στο τέλος, επιλέχθηκε η Porsche και η απόφαση λήφθηκε επίτευγµά του.
για τον σχεδιασµό και την κατασκευή ενός εντελώς νέου κινητήρα, καθώς και για
την παροχή επιτόπου υποστήριξης κατά τη διάρκεια των αγώνων. Και πάλι, ο εν 30.09.1946
λόγω µηχανικός ήταν ο δηµιουργικός πρωταγωνιστής πίσω από τον κινητήρα V6 Γεννιέται στο Dorfen της Βαυαρίας
1,5 λίτρων µε γωνία 80 µοιρών, ο οποίος αργότερα θα παρήγαγε περισσότερα ο Jochen Richard Mass, Γερµανός
από 1.000 PS. Το 1984 ο Niki Lauda έγινε παγκόσµιος πρωταθλητής, κάτι που παλαίµαχος οδηγός αγώνων. Το
επανέλαβε το 1985, ακολουθούµενος από το 1986 από τον Alain Prost. Το TAG 1973 ξεκίνησε την καριέρα του
Turbo κέρδισε συνολικά 25 αγώνες, συν τα δύο Παγκόσµια Πρωταθλήµατα στη Formula 1 όπου πέτυχε µια και µοναδική νίκη, δεν
Κατασκευαστών το 1984 και το 1985. Η δέσµευσή του για την Porsche τον έκανε κέρδισε απολύτως καµία pole position, ανέβηκε οκτώ
να απορρίψει όλες τις προσφορές από άλλους κατασκευαστές καθ ‘όλη τη διάρκεια φορές στο βάθρο των νικητών και σκόραρε συνολικά 71
της καριέρας του, µια και η πίστη και η σύνδεσή του µε τη µάρκα ήταν αδιάσπαστη. βαθµούς. Η µοναδική νίκη την οποία πέτυχε ο Μας ήταν
Ήταν διαθέσιµος σε δηµοσιογράφους, τεχνικούς και ενδιαφερόµενους φίλους στο Ισπανικό Grand Prix to 1975. Στα επίσηµα δοκιµα-
του σπορ να µιλάει κα να αναλύει επί ώρες. Το Μουσείο Porsche φιλοξένησε µια στικά του Βελγικού Grand Prix τo 1982 στο Zolder, ο
γιορτή για τα 90ά γενέθλιά του µε την οικογένεια, τους φίλους και τους πρώην συ- εµπρός δεξιός τροχός του µονοθεσίου το οποίο οδηγούσε
νεργάτες του παρόντες. Ο µηχανικός - θρύλος για την Porsche, αλλά και γενικότερα ήρθε σ’ επαφή µε τον πίσω αριστερό του µονοθεσίου το
τον µηχανοκίνητο αθλητισµό, πέθανε στις 10 Ιουνίου 2020, σε ηλικία 90 ετών. οποίο οδηγούσε ο Καναδός Gilles Villeneuve κι είχε ως
αποτέλεσµα ο δεύτερος να χάσει τη ζωή του.
Χανς Μέτζγκερ (Hans Mezger)
TRACTION MAGAZINE 15