Page 13 - TRACTION 134
P. 13
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΣΗ ΧΟΥΝΤΡΑ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: WEB
ικανός να µπει στην κυκλοφορία µε µικρή µοτοσυκλέτα 125 κ.εκ. 50 κ.εκ. µε τελική 45 χ.α.ώ;.Κι εδώ έρχεται το όριο που βάζει ο Νόµος
χωρίς εξετάσεις; αλλά όχι η «κοινή λογική». Μπορεί αυτός ο ίδιος άνθρωπος να
Ένας οδηγός που έχει εµπειρία έξι ετών µε αυτοκίνητο στη ζού- οδηγήσει µοτοσυκλέτα 125 κ.εκ.; Ο Νόµος λέει ναι γιατί βασίζεται στα
2 γκλα της ελληνικής πραγµατικότητας, είναι ικανός να µπει στην προηγούµενα, ενώ η «άποψη» της «κοινής λογικής» λέει όχι.
κυκλοφορία µε µικρή µοτοσυκλέτα 50 κ.εκ. χωρίς εκπαίδευση και Προκειµένου να δούµε ποιος έχει περισσότερο δίκιο, ο Νόµος ή η
χωρίς εξετάσεις; άποψη (και όχι αντίληψη) της «κοινής λογικής», ας δούµε τι ισχύει στο
Ένας οδηγός ποδηλάτου 15 ετών που δεν έχει δίπλωµα, δεν εξωτερικό. Ήδη από το 2009 αρκετές χώρες της Ευρώπης (τουλάχι-
3 γνωρίζει τον ΚΟΚ, δεν έχει εκπαιδευτεί σε αυτόν και δεν έχει στον δέκα αναφέρει η τοποθέτηση του ΣΕΑΑ), και µεταξύ αυτών οι
εξεταστεί, µπορεί να κυκλοφορεί στο οδικό δίκτυο; µεσογειακές Ιταλία, Ισπανία Πορτογαλία, αλλά και η Γερµανία, έχουν
Ένας οδηγός ποδηλάτου που δεν έχει συµπληρώσει την ηλικία νοµοθετήσει σχετικά, βάζοντας κάθε µία τις δικές τους παραµέτρους
4 των 12 ετών µπορεί να κινείται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται ως προς την εµπειρία οδήγησης αυτοκινήτου και σε εκπαίδευση,
για την κυκλοφορία µηχανοκίνητων οχηµάτων αρκεί να συνοδεύεται χωρίς ωστόσο να ζητούν εξετάσεις. Από το 2009 µέχρι σήµερα, επί 12
από άτοµο που έχει συµπληρώσει την ηλικία των 16 ετών; χρόνια, οι σχετικοί Νόµοι δεν άλλαξαν, δεν αποσύρθηκαν. Η σχετική
Ποιο από τα παραπάνω πιστεύετε µοιάζει πιο τροµακτικό για την «κοι- ευρωπαϊκή οδηγία όχι µόνο δεν καταργήθηκε, αλλά επικαιροποιήθη-
νή γνώµη»; Πιο εύκολο: Ποια µοιάζει λιγότερο τροµακτική; Μάλλον κε, το 2020. Άρα οι στατιστικές των τροχαίων δεν εκτινάχθηκαν, ενώ η
η 1η, αυτή δηλαδή που συζητήθηκε περισσότερο. εµπειρία έδειξε µια σειρά από παράπλευρα οφέλη.
Ρητορικό ερώτηµα. Γιατί η συζήτηση επικεντρώθηκε στο ερώτηµα 1; Σηµαντικότερη είναι η διαπίστωση ότι η εξοικείωση µε τον τρόπο
κίνησης των δίκυκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτων που µε-
Η ουσία του θέµατος τακινούνται µε µοτοσυκλέτα, µειώνει σηµαντικά τον αριθµό τροχαίων
Τα ερωτήµατα 1 και 2 κρίνονται ταυτόχρονα, ενώ τα 3 και 4 επίσης µεταξύ µοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου.
αυτόνοµα. Στατιστική µελέτη των ισπανικών οµοσπονδιών ασφάλισης και
Ένα όχηµα µονού ίχνους (αφήνει ένα ίχνος πίσω του άρα ισορροπεί µοτοσυκλέτας, όπου υφίσταται η ισοδυναµία Β και Α1, ανέδειξε πως
σε δύο τροχούς) και όσα τρίτροχα ή τετράτροχα οχήµατα παίρνουν οι χρήστες ελαφρών µοτοσυκλετών που διαθέτουν άδεια οδήγησης
κλίση όταν στρίβουν, έχουν ακριβώς τον ίδιο τρόπο οδήγησης και αυτοκινήτου εµπλέκονται σε τρεις φορές λιγότερα ατυχήµατα από
αλλαγής κατεύθυνσης. ∆ιαφέρουν στον χειρισµό, αν είναι αυτόµατα ή όσους διαθέτουν µόνο άδεια Α1.
όχι, µε κιβώτιο ταχυτήτων ή όχι, µε διαφορές τις διαστάσεις και φυσικά Μετρήσιµα είναι τα οφέλη στην αστική κινητικότητα µε αποσυµφόρη-
τον σχεδιασµό. ση των πόλεων, µείωση των εκποµπών ρύπων, µείωση της διάρκειας
Με αυτό το δεδοµένο, αν κάποιος οδηγεί ποδήλατο, από πλευράς των διαδροµών, ακόµη και σε ψυχολογικούς παράγοντες που
ισορροπίας και οδήγησης δεν έχει κανένα πρόβληµα να οδηγήσει προκαλεί η κυκλοφοριακή συµφόρηση, ενώ έµµεσα ευνοείται και
ποδήλατο µε ηλεκτρική υποβοήθηση και τελική 6 χ.α.ώ. Βρισκόµαστε η παραγωγικότητα. Μειώνεται επίσης σηµαντικά η ιδιωτική δαπάνη
στην ηλικία των 12 ετών. µεταφοράς, τόσο σε καύσιµα όσο και σε ασφάλιστρα, συντήρηση και
Για ποδήλατο µε τελική 25 χ.α.ώ, θα πρέπει να συµπληρωθούν τα τέλη κυκλοφορίας.
15 έτη. Στη συνέχεια πρακτικά (από πλευράς ικανοτήτων, όχι οδικής Στην ουσία του θέµατος, η αντίληψη έχει δείξει ότι η εξίσωση θα
συνείδησης) δεν έχει κανένα πρόβληµα να οδηγήσει ένα αυτόµατο ωφελήσει και την οδική ασφάλεια. Οδηγοί που είναι εξοικειωµένοι µε
µοτοποδήλατο (50 κ.εκ. - τελική µέχρι 45 χ.α.ώ). τη χρήση δίκυκλου είναι πιο προσεκτικοί απέναντι στα δίκυκλα όταν
Μετά να µάθει τον χειρισµό της αλλαγής ταχυτήτων µε αυτόµατο οδηγούν αυτοκίνητο.
κιβώτιο και µετά µε χειροκίνητο κιβώτιο, σε µοτοποδήλατο ΑΜ. Χωρίς Συµβάλλει στη µείωση των συγκρούσεων µεταξύ αυτοκινήτων και
πρόβληµα θα οδηγεί και τις ηλεκτροκίνητες µοτοσυκλέτες µε τελική µοτοσυκλετών, τα οποία αποτελούν µία από τις πιο συχνές µορφές
45 χ.α.ώ. που λογίζονται ως ΑΜ µοτοποδήλατα, όµως στις διαστάσεις, ατυχηµάτων εντός πόλης.
χειρισµό και διαδικασία οδήγησης είναι ταυτόσηµες µε εκείνες των Η συζήτηση περί ασφάλειας ολοκληρώνεται στις διαπιστώσεις ερευ-
θερµικών κινητήρων. νών που έχουν γίνει σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Μετά, πρακτικά (από πλευράς ικανοτήτων, όχι οδικής συνείδησης), Πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποστηρίζει πως η
έχει την ικανότητα να οδηγήσει ένα λίγο πιο δυνατό δίκυκλο, κατηγο- εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών πρέπει να επικεντρώνεται σε
ρίας Α1 και 125 κ.εκ., που έχει τελική 80 χ.α.ώ (βάσει του ΚΟΚ). οριζόντια θέµατα, όπως η γνώση και αποδοχή των κινδύνων και η
Η οδήγηση αυτοκινήτου από την άλλη είναι µια εντελώς διαφορετική καλή αξιολόγηση των δεξιοτήτων από τον ίδιο τον οδηγό.
υπόθεση, που απαιτεί τη διαµόρφωση διαφορετικού «προγράµµατος» Ο ίδιος οδηγός πρέπει και αρκεί να αξιολογήσει τις δυνατότητές του.
στον εγκέφαλο του οδηγού από τη µοτοσυκλέτα. Κανείς υγιής πνευµατικά σε αυτόν τον πλανήτη δεν έχει αυτοκτονικές
Μπορεί κάποιος να οδηγήσει ποδήλατο µε υποβοήθηση και τελική τάσεις. Αν δεν αισθάνεται ασφαλής, ο µηχανισµός αυτοσυντήρησης
25 χ.α.ώ, αν είναι 27 ετών και άνω, µε έξι χρόνια εµπειρίας στο αυτο- του ανθρώπου (ο ισχυρότερος όλων στον εγκέφαλο του οδηγού) θα
κίνητο; Αν έχει το πρόγραµµα της οδήγησης διτρόχου, προφανώς ναι. υποδείξει το µέτρο.
Αν δεν το έχει, προφανώς, όχι. Αν υπάρχει υστέρηση στη στάθµιση των κινδύνων, αυτή ισχύει είτε
Αντίστοιχα είναι τα ερωτήµατα και οι απαντήσεις για το µοτοποδήλατο οδηγεί αυτοκίνητο, είτε µοτοσυκλέτα, είτε ποδήλατο.
TRACTION MAGAZINE 13

