Page 12 - TRACTION 135
P. 12
AΣΦΑΛΕΙΑ
Αέρας ζωής!
Συµπληρώνονται ήδη σαράντα
χρόνια από την εκτεταµένη χρήση του
αερόσακου και µε αφορµή αυτή την
επέτειο ας ξαναθυµηθούµε τα όσα έχει
προσφέρει
Ας πάρουµε τα πράγµατα από την αρχή. Και για να φτάσουµε εκεί, αυτό που περιέγραψε ως «φουσκωτό δοχείο σε αναδιπλωµένη
θα χρειαστεί να «µεταβούµε» στο µακρινό 1970, τότε που είχαν αρχί- κατάσταση, το οποίο φουσκώνει αυτόµατα σε περίπτωση κινδύνου».
σει οι πρώτοι πειραµατισµοί της παγκόσµιας αυτοκινητοβιοµηχανίας Στις 6 Οκτωβρίου 1951, ο γεννηµένος στο Μόναχο εφευρέτης
στην κατασκευή, τοποθέτηση και λειτουργία των πρώτων αερόσα- υπέβαλε αίτηση για δίπλωµα ευρεσιτεχνίας για τη «συσκευή του για
κων. Στην αντίπερα του Ατλαντικού όχθη προσφέρονταν µάλιστα ως την προστασία ατόµων σε οχήµατα από τραυµατισµό σε περίπτωση
προαιρετική παροχή αερόσακοι σε πολυτελείς εκδόσεις αυτοκινή- σύγκρουσης» από το Γερµανικό Γραφείο ∆ιπλωµάτων Ευρεσιτεχνί-
των, αλλά δεν υπήρξε αποδοχή από το κοινό. Υπενθυµίζεται ότι τότε ας. Αν και στην αίτησή του ο Linderer περιέγραψε µε ακρίβεια την
οι αερόσακοι συνδυάζονταν µε ζώνες ασφαλείας δύο σηµείων και αρχή ενός αερόσακου, οι τεχνικές απαιτήσεις τόσο για τους αισθη-
είχαν «επινοηθεί» αρχικά ως εναλλακτική συνθήκη για όσους δεν τήρες όσο και για την ταχεία παραγωγή αερίου δεν υπήρχαν εκείνη
ήθελαν να χρησιµοποιήσουν τις ζώνες ασφαλείας… την εποχή. Ο συµβατικός πεπιεσµένος αέρας δεν ήταν κατάλληλος
Τι είναι αυτό το σωτήριο σύστηµα παθητικής ασφάλειας των νεό- για την παραγωγή πίεσης επειδή χρειάστηκε πολύς χρόνος για να
τερων και σύγχρονων αυτοκινήτων; Πρωτίστως να εξηγήσουµε τι διογκωθεί ο αερόσακος, ενώ το ελαστικό και εξαιρετικά ανθεκτικό
σηµαίνουν τα αρχικά SRS που βλέπουµε να υπάρχουν παντού στα υλικό που απαιτείται για την κατασκευή του αερόσακου δεν ήταν
αυτοκίνητά µας, δίπλα στη λέξη Airbag. Το αρκτικόλεξο SRS, λοι- επίσης διαθέσιµο τότε.
πόν, δεν είναι παρά επεξηγηµατικές λέξεις του αερόσακου (airbag), Tον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 1981, η Mercedes-Benz
ο οποίος στη «γέννησή» του ήταν γνωστός και ως Συµπληρωµατικό έβγαζε από τη γραµµή παραγωγής της περισσότερα από 100 µοντέ-
Σύστηµα Συγκράτησης (Supplementary Restraint System). Το σύ- λα S-Class εξοπλισµένα µε τα νέα συστήµατα ασφαλείας. Το σύστη-
στηµα αυτό περιλαµβάνει έναν σάκο, σχεδιασµένο κατάλληλα έτσι µα αυτό γιόρτασε την παγκόσµια πρεµιέρα του στο ∆ιεθνές Σαλόνι
ώστε κατά τη διάρκεια µιας πρόσκρουσης να φουσκώνει µπροστά Αυτοκινήτου του Άµστερνταµ από τις 5 έως τις 15 Φεβρουαρίου
ή στο πλάι του οδηγού και των επιβατών, και να προστατεύει τους 1981. Μόλις έναν µήνα αργότερα, η Mercedes-Benz παρουσίασε
επιβαίνοντες στο όχηµα από βίαια χτυπήµατα στο τιµόνι και τις εσω- τον κοινό εντατήρα αερόσακου και ζώνης ασφαλείας στο σαλόνι
τερικές επιφάνειες του αυτοκινήτου. Στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα, το αυτοκινήτου της Γενεύης. Ο συνδυασµός και των δύο συστηµάτων
σύστηµα αυτό αποτελείται πλέον από έναν µεγάλο αριθµό τέτοιων ήταν αρχικά διαθέσιµος µόνο για τις S-Class και SEC Coupés µε
αερόσακων, οι οποίοι και ελέγχονται πλήρως από µία κεντρική ηλε- προαιρετικό επιπλέον κόστος 1.525,50 DM.
κτρονική µονάδα, µε σκοπό την προστασία από πολλά ενδεχόµενα Αυτό οδήγησε στον θρίαµβο του συστήµατος, που υιοθετήθηκε γρή-
είδη πρόσκρουσης. γορα από πολλούς κατασκευαστές αυτοκινήτων σε όλο τον κόσµο.
Οι αερόσακοι ως ένα βασικό χαρακτηριστικό της ολοκληρωµένης
Η εφεύρεση έννοιας ασφάλειας της µάρκας έµπαιναν πλέον στη ζωή µας και
Η βασική ιδέα για τον αερόσακο αποδόθηκε, µεταξύ άλλων, στον µέχρι σήµερα, σε συνδυασµό και µε άλλα συστήµατα ασφαλείας,
εφευρέτη Walter Linderer. Στη δεκαετία του 1950 είχε σχεδιάσει έχουν σώσει τη ζωή πολλών ανθρώπων.
12 TRACTION MAGAZINE