Page 13 - TRACTION 135
P. 13
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: DAIMLER MEDIA
Πώς λειτουργεί κλασικό αερόσακο οδηγού περάσαµε σε εκείνον του συνοδηγού
Ο προστατευτικός αερόσακος φουσκώνει µέσα σε λίγα χιλιοστά και ακολούθησαν σταδιακά πλευρικοί αερόσακοι, γονάτων, αε-
του δευτερολέπτου µπροστά, στο πλάι ή και ανάµεσα από τους ρόσακοι σε πίσω ζώνες ασφαλείας, αερόσακοι τύπου κουρτίνας,
επιβάτες. Οι αισθητήρες ανιχνεύουν µια ιδιαίτερα ισχυρή επιβρά- κεντρικοί αερόσακοι και πλέον και πίσω επιβατών.
δυνση, π.χ. ξαφνικό φρενάρισµα σε µια σοβαρή σύγκρουση, και Ωστόσο, πριν από τέσσερις δεκαετίες η Mercedes-Benz είχε επίσης
πυροδοτούν την έκρηξη ενός προωθητικού φορτίου. Το προκύπτον µια άλλη καινοτοµία στο µανίκι της για τη ζώνη ασφαλείας. Στα
µείγµα αερίων, το οποίο κατά τη στιγµή της εφεύρεσης του αερό- τέλη της δεκαετίας του 1980, η µάρκα κυκλοφόρησε τον αερόσα-
σακου αποτελούνταν κυρίως από άζωτο, φουσκώνει ένα κάλυµµα κο του οδηγού µαζί µε το σύστηµα συγκράτησης του συνοδηγού,
υφάσµατος σε σχήµα µαξιλαριού – τον αερόσακο που «υπο- που ήταν γνωστό ως «σφίξιµο ζώνης». Όµως µέχρι το 1984, ο
δέχεται» το πάνω µέρος του κορµού και φυσικά το κεφάλι των εντατήρας ζώνης ασφαλείας, όπως είναι πλέον πιο γνωστό αυτό το
επιβαινόντων. Αυτό προσφέρει την καλύτερη δυνατή προστασία σε χαρακτηριστικό ασφαλείας, είχε ήδη γίνει στάνταρ εξοπλισµός για
συνδυασµό µε τη ζώνη ασφαλείας και το σύστηµα προεντατήρων τα µπροστινά καθίσµατα όλων των επιβατικών αυτοκινήτων της
τους, ενώ µετά το «φούσκωµά» τους, τα µαξιλάρια αυτά «ξεφου- Mercedes-Benz.
σκώνουν» µετά την πρόσκρουση. Ο εντατήρας ζώνης ασφαλείας αντιδρά στο ίδιο σήµα αισθητήρα
µε τον αερόσακο του οδηγού, το οποίο ενεργοποιείται επίσης
Η εξέλιξή τους ελεγχόµενα: πυροδοτείται ένα προωθητικό φορτίο για να σφίξει τη
Ο αερόσακος και ο εντατήρας ζώνης ασφαλείας ήταν σύντοµα δια- ζώνη ασφαλείας τριών σηµείων του καθίσµατος εντός χιλιοστών
θέσιµοι µόλις δύο χρόνια αργότερα, ως προαιρετικά πρόσθετα για του δευτερολέπτου. Αυτό εξαλείφει την τυπική χαλάρωση µεταξύ
όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα της Mercedes-Benz. Μέχρι το 1992, του άνω σώµατος του επιβάτη και της ζώνης ασφαλείας και τόσο
ο αερόσακος του οδηγού βρισκόταν στον στάνταρ εξοπλισµό σε ο οδηγός όσο και ο συνοδηγός συγκρατούνται σταθερά στο κάθι-
όλα τα µοντέλα της µάρκας, ακολουθούµενος από έναν αερόσακο σµα από τη ζώνη ασφαλείας.
συνοδηγού ως τυπικό χαρακτηριστικό ασφαλείας το 1994. Η ανάπτυξη επρόκειτο να συνεχιστεί και τα επόµενα χρόνια. Από το
Καθώς τα εξαρτήµατα του αερόσακου γίνονταν ολοένα και µικρό- 1995, οι εντατήρες ζώνης ασφαλείας συνδυάστηκαν µε περιορι-
τερα µε την πάροδο των ετών, χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια, στές δύναµης ζώνης. Το 2002, οι µηχανικοί της Mercedes-Benz
ήταν δυνατόν να ενσωµατωθεί ο αερόσακος σε άλλα µέρη µέσα πρόσθεσαν έναν ηλεκτρονικό εντατήρα ζώνης ασφαλείας στον
στο όχηµα, εκτός από το τιµόνι ή το ντουλαπάκι του συνοδηγού. πυροτεχνικό εντατήρα ζώνης µε την εισαγωγή του συστήµατος
Έτσι, αυτά τα προστατευτικά µαξιλάρια φουσκώµατος τοποθετή- προληπτικής προστασίας επιβατών Pre-Safe. Σε αντίθεση µε τον
θηκαν σε διάφορες θέσεις στο όχηµα, ενώ από καιρό αποτελούν πυροτεχνικό εντατήρα ζώνης ασφαλείας, το ηλεκτρονικό σύστηµα
αναπόσπαστο µέρος της ολοκληρωµένης έννοιας ασφάλειας της είναι αναστρέψιµο: η ζώνη ασφαλείας χαλαρώνει ξανά, εάν δεν
Mercedes-Benz. Και κάπως έτσι, σε όλες τις µάρκες πλέον από τον υπάρξει σύγκρουση.
TRACTION MAGAZINE 13