Page 13 - TRACTION 141
P. 13
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΣΗ ΧΟΥΝΤΡΑ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: WEB
κακής ποιότητας, φθαρµένο οδόστρωµα, το φρενάρισµα µοιάζει Όχηµα
µάταιο. Σε βαθµό που αν ο δρόµος είναι έντονα κατηφορικός, Στο βρεγµένο οδόστρωµα την πρόσφυση προσφέρουν αποκλει-
ενδέχεται να µην υπάρχει καν επιβράδυνση, µε τη βαρύτητα να στικά τα ελαστικά µας – όπως και στο στεγνό άλλωστε. Μόνο που
«κερδίζει» τον συντελεστή τριβής του δρόµου. στη βροχή τα ελαστικά «εργάζονται» διαφορετικά.
Όταν βρέχει, τα ελαστικά ψύχονται διαρκώς από τη διαρκή επαφή Στο στεγνό την πρόσφυση παρέχει η επιφάνεια του ελαστικού που
µε το νερό, χάνοντας σηµαντικό µέρος από τα χαρακτηριστικά έρχεται σε επαφή µε τον δρόµο και επικουρικά οι ακµές που σχη-
πρόσφυσης. Ένα κρύο λάστιχο προσφέρει εξ ορισµού λιγότερη µατίζουν οι αυλακώσεις. Τα δύο αυτά στοιχεία «γραπώνονται» στα
πρόσφυση από ένα ζεστό... πετραδάκια που εξέχουν από την επιφάνεια του οδοστρώµατος.
Αυτοί είναι µερικοί µόνο παράγοντες οι οποίοι επιβάλλουν την Αντίθετα, στο βρεγµένο, το έργο επιτελείται και εξαρτάται από την
αύξηση των αποστάσεων που πρέπει να διατηρούµε από τα άλλα ικανότητα του ελαστικού στην απορροή του φιλµ του νερού που
οχήµατα. πατά. Τα «βρόχινα» ελαστικά έχουν φαρδύτερες και περισσότερες
Κάποιοι συνοδευτικοί ακόµη είναι η µειωµένη ορατότητα λόγω αυλακώσεις, ώστε ο όγκος του νερού που µπορούν να υποδεχτούν
σταγονιδίων στα τζάµια και τους εξωτερικούς καθρέπτες. να είναι µεγαλύτερος. Ώστε διώχνοντας το νερό, να επιτρέψουν
Ένα θέµα µόνο του είναι η µείωση της αίσθησης της ταχύτητας που στο πέλµα του ελαστικού να έρθει σε επαφή µε εκείνα τα πετραδά-
επέρχεται όταν µειώνεται ο φωτισµός, οπότε αν σε όλα τα παραπά- κια της ασφάλτου.
νω προσθέσουµε και την οδήγηση το βράδυ, τα πράγµατα γίνονται Αν η απορροή δεν είναι επαρκής, το λάστιχο δεν πατά στον δρόµο,
ακόµη πιο δύσκολα. Ειδικά όταν τα φώτα των επερχόµενων το φαινόµενο λέγεται υδρολίσθηση και το αυτοκίνητο «πλέει»
οχηµάτων διαθλώνται στις σταγόνες, περιορίζουν την ορατότητα ανεξέλεγκτο στην υγρή επιφάνεια.
και συχνά κρύβουν ολόκληρους όγκους. Συνεπώς η επιλογή κατάλληλων ελαστικών για την κίνηση στη
Η απόσταση πρέπει τουλάχιστον να διπλασιάζεται, ώστε να βροχή αποτελεί σηµαντική απόφαση για τον οδηγό, όταν έρχεται ο
υπάρχει χρόνος και χώρος αν χρειαστεί να φρενάρουµε. Για τους χειµώνας. Άλλωστε µε το τέλος του καλοκαιριού έρχεται και η επο-
µοτοσυκλετιστές, η απόσταση πρέπει να γίνει ακόµη µεγαλύτερη, χή για την αλλαγή των ελαστικών, καθώς ο µεγαλύτερος εχθρός
καθώς οι διαφορές στη δυνατότητα επιβράδυνσης τετράτροχου και τους είναι η ζέστη, η έκθεση στον ήλιο, τη σκόνη και το αλάτι...
µοτοσυκλέτας (υπέρ του αυτοκινήτου πάντα) µεγαλώνουν ακόµη Σε µια χώρα µε τις λιγότερες ηµέρες βροχής στην Ευρώπη, η
περισσότερο. εµπειρία διαχείρισης του υγρού οδοστρώµατος είναι αναλογικά
µικρή και αυτό αφήνει περιθώρια για έκθεση στους κινδύνους της
Ταχύτητα οδήγησης στη βροχή.
Για τους ίδιους λόγους προφανώς θα πρέπει να γίνει και προσαρ- Η πιο δυνατή βροχή είναι ένα από τα χαρακτηριστικά σηµάδια της
µογή στον ρυθµό της κίνησης, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάµε ότι η κλιµατικής αλλαγής. Καθώς η ατµόσφαιρα θερµαίνεται, περισσότε-
κινητική ενέργεια που αναπτύσσει ένα όχηµα είναι το γινόµενο της ρο νερό εξατµίζεται από χώµατα, φυτά, λίµνες και ωκεανούς.
µάζας επί το τετράγωνο της ταχύτητας (1/2m*v2). Για κάθε επιπλέον 0,5°C θερµοκρασίας, η ατµόσφαιρα µπορεί να
Που σηµαίνει ότι η κινητική ενέργεια στα 60 χ.α.ώ. είναι 44% συγκρατήσει επιπλέον 4% υδρατµών. Έτσι, όταν αυτός ο πρό-
µεγαλύτερη από εκείνη στα 50 χ.α.ώ. Άρα και πιο δύσκολο να σθετος υδρατµός συµπυκνώνεται σε βροχόπτωση, οδηγεί σε πιο
αναχαιτιστεί από την περιορισµένη πρόσφυση... δυνατή βροχή.
Αν διατηρούµε τον ίδιο ρυθµό κίνησης που συνηθίζουµε καθηµε- Ο όγκος των βροχοπτώσεων στις ΗΠΑ από το 1958 που καταγρά-
ρινά όσο έχει ήλιο και σε µια βροχερή ηµέρα, είµαστε σηµαντικά φονται, παρουσιάζει αύξηση 55% στα ΒΑ. και 42% στα δυτικά.
πιο εκτεθειµένοι και πιο «έτοιµοι» να εµπλακούµε σε ένα τροχαίο, Κάτι ανάλογο συµβαίνει παντού και φυσικά στην Ελλάδα, όπου το
καθώς όλα αθροιστικά γύρω µας συντελούν σε αυτό. βλέπουµε όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια...
TRACTION MAGAZINE 13