Page 18 - TRACTION 141
P. 18

γιατρε μου...                                                              απο τον ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ

                                         Στο ραντάρ




                                   της έμπνευσης




































              ΤΟ εξωπΡΑΓμΑΤΙΚΟ                     για τους λάτρεις του αυτοκινητικού – ή και ευρύτερα του βιομηχανικού – design η
              CadillaC CyClone XP-74               περίοδος της ανάκαμψης, αμέσως μετά το τέλος του Β’ παγκοσμίου πολέμου και έως
                                                   την αρχή της δεκαετίας του ’60, είναι η απόλυτη, απέραντη παιδική χαρά. Η αίσθηση
              ΤΟΥ 1959, εφΟδΙΑΣμενΟ                που επικρατούσε ήταν ότι δεν υπήρχε, δεν έπρεπε και ούτε θα μπορούσε να υπάρξει

              με εΚπΛΗΚΤΙΚΑ                        οποιοσδήποτε περιορισμός στη φαντασία των σχεδιαστών. Η ανθρωπότητα, της Δύσης
                                                   αν μη τι άλλο, διψούσε για το όνειρο, ήθελε να προχωρήσει και να αφήσει πίσω της τη
              πΡΟΗΓμενΑ ΣΥΣΤΗμΑΤΑ,                 φρίκη του πολέμου, να πετάξει στους αιθέρες με τα φτερά της δημιουργικής έμπνευσης.
              πΑΡεμεΙνε ΓΙΑ πΑνΤΑ ενΑ              ο Harley Earl, ο επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της General Motors, υπήρξε
                                                   ο πλέον χαρακτηριστικός «ευαγγελιστής» του μηνύματος ότι τα αυτοκίνητα πρέπει να
              ΤΟΛμΗΡΟ ConCePt Car.                 είναι η ενσάρκωση των τρελών επιθυμιών και των επιδιώξεων του ανθρώπου. ο Earl
              δΥΣΤΥχωΣ...                          είχε πάθος με τα αεροπλάνα και τους πυραύλους, οπότε γέμισε τα αυτοκίνητα της GM
                                                   με πτερύγια και ομοιώματα από τουρμπίνες. επίσης, επινόησε την έννοια του concept
                                                   car, δηλαδή του σχεδιαστικού πρωτοτύπου, το οποίο θα μπορούσε να είναι όσο
                                                   εξωφρενικό γινόταν, εφόσον δεν υπήρχε κάποια απαίτηση συμμόρφωσης με νόρμες,
                                                   για λόγους κόστους κ.λπ.
                                                   το Cadillac Cyclone XP-74 ήταν το κύκνειο άσμα του ανεπανάληπτου Hearly Earl, ο
                                                   οποίος το 1959 είχε φτάσει τα 65 του χρόνια και, σύμφωνα με τον εσωτερικό κανονι-
                                                   σμό της GM, έπρεπε να αποσυρθεί. το Cyclone είχε διάφορες εντυπωσιακές καινοτο-
                                                   μίες, όμως αυτή που του εξασφάλισε μια θέση στο πάνθεον του αυτοκινητικού design
                                                   ήταν η πρόσοψή του. οι δύο προεξοχές, σε σχήμα κεφαλής ρουκέτας, περιείχαν
                                                   «αισθητήρες προσέγγισης σε αντικείμενο ή πεζό», ώστε να προειδοποιούν τον οδηγό
                                                   για επικείμενο κίνδυνο σύγκρουσης με άλλο όχημα ή για την πρόληψη δυστυχήματος.
                                                   το 1959 ο Earl είχε σκεφτεί να τοποθετήσει ραντάρ σε αυτοκίνητο – αν και ο ίδιος δεν
                                                   το είχε ανάγκη. μπορούσε να βλέπει τόσο, μα τόσο μπροστά στο μέλλον.






                                                                                                                                                                            20,7x27 / TRACTION
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23