Page 50 - TRACTION 142
P. 50

RACING




                                                                                     RETRO





























                                                                                                                 C
                             ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
                             Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ LOTUS 38 ΤΟ 1965 ΣΤΗΝ ΙΝ∆ΙΑΝΑΠΟΛΗ ΑΝΟΙΞΕ ΕΝΑ                         M
                                                                                                                 Y
                          ΝΕΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤΗΝ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. Ο ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
                                                                                                                 CM
                                          ΤΩΝ ΗΠΑ ∆ΕΝ ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΟΤΕ ΠΙΑ Ο Ι∆ΙΟΣ…
                                                                                                                 MY
                           Οι επαναστατικές καινοτοµίες και οι θρίαµβοι της Lotus συνήθως ταυτίζονται µε το παγκόσµιο   CY
                           πρωτάθληµα – αλλά στην ευρω-κεντρική εκδοχή του, δηλαδή τη Formula 1. Όµως, µια από τις
                                                                                                                 CMY
                           µεγαλύτερες ανατροπές που έχουν συµβεί ποτέ στην ιστορία των µηχανοκίνητων σπορ συντελέστη-
                           κε το 1965 στο σιρκουί της Ινδιανάπολης από ένα εκπληκτικό µονοθέσιο, τη Lotus 38. ∆ιά χειρός   K
                           Colin Chapman, φυσικά, η «38» ήταν ειδικά προσαρµοσµένη στις ιδιαιτερότητες της θρυλικής
                           οβάλ πίστας, αλλά και γενναία ενισχυµένη σε ό,τι αφορούσε στον κινητήρα της. Την εποχή εκείνη
                           στην Ινδιανάπολη κυριαρχούσαν αυτοκίνητα εφοδιασµένα µε το κτηνώδες τετρακύλινδρο µοτέρ
                           των 4,1 λίτρων της Offenhauser, το οποίο απέδιδε περί τους 420 ίππους.
                           Προερχόµενος από τη F1, όπου οι κανονισµοί προέβλεπαν ως µέγιστη επιτρεπόµενη χωρητικότητα
                           το 1,5 λίτρο, ο Chapman συµφώνησε µε τη Ford να του προµηθεύσει ένα µοτέρ 4,2 λίτρων σε
                           διάταξη V8 και ισχύος περίπου 500 ίππων. Ο Jim Clark είχε διεκδικήσει µε αξιώσεις την πολυπόθη-
                           τη νίκη στον αγώνα των 500 µιλίων τις προηγούµενες χρονιές, µε παρόµοια µονοθέσια. ∆υστυχώς
                           όµως αστοχίες ελαστικών και ένα ανατριχιαστικό ατύχηµα, για το οποίο έφταιγε προπορευόµενο
                           µονοθέσιο που έχανε λάδια, είχαν στερήσει την επιτυχία στον µεγάλο Σκωτσέζο πιλότο και την
                           οµάδα της Lotus.
                           Ωστόσο, το 1965 είχε έρθει το πλήρωµα του χρόνου. Ύστερα από 200 γύρους στο αµείλικτο οβάλ
                           της Ινδιανάπολης, στο µεγαλύτερο µέρος των οποίων κατείχε την πρωτοπορία, ο Jim Clark ανα-
                           δείχθηκε θριαµβευτής. Ήταν η απόλυτη δικαίωση για τον Chapman, ο οποίος µεταξύ άλλων είχε
                           την έµπνευση να σχεδιάσει την «38» σαν ένα «µονόπαντο» µονοθέσιο, µε το πίσω δεξί ηµιαξόνιο
                           µεγαλύτερο σε µήκος από το αριστερό, ειδικά για να βελτιωθεί το κράτηµα στην αριστερόστροφη
                           αµερικανική πίστα. Όπως και να είχε, όµως, µε τη νίκη της στην Ινδιανάπολη η Lotus 38 υπήρξε ο
                           εξολοθρευτής των αυτοκινήτων Indy µε τον κινητήρα τοποθετηµένο εµπρός, ανάµεσα στον εµπρό-
                           σθιο άξονα και το κόκπιτ. Με άλλα λόγια, ο Colin Chapman και ο Jim Clark έγραψαν ιστορία.
   45   46   47   48   49   50   51   52