Page 15 - TRACTION 146
P. 15

PIONEERS
                                                                                         ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ

                                                                Τελικά δεν είναι δύσκολο να ανακαλύψεις Έλληνες πίσω από
                                                                εξαιρετικές εφευρέσεις που άντεξαν στην πορεία του χρό-
                                                                νου· και όχι µόνο αυτό, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν,
                                                                δεχόµενες απλώς εξελίξεις από τη σύγχρονη τεχνολογία. Πίσω,
                                                                λοιπόν, στο µακρινό 1958, εξήντα πέντε ολόκληρα χρόνια
                                                                πριν, ένας ελληνικής καταγωγής Ολλανδός πολίτης, ο Maurice
                                                                Maus Gatsonides, ήταν ο εφευρέτης της πρώτης κάµερας
                                                                παρακολούθησης ταχύτητας αυτοκινήτων, οι οποίες αργότερα
                                                                έγιναν γνωστές ως Gatso και πέρασαν στους καθηµερινούς
                                                                δρόµους της Ευρώπης, ενώ ακόµα και σήµερα χρησιµοποιού-
                                                                νται σε όλο τον κόσµο! Επιγραµµατικά ήταν ένας Ολλανδός
                                                                οδηγός αγώνων ταχύτητας και ράλι, σχεδιαστής αυτοκινήτων
                                                                και εφευρέτης της πρώτης κάµερας παρακολούθησης ταχύτη-
                                                                τας αυτοκινήτων.
                                                                Ο Μωρίς Μάους Γκατσονίδης, όπως ήταν το πλήρες όνοµά
                                                                του, γεννήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου του 1911 στην πόλη
                                                                Γκοµπόνγκ, στην Ιάβα των Ολλανδικών Ανατολικών Ινδιών –
                                                                σηµερινή Ινδονησία –, µε τον πατέρα του να είναι Ολλανδός
                                                                διπλωµάτης ελληνικής καταγωγής και αντικυβερνήτης της
                                                                περιοχής, ενώ η µητέρα του Ινδονήσια. Μεγαλώνοντας έδειξε
                ΜΩΡΙΣ ΓΚΑΤΣΟΝΙ∆ΗΣ                               έντονο ενδιαφέρον για τους αγώνες ταχύτητας µε αυτοκίνητα

                                                                και, πειραµατιζόµενος µε τις γνώσεις µηχανικής που διέθετε,
                                                                δηµιούργησε µια κάµερα για τη µέτρηση της ταχύτητάς του
                          Ο εφευρέτης                           κατά τις δοκιµές του αυτοκινήτου του. Καθώς εκδηλώθηκε
                                                                ευρύτερο ενδιαφέρον για την κατασκευή αυτή, ίδρυσε την
                   του φωτογραφικού                             εταιρεία Gatsometer BV στην Ολλανδία το 1958 και άρχισε το

                                                                εµπόριο των συσκευών αυτών, γνωστών ως Gatso, οι οποίες
                     ραντάρ ταχύτητας                           πλέον χρησιµοποιούνται διεθνώς.
                                                                Αρχικά βέβαια εφηύρε την κάµερα ταχύτητας Gatso για να
                         ήταν Έλληνας                           µετρήσει την ταχύτητά του στις στροφές, σε µια προσπάθεια να
                                                                βελτιώσει την οδήγησή του.
                                                                Να σηµειώσουµε εδώ ότι το ελληνικό του δαιµόνιο ήταν εκείνο
                                                                που δεν τον άφηνε να ησυχάσει ποτέ και το 1949 κατασκεύα-
                                                                σε το δικό του αυτοκίνητο, προσδίδοντάς του αεροδυναµικό
                                                                σχεδιασµό, µε τον τίτλο Gatso1500. Κατά την επίδειξή του το
                                                                αυτοκίνητο απέσπασε ιδιαίτερα κολακευτικά σχόλια, ωστόσο
                                                                το πούλησε αργότερα για να καλύψει κάποια χρέη που είχε.
                                                                Κατά την ενασχόλησή του ως οδηγός αγώνων ταχύτητας,κέρ-
                                                                δισε διάφορους περιφερειακούς αγώνες, ενώ η µεγαλύτερη
                                                                αγωνιστική επιτυχία του – και αυτή που τον τοποθέτησε στο
                                                                πάνθεον των νικητών αγώνων του παγκοσµίου πρωταθλή-
                                                                µατος ράλι – ήταν η νίκη του στο Ράλι Μόντε Κάρλο το 1953
                                                                οδηγώντας ένα Ford Zephyr, µε συνοδηγό τον Βρετανό Peter
                                                                Worledge.
                                                                Πέθανε στις 29 Νοεµβρίου του 1998, στο Χέεµστεντε της Ολ-
                                                                λανδίας, αφήνοντας παρακαταθήκη µία εφεύρεση που δίχασε
                                                                και διχάζει ακόµα το κοινό των απανταχού της γης οδηγών.
                                                                Γιατί ενώ πολλοί αποδέχονται ότι οι κάµερες ταχύτητας λειτουρ-
                                                                γούν αποτρεπτικά από το να σηµειώνουµε τεράστιες ταχύτητες
                                                                στους δρόµους µε ό,τι αυτό συνεπάγεται, εν τούτοις για τον ίδιο
                                                                λόγο έχουν σωθεί αµέτρητες ζωές.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20