Page 15 - TRACTION 148
P. 15
PIONEERS
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ
πρόσκρουσης παρείχε στους µηχανικούς αυτοκινήτων πολύτιµες
πληροφορίες, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να σχεδιάσουν πιο
αποτελεσµατικά χαρακτηριστικά ασφαλείας, όπως ζώνες ασφαλεί-
ας και αερόσακους. Τέτοιοι περιορισµοί ασφαλείας εκτιµάται ότι
έχουν σώσει πάνω από 300.000 ζωές από το 1960. Το οµοίωµα,
που είναι το τρέχον βιοµηχανικό πρότυπο για µετωπικές δοκιµές
πρόσκρουσης στις Ηνωµένες Πολιτείες, είναι γραµµικός απόγονος
ενός ανδρεικέλου που ο Alderson άρχισε να κατασκευάζει για την
αεροδιαστηµική βιοµηχανία στις αρχές της δεκαετίας του 1950.
Το 1952, ξεκίνησε τη δική του εταιρεία, την Alderson Research
Laboratories (ARL), όπου ανέπτυξε ένα οµοίωµα για χρήση από
τον στρατό των ΗΠΑ για τη δοκιµή αλεξίπτωτων και καθισµάτων
SAMUEL W. ALDERSON εκτίναξης και αργότερα για τη NASA για την προσοµοίωση του
πιτσιλίσµατος των κώνων της µύτης του Apollo. Η ARL ανέπτυξε
O εφευρέτης επίσης ένα οµοίωµα που χρησιµοποιήθηκε για τη µέτρηση των
του ανδρεικέλου επιπέδων ακτινοβολίας σε πυρηνικές δοκιµές. Γεννηµένος στο
Κλίβελαντ του Οχάιο και µεγαλωµένος στην Καλιφόρνια, ο
δοκιµών πρόσκρουσης Alderson αποφοίτησε από το γυµνάσιο σε ηλικία 15 ετών και
παρακολούθησε πολλά κολέγια, όπως το Reed College, το
Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια και το Πανεπιστήµιο της
Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ. Μετά τον Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο,
εργάστηκε για την IBM σε µια πρώιµη προσπάθεια να αναπτύξει
έναν προσθετικό βραχίονα που τροφοδοτείται από έναν µικρό
κινητήρα. Αν και ο βραχίονας δεν ήταν πρακτικός εκείνη τη στιγµή,
τον έκανε να σκεφτεί να αντιγράψει µέρη του σώµατος. Τα πρώι-
µα οµοιώµατα του Alderson και αυτά των ανταγωνιστών του ήταν
αρκετά πρωτόγονα, χωρίς πυελική δοµή και µικρή άρθρωση της
σπονδυλικής στήλης. Εκείνη την εποχή, οι αυτοκινητοβιοµηχανίες
αναζητούσαν ένα οµοίωµα για δική τους χρήση. Στη δεκαετία του
1930, µε τα θανατηφόρα τροχαία να αυξάνονται, οι κατασκευα-
στές άρχισαν να εξερευνούν τον σχεδιασµό ασφαλέστερων αυτο-
κινήτων. Αλλά η νέα επιστήµη των δοκιµών πρόσκρουσης έθεσε
ένα φαινοµενικά δυσεπίλυτο πρόβληµα: για να µελετήσουν την
επίδραση µιας σύγκρουσης στο ανθρώπινο σώµα, οι ερευνητές
θα έπρεπε να εξοπλίσουν το δοκιµαστικό αυτοκίνητο µε ρεαλιστι-
κούς ανθρώπους. Ως αποτέλεσµα, τα πρώτα ανδρείκελα δοκιµής
πρόσκρουσης ήταν πτώµατα. Αν και ήταν χρήσιµα στη συλλογή
βασικών δεδοµένων, δεν είχαν την απαιτούµενη ανθεκτικότητα
Στις ηµέρες µας αποτελούν οικεία εικόνα πλέον. Τα ανδρείκελα για επαναλαµβανόµενες δοκιµές.
δοκιµών πρόσκρουσης, διεθνώς αποκαλούµενα «dummies», Το 1968, ο Alderson παρήγαγε το πρώτο οµοίωµα, που ονοµάζεται
έχουν έρθει στις κάθε είδους οθόνες µας από την κοινοποίηση των VIP, το οποίο κατασκευάστηκε ειδικά για δοκιµές αυτοκινήτων.
αποτελεσµάτων δοκιµών πρόσκρουσης των αυτοκινήτων κατά τη Με τις διαστάσεις ενός µέσου ενήλικου άνδρα, το οµοίωµα είχε
διάρκεια των τεστ στους διεθνείς οργανισµούς, όπως ο γνωστός µας ένα ατσάλινο πλευρικό κλουβί, αρθρώσεις, εύκαµπτο λαιµό και
EuroNCAP. οσφυϊκή µοίρα. Στις κοιλότητες υπήρχαν όργανα για τη συλλογή
Είναι οι «κούκλες» που σώζουν ζωές και οι οποίες αναπαριστούν τη δεδοµένων.
συµπεριφορά των ανθρώπων σε ενδεχόµενο ατύχηµα. Η άλλη δουλειά του Alderson περιλάµβανε την κατασκευή ανθρω-
Ποιος ήταν όµως ο πατέρας των ανδρεικέλων αυτών; πόµορφων φιγουρών (ιατρικά φαντάσµατα) που χρησιµοποιούνται
Ο εικονιζόµενος φυσικός, εφευρέτης και µηχανικός Samuel W. για τη µέτρηση της έκθεσης στην ακτινοβολία, συνθετικά τραύµατα
Alderson ήταν πρωτοπόρος στην ανάπτυξη του ανδρεικέλου που αναβλύζουν ψευδές αίµα και χρησιµοποιούνται για χειρουργι-
δοκιµής πρόσκρουσης αυτοκινήτου. Επίσηµα γνωστό ως ATD κούς σκοπούς εκπαίδευσης και αντίγραφα µαστών για τη βελτίωση
για ανθρωπόµορφες συσκευές δοκιµών, το οµοίωµα δοκιµών του πεδίου της µαστογραφίας.