Page 15 - TRACTION 148
P. 15

PIONEERS

                                                                                         ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ

                                                                 πρόσκρουσης παρείχε στους µηχανικούς αυτοκινήτων πολύτιµες
                                                                 πληροφορίες, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να σχεδιάσουν πιο
                                                                 αποτελεσµατικά χαρακτηριστικά ασφαλείας, όπως ζώνες ασφαλεί-
                                                                 ας και αερόσακους. Τέτοιοι περιορισµοί ασφαλείας εκτιµάται ότι
                                                                 έχουν σώσει πάνω από 300.000 ζωές από το 1960. Το οµοίωµα,
                                                                 που είναι το τρέχον βιοµηχανικό πρότυπο για µετωπικές δοκιµές
                                                                 πρόσκρουσης στις Ηνωµένες Πολιτείες, είναι γραµµικός απόγονος
                                                                 ενός ανδρεικέλου που ο Alderson άρχισε να κατασκευάζει για την
                                                                 αεροδιαστηµική βιοµηχανία στις αρχές της δεκαετίας του 1950.
                                                                 Το 1952, ξεκίνησε τη δική του εταιρεία, την Alderson Research
                                                                 Laboratories (ARL), όπου ανέπτυξε ένα οµοίωµα για χρήση από
                                                                 τον στρατό των ΗΠΑ για τη δοκιµή αλεξίπτωτων και καθισµάτων
               SAMUEL W. ALDERSON                                εκτίναξης και αργότερα για τη NASA για την προσοµοίωση του
                                                                 πιτσιλίσµατος των κώνων της µύτης του Apollo. Η ARL ανέπτυξε
                          O εφευρέτης                            επίσης ένα οµοίωµα που χρησιµοποιήθηκε για τη µέτρηση των

                      του ανδρεικέλου                            επιπέδων ακτινοβολίας σε πυρηνικές δοκιµές. Γεννηµένος στο
                                                                 Κλίβελαντ του Οχάιο και µεγαλωµένος στην Καλιφόρνια, ο
                δοκιµών πρόσκρουσης                              Alderson αποφοίτησε από το γυµνάσιο σε ηλικία 15 ετών και
                                                                 παρακολούθησε πολλά κολέγια, όπως το Reed College, το
                                                                 Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια και το Πανεπιστήµιο της
                                                                 Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ. Μετά τον Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο,
                                                                 εργάστηκε για την IBM σε µια πρώιµη προσπάθεια να αναπτύξει
                                                                 έναν προσθετικό βραχίονα που τροφοδοτείται από έναν µικρό
                                                                 κινητήρα. Αν και ο βραχίονας δεν ήταν πρακτικός εκείνη τη στιγµή,
                                                                 τον έκανε να σκεφτεί να αντιγράψει µέρη του σώµατος. Τα πρώι-
                                                                 µα οµοιώµατα του Alderson και αυτά των ανταγωνιστών του ήταν
                                                                 αρκετά πρωτόγονα, χωρίς πυελική δοµή και µικρή άρθρωση της
                                                                 σπονδυλικής στήλης. Εκείνη την εποχή, οι αυτοκινητοβιοµηχανίες
                                                                 αναζητούσαν ένα οµοίωµα για δική τους χρήση. Στη δεκαετία του
                                                                 1930, µε τα θανατηφόρα τροχαία να αυξάνονται, οι κατασκευα-
                                                                 στές άρχισαν να εξερευνούν τον σχεδιασµό ασφαλέστερων αυτο-
                                                                 κινήτων. Αλλά η νέα επιστήµη των δοκιµών πρόσκρουσης έθεσε
                                                                 ένα φαινοµενικά δυσεπίλυτο πρόβληµα: για να µελετήσουν την
                                                                 επίδραση µιας σύγκρουσης στο ανθρώπινο σώµα, οι ερευνητές
                                                                 θα έπρεπε να εξοπλίσουν το δοκιµαστικό αυτοκίνητο µε ρεαλιστι-
                                                                 κούς ανθρώπους. Ως αποτέλεσµα, τα πρώτα ανδρείκελα δοκιµής
                                                                 πρόσκρουσης ήταν πτώµατα. Αν και ήταν χρήσιµα στη συλλογή
                                                                 βασικών δεδοµένων, δεν είχαν την απαιτούµενη ανθεκτικότητα
               Στις ηµέρες µας αποτελούν οικεία εικόνα πλέον. Τα ανδρείκελα   για επαναλαµβανόµενες δοκιµές.
               δοκιµών πρόσκρουσης, διεθνώς αποκαλούµενα «dummies»,   Το 1968, ο Alderson παρήγαγε το πρώτο οµοίωµα, που ονοµάζεται
               έχουν έρθει στις κάθε είδους οθόνες µας από την κοινοποίηση των   VIP, το οποίο κατασκευάστηκε ειδικά για δοκιµές αυτοκινήτων.
               αποτελεσµάτων δοκιµών πρόσκρουσης των αυτοκινήτων κατά τη   Με τις διαστάσεις ενός µέσου ενήλικου άνδρα, το οµοίωµα είχε
               διάρκεια των τεστ στους διεθνείς οργανισµούς, όπως ο γνωστός µας   ένα ατσάλινο πλευρικό κλουβί, αρθρώσεις, εύκαµπτο λαιµό και
               EuroNCAP.                                         οσφυϊκή µοίρα. Στις κοιλότητες υπήρχαν όργανα για τη συλλογή
               Είναι οι «κούκλες» που σώζουν ζωές και οι οποίες αναπαριστούν τη   δεδοµένων.
               συµπεριφορά των ανθρώπων σε ενδεχόµενο ατύχηµα.   Η άλλη δουλειά του Alderson περιλάµβανε την κατασκευή ανθρω-
               Ποιος ήταν όµως ο πατέρας των ανδρεικέλων αυτών;   πόµορφων φιγουρών (ιατρικά φαντάσµατα) που χρησιµοποιούνται
               Ο εικονιζόµενος φυσικός, εφευρέτης και µηχανικός Samuel W.   για τη µέτρηση της έκθεσης στην ακτινοβολία, συνθετικά τραύµατα
               Alderson ήταν πρωτοπόρος στην ανάπτυξη του ανδρεικέλου   που αναβλύζουν ψευδές αίµα και χρησιµοποιούνται για χειρουργι-
               δοκιµής πρόσκρουσης αυτοκινήτου. Επίσηµα γνωστό ως ATD   κούς σκοπούς εκπαίδευσης και αντίγραφα µαστών για τη βελτίωση
               για ανθρωπόµορφες συσκευές δοκιµών, το οµοίωµα δοκιµών   του πεδίου της µαστογραφίας.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20