Page 43 - TRACTION 107
P. 43
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΣΗ ΧΟΥΝΤΡΑ, ΦΩΤΟ: WEB, shuttErstock
Τέχνη
μόνο
Το πρώτο βήμα το έχουμε κάνει όλοι:
έναν χιονάνθρωπο. Από εκεί και μέχρι τις
δημιουργίες σε πάγο και χιόνι, η απόσταση
είναι μεγάλη, κρύα και κουραστική
Τίποτε από όλα αυτά δεν υπάρχουν πια. Αν χαθούν οι φωτογραφίες, ο
ιστορικός τού μέλλοντος δεν θα έχει ιδέα για τη γλυπτική στον πάγο και
πού είχε φτάσει.
Η γλυπτική στον πάγο είναι η τέχνη που χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη
τον πάγο ή το χιόνι, σε κάποιες περιπτώσεις, για τη δημιουργία γλυ-
πτών, άλλοτε ρεαλιστικών και άλλοτε πιο αφηρημένων.
Τα γλυπτά του πάγου δημιουργούνται και εμφανίζονται σε ειδικά
events κι αυτό λόγω της περιορισμένης διάρκειας ζωής των έργων. Η
διάρκεια ζωής εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τη θερμοκρασία
του περιβάλλοντος. Για τον λόγο αυτό κάθε έργο μπορεί να παραμείνει
στη μορφή που έχει από μερικά λεπτά μέχρι μερικούς μήνες.
Η τέχνη, λόγω του ιδιαίτερου αυτού χαρακτηριστικού, εξελίσσεται μέσα
από τα φεστιβάλ πάγου ανά τον κόσμο, στις ζώνες της Γης όπου οι θερ-
μοκρασίες το επιτρέπουν.
Η πρώτη ύλη
Ο πάγος γλυπτικής παρουσιάζει μια σειρά δυσκολιών λόγω της μετα-
βλητότητας και της αστάθειας του υλικού. Μπορεί να σκαλιστεί σε ένα
ευρύ φάσμα θερμοκρασιών, όμως τα χαρακτηριστικά του αλλάζουν
ανάλογα με τη θερμοκρασία του ίδιου του πάγου αλλά και του περι-
βάλλοντος.
Τα γλυπτά σκαλίζονται σε μπλοκ πάγου που αρχικά έχουν τετράγωνο
σχήμα και πρέπει να επιλέγονται προσεκτικά ώστε να είναι κατάλληλα
για τον σκοπό αυτό. Το νερό που έχει παγώσει θα διαμορφώσει ανάλο-
γα και τα χαρακτηριστικά της πρώτης ύλης. Θα πρέπει να είναι καθαρό,
με μικρή περιεκτικότητα σε άλατα και φυσικά χωρίς ξένα υλικά, όπως
χώματα, φύλλα, πέτρες ή φυσαλίδες.
Αν ο πάγος είναι διαυγής και καθαρός εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από
τη διαδικασία κατάψυξης. Θολώνει αν υπάρχουν παγιδευμένα μόρια
αέρα μέσα του, που συχνά συνοδεύονται από σκόνες, και τον καθι-
στούν ακατάλληλο για γλυπτική. Ο διαυγής πάγος δημιουργείται συνή-
θως μετά την κατάλληλη διαδικασία κατάψυξης και δεν είναι φυσικός.
Αυτή η διαδικασία έχει σκοπό να εξαλείψει τον παγιδευμένο αέρα,
άλλοτε μέσω πίεσης, άλλοτε με αργή κατάψυξη, ώστε να κατακάθονται
τα ανεπιθύμητα στοιχεία και φυσικά να απεγκλωβίζεται ο αέρας.
Ωστόσο, δεν είναι μονόδρομος αυτή η διαδικασία. Κάποιες φορές ο
λευκός πάγος, γεμάτος φυσαλίδες αέρα, είναι επιθυμητός, ώστε να
δίνει την εικόνα του χιονιού. Οι ρωγμές στο εσωτερικό του αποτελούν
TRACTION MAGAZINE 43