Page 44 - TRACTION 109
P. 44

γιατρε μου...                                                              απο τον ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ












































              Όχημα                                 πώς θα πρέπει να ένιωθαν οι παραθεριστές γύρω στα 1920 όταν, φτάνοντας στο Λό-
                                                    βλαντ του Κολοράντο, τους παραλάμβανε ένα όχημα που είχε το παρατσούκλι «φέρε-
                                                    τρο»; Δύσκολο να το φανταστεί κανείς, όπως δύσκολο είναι γενικότερα να φανταστού-
              που έγινε                             με σήμερα μια εποχή που στους δρόμους κυκλοφορούσαν περισσότερα ατμοκίνητα
                                                    παρά αυτοκίνητα με μοτέρ εσωτερικής καύσης.
                                                    Κατ’  αρχάς  το  μακάβριο  παρωνύμιο  «κάσα»  δεν  αφορούσε  ολόκληρο  το  Stanley
                                                    Mountain Wagon Model Z του 1917, αλλά μόνο τον λέβητα, ο οποίος βρισκόταν στο
              καπνός                                εμπρός μέρος του. Βεβαίως ο λέβητας, κοινώς το μπόιλερ, ήταν ένα ζωτικό εξάρτημα
                                                    του συγκεκριμένου οχήματος, απολύτως απαραίτητο για τη δημιουργία του ατμού που
                                                    κατόπιν κατευθυνόταν στον δικύλινδρο κινητήρα.
                                                    με τη θηριώδη ισχύ των 10 ίππων (αργότερα έφτασε τους 20), το Stanley Mountain
                                                    Wagon Model Z του 1917 είχε τη δυνατότητα να μεταφέρει έως και εννέα επιβάτες
              Τα αΤμοκίνηΤα που                     μαζί με τις αποσκευές τους. οι ταξιδιώτες βολεύονταν στο ευρύχωρο Stanley που τους
                                                    περίμενε υπομονετικά έξω από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Λόβλαντ για να τους
              παρηγαγε η αμερίκανίκη                μεταφέρει σε ένα ξενοδοχείο με υπέροχη θέα, περίπου 50 χλμ. μακριά και ψηλά στο
              εΤαίρεία Stanley, οπως                βουνό, στο μαγευτικό Έστες παρκ. επρόκειτο για μια διαδρομή που τα αυτοκίνητα
              Το Mountain Wagon                     ακόμη αδυνατούσαν να ολοκληρώσουν, καθώς το υψόμετρο διατάρασσε ανεπανόρ-
              Model Z Του 1917,                     θωτα την τροφοδοσία καυσίμου.
                                                    Η εταιρεία Stanley παρήγαγε μόνο ατμοκίνητα και, στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του
              εδωςαν μεγαλη μαχη                    εργοστασίου, δηλαδή λίγο πριν από το γύρισμα του 20ού αιώνα, προσπαθούσε να
              επίβίωςης ενανΤία                     καλύπτει τη ζήτηση της αμερικανικής αγοράς. τότε οι οδηγοί προτιμούσαν τα ατμοκίνη-
              ςΤα επελαυνονΤα                       τα από τα εσωτερικής καύσης, τα οποία διένυαν τη βρεφική τους ηλικία, με ένα σωρό
              αυΤοκίνηΤα με μοΤερ                   ενοχλητικά χαρακτηριστικά. Ωστόσο, πολύ γρήγορα τα αυτοκίνητα απαλλάχθηκαν,
                                                    π.χ., από την εκκίνηση με μανιβέλα που ταλαιπωρούσε τους κατόχους τους και βελτι-
              εςωΤερίκης καυςης. μία                ώθηκαν σε κάθε τομέα. οπότε τα «steamer» της Stanley καταδικάστηκαν σε θάνατο.
              μαχη ενΤελως ανίςη                    Ένδοξο αλλά και οριστικό.

              44 TRACTION MAGAZINE
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49