Page 18 - TRACTION 125
P. 18

γιατρε μου...                                                              απο τον ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ

              Από την Πολωνία χωρίς αγάπη








































              ΤΟ Polonez εΙνΑΙ ενΑ ΑπΟ                         με τον χαρακτηριστικό, αδυσώπητο σαρκασμό του, ο εκδικητής κάθε
              ΤΑ ΛΑμπΡΑ δεΙΓμΑΤΑ ΤΗΣ                           μαζικού οχήματος Jeremy Clarkson βυσσοδόμησε εις βάρος του πτωχού
                                                               Polonez. Έχει γράψει γι’ αυτό ότι είναι «το χειρότερο αυτοκίνητο στην
              ΑνΑΤΟΛΙΚΟεΥΡωπΑϊΚΗΣ,                             ιστορία του κόσμου». ακόμη και αυτό το χτύπημα όμως ήταν απλώς το
              ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ μΑΣΤΟΡΙΑΣ                          πρελούδιο για τις ομοβροντίες που ακολούθησαν: «το έφτιαχναν κομ-
              ΣΤΗν πΑΡΑΓωΓΗ ΑΥΤΟΚΙνΗΤων.                       μουνιστές, με λαμαρίνες τόσο λεπτές που θα μπορούσε κάποιος να τις
              ΓΙΑ ΑνεξΙχνΙΑΣΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ                        χρησιμοποιήσει αντί διχτυωτής κουρτίνας. το Polski ήταν τόσο αξιόπιστο
                                                               και ανθεκτικό όσο η στύση ενός συνταξιούχου. είχε όμως κάτι καλό: ήταν
              ΟμωΣ, ΤΟ Polonez                                 φτηνό. Και τι άλλο να ήταν, εφόσον στην πραγματικότητα δεν επρόκειτο
              ΣΥμπεΡΙΛΑμΒΑνεΤΑΙ ΣΤΑθεΡΑ                        περί αυτοκινήτου. Ήταν απλώς ένα κουτί, κάτω από το οποίο ο απρόσε-
              ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥΣ με ΤΑ                           κτος ιδιοκτήτης του θα ανακάλυπτε ένα τρακτέρ της δεκαετίας του ‘40».
              χεΙΡΟΤεΡΑ ΑΥΤΟΚΙνΗΤΑ ΟΛων                        Ύστερα από τόσο διασυρμό, σχεδόν νιώθει οίκτο κανείς για το δύσμοιρο
                                                               Polonez – αλλά και τα εκατομμύρια των κατόχων του. Κατ’ ουσίαν επρό-
              Των επΟχων.                                      κειτο για ένα Fiat 125p, το οποίο παραγόταν στην πολωνία από το 1978
                                                               έως το 2002, στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Fabryka Samochodow
                                                               Osobowych (FSO) και, φυσικά, σε στενή συνεργασία με την ιταλική αυτο-
                                                               κινητοβιομηχανία. ο Giorgetto Giugiaro είχε επιμεληθεί την εκσυγχρονι-
                                                               σμένη εμφάνιση του Polonez, ο θρυλικός σχεδιαστής όμως μάλλον δεν
                                                               θα πρέπει να ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος για το στιλ του συγκεκριμένου
                                                               μοντέλου. γωνιώδες και απλοϊκό, το Polonez κραύγαζε τη φθήνια της
                                                               κατασκευής του. Ήταν εφοδιασμένο με κινητήρες 1.3 και 1.5, με ισχύ 60
                                                               και 80 ίππων αντίστοιχα, ενώ υπήρχε μια δίλιτρη έκδοση «υψηλών επι-
                                                               δόσεων», η οποία όμως προοριζόταν αποκλειστικά για ανώτερα στελέχη
                                                               της κρατικής διοίκησης στην τότε κομμουνιστική πολωνία. το Polonez
                                                               κατάφερε να επιβιώσει ακόμη και της κατάρρευσης του Σιδηρού παρα-
                                                               πετάσματος, μιας και παρέμεινε σε παραγωγή έως το 2002. Έως ότου,
                                                               δηλαδή, υποκύψει στα ύπουλα χτυπήματα της προόδου και της αυξανό-
                                                               μενης ανάγκης του κοινού να μην ντρέπεται γι’ αυτό που οδηγεί.
              18 TRACTION MAGAZINE
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23