Page 45 - TRACTION 129
P. 45

ΑΠΟ ΤΟΝ  ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ

              βρώµικο. Οι λάτρεις των πετρελαιοκίνητων οχηµάτων υποστηρίζουν   είναι τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, οι εκπρόσωποι της αυ-
              τώρα ότι ένα αυτοκίνητο diesel προσφέρει οικονοµία καυσίµου σε   τοκινητοβιοµηχανίας κρατούν λευκά µαντήλια στον σωλήνα εξαγωγής
              σύγκριση µε αυτό ενός υβριδικού βενζινο-ηλεκτρικού και προσφέρει   ενώ ο κινητήρας λειτουργεί. Λίγα λεπτά αργότερα, το λευκό hanky
              επίσης καλύτερη εµπειρία οδήγησης.                είναι ακόµα λευκό, χωρίς ίχνος αιθάλης ή άλλων εκποµπών. Αυτό γί-
                                                                νεται εφικτό από καταλυτικούς µετατροπείς που έχουν σχεδιαστεί για τη
              Τι έχει αλλάξει;                                  µείωση των εκποµπών, ένα φίλτρο σωµατιδίων και, σε µεγαλύτερους
              Εκτός από τη χρήση καυσίµου diesel και όχι βενζίνης, οι πετρελαιοκί-  κινητήρες, έναν τελικό καταλύτη που χρησιµοποιεί µια µικρή ποσότητα
              νητοι κινητήρες λειτουργούν µε ριζικά διαφορετικό τρόπο από τους   αµµωνίας από µια ένεση διαλύµατος ουρίας για την ελαχιστοποίηση
              κινητήρες βενζίνης. Ένας κινητήρας diesel δεν έχει µπουζί για να ανάψει   των εκποµπών οξειδίου του αζώτου. Το φίλτρο σωµατιδίων diesel είναι
              το µείγµα καυσίµου / αέρα στον κινητήρα. Αντ ‘αυτού, ένας κινητήρας   µια καινοτόµος συσκευή, η οποία παγιδεύει κυριολεκτικά επιβλαβή
              diesel ανάβει το καύσιµό του µέσω της θερµότητας που δηµιουργείται   σωµατίδια και στη συνέχεια τα καίει, παράγοντας διοξείδιο του άνθρα-
              όταν το µείγµα καυσίµου / αέρα µέσα στον κύλινδρο συµπιέζεται επαρ-  κα και υδρατµούς.
              κώς. Αυτοί οι κινητήρες υψηλής συµπίεσης ελέγχονται από τον χρόνο
              και τη διάρκεια του ψεκασµού καυσίµου και όχι από την πυροδότηση   Τα πλεονεκτήµατα του diesel
              των µπουζί, όπως µε τους κινητήρες βενζίνης.      Η οικονοµία καυσίµου είναι ο κύριος λόγος που πολλοί επιλέγουν το
              Κάποτε θα µπορούσατε να πείτε ότι αντιλαµβάνεστε τη διαφορά µεταξύ   diesel. Σε σύγκριση µε έναν κινητήρα βενζίνης παρόµοιου µεγέθους,
              ενός κινητήρα βενζίνης και ενός κινητήρα diesel µόνο από τον ήχο.   ένας κινητήρας diesel προσφέρει περίπου 30% καλύτερη οικονοµία
              Αλλά τα πιο πρόσφατα καθαρά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα – ακόµη   καυσίµου, πράγµα που σηµαίνει επίσης περίπου 30% λιγότερες
              και αυτά µε τετρακύλινδρους κινητήρες – είναι αθόρυβα και απαλά, µε   εκποµπές διοξειδίου του άνθρακα. Ένα άλλο πλεονέκτηµα αυτής της
              µόνο µια υπόµνηση του παλιού diesel, όταν οδηγούνται µε συγκεκριµέ-  µεγαλύτερης οικονοµίας καυσίµου είναι το αυξηµένο εύρος µεταξύ
              νες ταχύτητες ή υπό ορισµένες συνθήκες. Τα πολυτελή µοντέλα diesel   γεµίσµατος. Σε σύγκριση µε ένα αυτοκίνητο βενζίνης, ένα diesel απαιτεί
              είναι σχεδόν αθόρυβα. Οι αυτοκινητοβιοµηχανίες που κατασκευά-  έως και το ένα τρίτο λιγότερες στάσεις στην αντλία καθ ‘όλη τη διάρκεια
              ζουν diesel κινητήρες έχουν χρησιµοποιήσει δύο τεχνολογίες για να   ζωής του οχήµατος. Με εξαίρεση µερικούς κακώς σχεδιασµένους πε-
              προσφέρουν καλύτερες επιδόσεις: turbocharging και άµεση έγχυση   τρελαιοκινητήρες που παράγονταν στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και
              καυσίµου. Προσθέτοντας ψεκασµούς σε διαφορετικούς χρόνους – αντί   στις αρχές της δεκαετίας του 1980, οι πετρελαιοκινητήρες έχουν γενικά
              να ψεκάζουµε το καύσιµο ταυτόχρονα, όπως ήταν προηγουµένως –   µεγάλη διάρκεια ζωής. Εάν φροντίζεται σωστά, δεν είναι ασυνήθιστο
              οι κινητήρες diesel λειτουργούν οµαλά και αθόρυβα. Αυτό αυξάνει   ένα πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο να είναι αξιόπιστο για περισσότερα
              επίσης την οικονοµία καυσίµου και µειώνει τις εκποµπές ρύπων.  από 500.000 χιλιόµετρα! Τα καθαρά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα είναι
              Ένα άλλο αρνητικό των παλαιότερων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων   πιθανό να αυξηθούν σε δηµοτικότητα, ειδικά εάν οι τιµές της βενζίνης
              ήταν ότι ήταν αργά, µε ληθαργική επιτάχυνση που, µερικές φορές,   παραµένουν ασταθείς. Αν και µπορεί να είναι λίγο πιο ακριβό εκ των
              έκανε τις προσπεράσεις στους αυτοκινητόδροµους µία πρόκληση. Αυτό   προτέρων, ένα diesel όχηµα αναµένεται, σύµφωνα µε τους ειδικούς
              δεν ισχύει πλέον. Τα νέα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα έχουν ελαφρώς   στην οικονοµία, να προσφέρει υψηλότερη αξία µεταπώλησης όταν
              λιγότερη ιπποδύναµη από τα αντίστοιχα βενζίνης, αλλά το αντισταθµί-  έρθει η ώρα να πραγµατοποιήσετε µία ανταλλαγή. Το καλύτερο από
              ζουν αυτό µε περισσότερη ροπή. Σκεφτείτε τη ροπή ως την ισχύ ή τη   όλα είναι ότι, πλέον, τα αυτοκίνητα diesel προσφέρουν µεγαλύτερη
              δύναµη έλξης του κινητήρα, η οποία επηρεάζει τον τρόπο επιτάχυνσης   οικονοµία καυσίµου και ανθεκτικότητα. Οπότε, το καθαρό πετρέλαιο
              του οχήµατος. Οι κινητήρες diesel παρέχουν σηµαντική ισχύ σε χαµη-  είναι εδώ για να µείνει, ενώ παράλληλα εµπλουτίζει τις επιλογές «πρά-
              λές στροφές ανά λεπτό (σ.α.λ.), ενώ οι περισσότεροι βενζινοκινητήρες   σινου» αυτοκινήτου για όλους.
              αποδίδουν την καλύτερη ισχύ τους σε υψηλότερες σ.α.λ. Έτσι, µε ένα
              πετρελαιοκίνητο όχηµα υπάρχει άφθονη ροπή αµέσως µετά το ρελαντί.   Ένα σύγχρονο παράδειγµα
              Η ροπή «ευθύνεται» εν µέρει για το ότι τα σύγχρονα diesel δεν είναι   Ο καθαρός κινητήρας Skyactiv-D 1.8 diesel που κινεί το Mazda CX-30
              µόνο ισχυρά, αλλά και διασκεδαστικά στην οδήγηση.  προσφέρει εξαιρετικές επιδόσεις κατανάλωσης όντας εξαιρετικά φιλι-
                                                                κός µε το περιβάλλον, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα και ενδιαφέρουσες
              Πώς γίνεται καθαρό το diesel;                     επιδόσεις. Ο κινητήρας αυτός αποδίδει 116 ίππους στις 4.000 σ.α.λ. και
              Το καύσιµο diesel, εξαιρετικά χαµηλής περιεκτικότητας σε θείο,   µέγιστη ροπή 270 Nm στις 1.600-2.600 σ.α.λ. Επιτυγχάνει µέση κατα-
              επιτρέπει στις αυτοκινητοβιοµηχανίες να ενσωµατώνουν πιο εξελιγµένες   νάλωση που δεν ξεπερνά τα 6.6-5.1 λιτ./100 χλµ. (WLTP) µε εκποµπές
              συσκευές µετεπεξεργασίας στα συστήµατα εξάτµισης των αυτοκινήτων.   CO 2 173-135 γρ./χλµ. (WLTP).
              Προηγουµένως, τα υψηλά επίπεδα θείου στο καύσιµο diesel θα είχαν   Ο diesel κινητήρας Skyactiv-D 1.8 διαθέτει υπερ-υψηλής απόκρισης
              «δηλητηριάσει» τον προηγµένο καταλυτικό µετατροπέα που απαιτείται   πιεζοηλεκτρικά µπεκ ψεκασµού πολλαπλών οπών που εξασφαλίζουν
              για τον καθαρισµό των ρύπων. Τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα οχήµατα   ταχεία καύση πολλαπλών σταδίων. Ο συνδυασµός οικονοµίας, ηρεµί-
              που χρησιµοποιούν αυτές τις συσκευές είναι πραγµατικά «καθαρά»   ας και καθαρότερων καυσαερίων που προκύπτει, προσφέρει οµαλή
              πετρελαιοκίνητα – πληρούν ακόµη και τα σύγχρονα αυστηρά πρότυπα   απόδοση και κορυφαίες τιµές κατανάλωσης σε πραγµατικές συνθήκες
              εκποµπών. Για να δείξουν δηµόσια πόσο καθαρά και χωρίς αιθάλη   οδήγησης.


                                                                                                  TRACTION MAGAZIN E 45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50