Page 22 - TRACTION 131
P. 22
cover story
Τώρα τον χειμώνα ο ρόλος των ελαστικών είναι
ιδιαίτερα σημαντικός, γιατί έχουν να αντιμετωπίσουν
βροχή, χιόνι, χαμηλές θερμοκρασίες, συνθήκες που
μειώνουν την πρόσφυση (TractioN)!
Η διάρκεια ζωής των ελαστικών εξαρτάται από τις
επιφάνειες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή
τους χρήση, τον τρόπο οδήγησης, τα φορτία που
μεταφέρουμε, τη σωστή πίεση που προτείνει ο κατα-
σκευαστής και την ηλικία τους. Στη χώρα μας, όπου
η άσφαλτος δεν έχει μεγάλο συντελεστή τριβής για
να φθαρεί ένα ελαστικό, πρέπει να περάσουν αρκετά
χρόνια χρήσης και πάλι δύσκολα θα εξαφανιστεί όλο
το πέλμα. Συνήθως ένα όριο χιλιομέτρων γύρω στα
40.000 ή τρεις καλοκαιρινές σεζόν και δύο χειμώνες
είναι αρκετά για να οριοθετήσουν το τέλος ζωής των
ελαστικών μας. Επιπλέον δεν πρέπει να αμελήσουμε
από τα 15.000 χιλιόμετρα και μετά να αλλάξουμε
θέση στα λάστιχά μας, δηλαδή τα εμπρός να πάνε
πίσω, ώστε να έχουμε ομοιόμορφη φθορά.
Σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται πάλι ζυγοστάθμιση.
Τέλος, τα ράντιαλ λάστιχα δεν χρειάζονται σταύρωμα
όπως τα συμβατικά παλιά, δηλαδή το πίσω αριστερό
εμπρός δεξιά και το πίσω δεξιά εμπρός αριστερά.
Παράλληλα η ελληνική νομοθεσία προβλέπει ότι το
ελάχιστο πέλμα που πρέπει να έχει ένα ελαστικό είναι
1,6 χιλιοστά και είναι πολύ εύκολο ανά πάσα στιγ-
μή να το ελέγξετε. Χρησιμοποιώντας ένα κέρμα του
ευρώ, το τοποθετείται κάθετα ανάμεσα στη χάραξη
του πέλματος και αν το πέλμα καλύπτει τον χρυσό δί-
σκο του νομίσματος, τότε τα λάστιχά σας είναι εντάξει.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι αν για παράδειγμα ένα
λάστιχο με περισσότερα από πέντε χρόνια χρήσης έχει
ακόμη αρκετό πέλμα είναι και ασφαλές στις μετακινή-
σεις σας από πλευράς γόμας.
Αυτό όμως που επηρεάζει ζωτικά τη ζωή τους είναι οι
υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού, που ξεραί-
νουν τη γόμα, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η συμπε-
ριφορά του ελαστικού, π.χ. γλίστρημα στις στροφές
και αύξηση της απόστασης φρεναρίσματος.
Παράλληλα στα πλαϊνά των ελαστικών, εκτός από τη
μάρκα, αναγράφονται ένα σωρό γράμματα και αριθ-
μοί που επιβεβαιώνουν την ταυτότητά τους.
Δεν θα κουράσω ερμηνεύοντας όλες τις προδιαγρα-
φές και έννοιες που φιλοξενεί στα πλαϊνά του ένα
λάστιχο, αλλά μόνο τα πλέον ουσιώδη.
Η διάσταση ενός ελαστικού (π.χ. 205/55R/16/91V)
περιγράφεται με τέσσερις αριθμούς, εκ των οποίων
οι δύο συνοδεύονται και με ένα γράμμα. Ο πρώτος
αριθμός δείχνει το πλάτος του ελαστικού από πλευρι-
κό σε πλευρικό τοίχωμα, αυτό που λέμε πέλμα.