Page 12 - TRACTION 132
P. 12
AΣΦΑΛΕΙΑ
∆έκα παράδοξα
στα ατυχήµατα
Ποια ηλικία είναι η πιο επίφοβη; Η µακροχρόνια αποχή επηρεάζει τις πιθανότητες;
Η εκπαίδευση στην ασφαλή οδήγηση αποτυπώνεται στις στατιστικές;
Με αφορµή τη ραγδαία αύξηση των θυµάτων από τροχαία µε αση πραγµατοποιήθηκε επειδή δεν έγινε αντιληπτή η µοτοσυκλέτα,
µοτοσυκλέτα, σε µια µακρινή γωνιά του πλανήτη, κάποια όχι και τόσο δηλαδή ο οδηγός του άλλου οχήµατος απλώς δεν είδε τη µοτοσυκλέ-
µακρινή στιγµή του χρόνου, µια σχετική έρευνα αποκαλύπτει δέκα τα που ερχόταν.
παράγοντες που ευθύνονται για τη διαµόρφωση της θλιβερής στατι- Η αιτία είναι αρχικά η επιλογή του εγκεφάλου να διακρίνει οχήµατα
στικής. Λιγότερο ή περισσότερο παράδοξα, καθιστούν αναγκαία την από τα οποία κινδυνεύει (µεγαλύτερα σε όγκο), ωστόσο µπορεί
προσοχή καθώς δεν είναι αναµενόµενοι ούτε όµως και ανήκουστοι. εύκολα να εκπαιδευτεί ώστε να διακρίνει και µικρότερα (µοτοσυκλέ-
Στη Βόρεια Καρολίνα, το 2015, σηµειώθηκε αισθητή αύξηση στα τες κ.ά.). Κάτι που «αυτόµατα» καταφέρνουν οι οδηγοί µοτοσυκλέτας
θύµατα από τροχαία µε µοτοσυκλέτα. Η άνοδος του ποσοστού κατά όταν οδηγούν αυτοκίνητο...
10% δεν αποτέλεσε απλώς ρεκόρ όλων των εποχών, αλλά και µια
γενικότερη αναστάτωση, καθώς το νοµικό πλαίσιο είχε µόλις πρόσφα-
τα γίνει πιο στενό και αυστηρό, µε σκοπό τη µείωση των τροχαίων... Οι οδηγοί µοτοσυκλέτας που δεν έχουν προστασία για τα µάτια
Στη σχετική έρευνα που ακολούθησε, αποτυπώθηκαν θέµατα και 2είναι πιο πιθανό να εµπλακούν σε ατύχηµα. Η έλλειψη προ-
παράµετροι που δεν εµπλέκονται άµεσα µε την αιτία του ατυχήµατος, στασίας για τα µάτια, είτε λόγω επιλογής «ανοικτού» τύπου κράνους
αποκαλύπτουν όµως παράπλευρες αιτίες αλλά και τον τρόπο σκέψης είτε λόγω ανοικτής ζελατίνας είτε λόγω µη χρήσης κράνους, έχουν
του οδηγού – και αυτό ίσως είναι το πιο σηµαντικό. µειωµένη όραση από σκόνη, αέρα, αιωρούµενα σωµατίδια, έντοµα
Ξεχώρισαν δέκα στοιχεία που κάθε ένα ξεχωριστά – αλλά και κ.ά., µε αποτέλεσµα λιγότερη πληροφόρηση για τα τεκταινόµενα στον
συνδυαστικά µεταξύ τους – δίνουν µια αρκετά σαφή εικόνα για το δρόµο αλλά και πιο αργές αντιδράσεις.
ζήτηµα. Και µπορεί να αποτυπώθηκαν σε µια µακρινή πολιτεία, αλλά Όταν η πληροφόρηση και το οπτικό ερέθισµα καθυστερούν να φτά-
ταιριάζουν όπου υπάρχουν άνθρωποι, δρόµοι και οδηγοί – µοτοσυ- σουν στον εγκέφαλο, η επεξεργασία τους και η αντίδραση αργούν να
κλετών και αυτοκινήτων. έρθουν, µε αποτέλεσµα χαµένα πολύτιµα µέτρα.
Στα δύο τρίτα (2/3) των συγκρούσεων µοτοσυκλέτας µε άλλο Σε αντίθεση µε την κοινή πεποίθηση, η χρήση κράνους δεν
1όχηµα, την εµπλοκή προκάλεσε το «άλλο όχηµα», κατά κανό- 3περιορίζει την όραση ή την ακοή του οδηγού. Σύµφωνα µε
να αυτοκίνητο, παραβιάζοντας την προτεραιότητα της µοτοσυκλέτας. τη National Highway Safety Administration (NHTSA), τα κράνη κατά
Στις περισσότερες από αυτές τις περιπτώσεις δηλώθηκε ότι η παραβί- µέσο όρο στερούν µόλις το 3% της περιφερειακής όρασης στα όριά
12 TRACTION MAGAZINE