Page 42 - TRACTION 137
P. 42
EXTREME: ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΕ ΑΓΩΝΕΣ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑΣ
Τότε όμως αυτά ήταν τα δεδομένα και εκείνο το «τότε» δεν είναι και πολύ
μακρινό, καθώς η γενιά του 1960 όχι μόνο είναι εδώ, αλλά είναι ακόμη
δραστήρια και μέσα στα πράγματα. Η Beryl Swain συμμετείχε στην κατη-
γορία των 50cc, που την εποχή εκείνη ήταν εξαιρετικά δημοφιλής χάρη
στη δημοτικότητα του κυβισμού στις καθημερινές μοτοσυκλέτες. Όπως
και σήμερα, οι αγώνες έδιναν την ανάλογη αίγλη, εν προκειμένω στο
καθημερινά 50άρια που τα «ξαδελφάκια» τους έτρεχαν σε αγώνες.
Η Beryl Swain συνήθως τερμάτιζε στην πρώτη δεκάδα παρότι αρκετοί
οργανωτές την υποχρέωναν να στήνεται στην τελευταία θέση της εκκίνη-
σης, απλώς και μόνο επειδή ήταν γυναίκα...
Το 1962 η κατηγορία των 50cc εντάχθηκε στο πρόγραμμα του παγκοσμί-
ου πρωταθλήματος μοτοσυκλέτας, τα Grand Prix, καθώς η FIM ανταπο-
κρίθηκε στην όλο και αυξανόμενη δημοτικότητα της κατηγορίας.
Η Swain είδε στο γεγονός το όνειρό της να μεγαλώνει και μια ευκαιρία
να εμπλουτίσει τις εμπειρίες που αντλούσε από το αγαπημένο της σπορ.
Δήλωσε συμμετοχή στο εμβληματικό ακόμη και σήμερα Isle of Man TT,
που τότε προσμετρούσε στους αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος.
Έγινε έτσι η πρώτη γυναίκα που έλαβε μέρος σε Grand Prix ως οδηγός
και μάλιστα σε έναν αγώνα που λόγω επικινδυνότητας αφαιρέθηκε από
το πρόγραμμα του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Νωρίτερα, το 1954 και
ώς το 1958, η Γερμανίδα Inge Stoll είχε γίνει η πρώτη γυναίκα που συμ-
μετείχε, ως συνοδηγός όμως σε sidecar.
Πέντε εβδομάδες πριν από τον αγώνα άρχισαν τα προβλήματα για την
Beryl Swain. Οι οργανωτές έθεσαν «για λόγους ασφάλειας» ένα ελά-
χιστο βάρος οδηγού στα 60 κιλά. Η Beryl Swain ήταν 50, ένα λιγότερο
από τον Dani Pedrosa, έναν από τους μεγαλύτερους οδηγούς των σύγ-
χρονων MotoGP...
H τρικλοποδιά θα μπορούσε να αποκαρδιώσει τη Swain, όμως αντί
αυτού την πείσμωσε... Άρχισε δίαιτα με γλυκά, πατάτες και ψωμιά για να
πάρει βάρος. Ταυτόχρονα, ο συντηρητικός βρετανικός Τύπος σιγοντάριζε
Ήταν το 1962 όταν μια δυναμική γυναίκα, παράλληλα με τις συμβατικές στον αποκλεισμό της, γράφοντας άρθρα που σήμερα θα ξεσήκωναν
«υποχρεώσεις» που όριζε η εποχή, έκανε το όνειρό της πραγματικότητα, θύελλες αντιδράσεων.
συμμετέχοντας σε αγώνες ταχύτητας με μοτοσυκλέτα. Όταν έφτασε η ώρα να ζυγιστεί για τον αγώνα, τον Μάιο του 1961, είχε
Η Beryl Tolman Swain γεννήθηκε το 1936 έξω από το Λονδίνο. Στα 22 σχεδόν φτάσει στον στόχο, οπότε ζυγίστηκε φορώντας μια ζώνη από
της παντρεύτηκε τον Edwin Swain, έμπορο μοτοσυκλετών, και γνώρισε μόλυβδο και τελικά οι οργανωτές της επέτρεψαν να αγωνιστεί.
τον κόσμο των δύο τροχών. Παρακολουθούσε αγώνες και γρήγορα Ο νικητής του αγώνα στην κατηγορία της Ernst Degner, με μια εργοστα-
γοητεύτηκε. Κάπως έτσι έγινε πρωτοπόρος, σπάζοντας τα στεγανά σε ένα σιακή Suzuki, είχε μια μέση ωριαία 120 χ.α.ώ, ενώ η Beryl Swain μόλις
απόλυτα ανδροκρατούμενο σπορ την εποχή εκείνη. 77,2 χ.α.ώ, καθώς το ταπεινό της Iton 50, το οποίο προετοίμαζε στην κου-
Η διαδρομή δεν ήταν εύκολη, Το αντίθετο μάλιστα, αλλά η τόλμη, το ζίνα του σπιτιού της, «έχασε» την τελευταία σχέση στο κιβώτιο στις αρχές
πάθος και η επιμονή της Beryl Swain την έφεραν να γίνει η πρώτη γυ- του αγώνα. Τερμάτισε 22η στην κατηγορία, όμως έγραψε ιστορία.
ναίκα οδηγός που συμμετείχε σε αγώνα παγκοσμίου πρωταθλήματος Τα επόμενα σχέδιά της ήταν η συμμετοχή σε όλο το πρωτάθλημα του
μοτοσυκλέτας στην ιστορία. 1963 με μια πιο αξιόμαχη μοτοσυκλέτα, ένα Honda 50cc, που απέδιδε
Οι επιδόσεις της δεν ήταν σπουδαίες, όμως αυτό δεν την απασχολούσε 8,5 ίππους και γυρνούσε στις 14.000 σ.α.λ. Όσο και η εργοστασιακή του
καθόλου. Ήταν αρκετές για να βρίσκεται εκεί και να μοιράζεται ισότιμα νικητή του αγώνα εκείνου...
τη συμμετοχή της σε έναν από τους πιο απαιτητικούς και επίφοβους στί- Η Beryl Swain δέχτηκε την κατακραυγή και τον χλευασμό και, τελικά, το
βους της εποχής. οριστικό χτύπημα. Τον Οκτώβριο του 1962, λίγους μήνες πριν από την
Οι τότε συνθήκες σήμερα προκαλούν σχεδόν φρίκη στη σκέψη και μόνο έναρξη του πρωταθλήματος, η Παγκόσμια Ομοσπονδία Μοτοσυκλέτας
ότι έτρεχαν έτσι σε αγώνες ταχύτητας. Η κατάσταση των μοτοσυκλετών, (FIM) ανακοίνωσε ότι απαγορεύεται η συμμετοχή γυναικών σε οποιο-
των ελαστικών, των αναρτήσεων και των φρένων δεν θα πληρούσαν δήποτε αγώνισμα της μοτοσυκλέτας «για λόγους ασφαλείας». Και της
καμία από τις σημερινές προδιαγραφές ασφαλείας. αρνήθηκαν τη συμμετοχή...
Το ίδιο ίσχυε και για τον εξοπλισμό με τα μισά κράνη, φόρμες χωρίς προ- Η Beryl Swain έκανε ένσταση κατά της απόφασης που δεν συζητήθηκε
στατευτικά, μπότες και γάντια από άλλες χρήσεις: σήμερα θα είχαν θέση καν και η ιστορία έληξε με μια επιστολή 2.000 λέξεων – δείγμα πολιτι-
μόνο σε μουσεία καθώς δεν θα περνούσαν ούτε την πόρτα της εισόδου σμού και σθένους ακόμη και για τις μέρες μας.
σε μια πίστα...
42 TRACTION MAGAZINE08