Page 45 - TRACTION 137
P. 45

ΑΠΟ ΤΟΝ  ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ


































                                                Πλοίο - ιστιοφόρο


                                                Η αλήθεια είναι ότι οι εναλλακτικές – πλην ορυκτών καυσίµων – πηγές ενέργειας στην
                                                παγκόσµια ναυσιπλοΐα δείχνουν να έχουν πολύ χρόνο ακόµα µπροστά τους για να
                                                εφαρµοστούν. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια έρχονται στο φως της δηµοσιότητας ναυπηγικές
                                                προτάσεις που εντάσσουν τα γνωστά µας εµπορικά «βαπόρια» σε µία τέτοια κατεύθυνση.
                                                Προφανώς ο δρόµος από τα σχέδια ή τις πειραµατικές κατασκευές µέχρι την εφαρµογή τους
                                                στα ναυπηγεία και εν τέλει στις θάλασσες είναι µακρύς, αλλά η συζήτηση έχει ήδη αρχίσει.
                                                Πιο πρόσφατο παράδειγµα, το Oceanbird, το οποίο είναι ένα µεγάλο, αιολικό πλοίο
                                                υπό ανάπτυξη από τη Wallenius Marine. Ο σχεδιασµός του πλοίου στοχεύει στη µείωση
                                                των εκποµπών ρύπων έως και 90% και αναπτύσσεται σε συνεργασία µε το KTH Royal
                                                Institute of Technology και τη σουηδική εταιρεία θαλάσσιας τεχνολογίας SSPA. Η χρηµα-
                                                τοοικονοµική υποστήριξη παρέχεται από τη Σουηδική Υπηρεσία Μεταφορών.
                                                Το πλοίο θα διαθέτει πέντε πτυσσόµενα, τηλεσκοπικά πτερύγια (συνδυασµός που τρόπον
                                                τινά καλύπτει το «πακέτο» κατάρτια-πανιά), που µπορούν να περιστραφούν 360 µοίρες. Οι
                                                ιστοί θα έχουν µέγεθος 80 µέτρα για συνολικό ύψος πάνω από την ίσαλο γραµµή και η
                                                τηλεσκοπική τους λειτουργία θα εκτείνεται από 45 έως 105 µέτρα, κάτι που θα το καθιστά
                                                επίσης το ψηλότερο πλοίο στον κόσµο. Τα ξάρτια θα κατασκευαστούν από χάλυβα και
                                                συνθετικά υλικά και θα µοιάζουν µε φτερά αεροπλάνου. Ένας βοηθητικός κινητήρας θα
                                                χρησιµοποιηθεί για πλοήγηση στα λιµάνια και για παροχή έκτακτης ανάγκης.
                                                Ενώ ο σχεδιασµός προορίζεται να είναι χρησιµοποιήσιµος για διαφορετικούς τύπους
                                                πλοίων, η πρώτη έκδοση έχει προγραµµατιστεί να είναι ένα πλοίο roll-on/roll-off (RoRo)
                                                µήκους 200 µέτρων µε χωρητικότητα έως και 7.000 αυτοκίνητα. Τέτοια πλοία θα χρησι-
                                                µοποιηθούν σε υπερατλαντικές διαδροµές και αναµένεται να πραγµατοποιούν το ταξίδι
                                                σε 12 ηµέρες, κατά τι περισσότερο από τον τρέχοντα µέσο όρο των οκτώ ηµερών. Οι
                                                δοκιµές ανοιχτής θάλασσας µε πρωτότυπο επτά µέτρων (23 πόδια) πραγµατοποιήθηκαν
                                                το καλοκαίρι του 2020 και έχουν προγραµµατιστεί να συνεχιστούν κατά τη διάρκεια του
                                                έτους που διανύουµε. Οι εµπορικές παραγγελίες αναµένεται να ξεκινήσουν το 2021, µε
                                                έναρξη παραγωγής στα τέλη του 2024.


                                                                                                  TRACTION MAGAZIN E 45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50