Page 13 - TRACTION 138-139
P. 13

ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΣΗ ΧΟΥΝΤΡΑ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: WEB


              Τι ώρα συµβαίνουν τα τροχαία; Οι στατιστικοί πίνακες δείχνουν τις
              ώρες 13.00-16.00 να είναι πιο φορτισµένες µε τροχαία, µε το τρίωρο
              αυτό να κατέχει σταθερά το µεγαλύτερο ποσοστό έναντι όλων των
              υπολοίπων. Για την ορθή ανάγνωση, ωστόσο, θα πρέπει να αναφερ-
              θεί και ο αριθµός των οχηµάτων που βρίσκεται στους δρόµους κάθε
              ένα από τα αναφερόµενα τρίωρα.
              ∆ιαφορετικά, το διάστηµα από τα µεσάνυχτα µέχρι τις 04.00 φαντάζει
              το πιο «ασφαλές», όµως, αναλογικά µε τα λιγοστά οχήµατα που
              κινούνται αυτές τις ώρες, η πλήρης εικόνα µπορεί να δείξει άλλα
              αποτελέσµατα.
              Ο µήνας Ιούλιος είναι ο πιο παραγωγικός σε τροχαία (10,0%) και ο
              πιο «ήπιος» είναι ο Ιανουάριος. Κάτι που ανοίγει και τη συζήτηση κατά   πριν από το τροχαίο έτσι είναι και ύστερα από αυτό – η εκτίµηση που
              πόσο οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν τη συχνότητα δηµιουργίας   έκανε κάθε φορά ο άνθρωπος ήταν η πηγή του κακού. Αν ένα ατύχηµα
              τροχαίων. Ο ανθρώπινος παράγοντας έχει παίξει εδώ τον ρόλο του...  ήταν νοµοτελειακό να συµβεί, θα συνέβαινε σε οποιονδήποτε περνούσε
              Τα ποσοστά είναι σαρωτικά όταν συζητάµε για την τοποθεσία των   από το σηµείο. Και θα συνέβαινε στον ίδιο άνθρωπο αν περνούσε ξανά
              συµβάντων. Το 83,5% των τροχαίων σηµειώνονται σε κατοικηµένες   από το ίδιο σηµείο. Κάτι που νευρολογικά αποκλείεται...
              περιοχές και µάλιστα µε αυξητική τάση (+1,7%) και µόλις το 16,5% σε   Η αµυγδαλή, µια οµάδα νευρώνων σε σχήµα αµυγδάλου, θεωρείται
              µη κατοικηµένες περιοχές, άρα και αυτοκινητόδροµους και επαρχιακές   µέρος του πρωτόγονου «ερπετοειδούς» εγκεφάλου και αναλαµβάνει
              οδούς. Ο ανθρώπινος παράγοντας έχει τον ρόλο του κι εδώ.  ενστικτώδεις λειτουργίες. Σχετίζεται µε τα συναισθήµατα, και ειδικά τον
              Τι γίνεται µε τις ηλικίες; Πότε µπορούµε να πούµε ότι ένας οδηγός είναι   φόβο, και τις αντιδράσεις σε αυτά.
              ασφαλέστερος να κυκλοφορεί, ύστερα από πόσα χρόνια εµπειρίας; Ή   Το σηµαντικό εδώ είναι πώς «εγκρίνει» κάθε σχέδιο δράσης που
              µήπως δεν υπάρχει συσχετισµός; Τα νούµερα εδώ δείχνουν ξεκάθα-  διαµορφώνει ανά στιγµή ο ανθρώπινος εγκέφαλος, άρα και ο χρήστης
              ρα ότι η ηλικιακή οµάδα 25-29 έχει τα πρωτεία ως ποσοστό επί του   της οδού. Αν αξιολογήσει κάτι ως επίφοβο, απλώς δεν δίνει την «άδεια»
              συνόλου (11,3%) και 9,7% στους νεκρούς.            να υλοποιηθεί π.χ. µια προσπέραση ή ακόµη και τη χρήση κινητού,
              Η καµπύλη είναι αυξητική πριν από αυτή την ηλικία και µειώνεται   οδήγηση έπειτα από χρήση αλκοόλ, ανάπτυξη µεγαλύτερης ταχύτητας
              ύστερα από αυτή. Μέχρι να φτάσουµε στην ηλικιακή οµάδα άνω   από όση «σηκώνει» ο δρόµος και άλλες αιτίες που ακούµε διαρκώς.
              των 80 ετών. Οι 80+ σε ηλικία συµµετέχουν µε 4,1% στο σύνολο   Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ακριβώς αυτό. Ο ανθρώπινος
              των ατυχηµάτων αλλά έχουν τη µεγαλύτερη συµµετοχή έναντι του   εγκέφαλος έχει «πλανηθεί» από πρότερες αποφάσεις τις οποίες, καθώς
              συνόλου των νεκρών, µε 10,0%. Εδώ είναι µάλλον περιττό να πούµε   δεν ήταν επιζήµιες στο παρελθόν, έχει προκρίνει ως ασφαλείς. Και τις
              ότι ο ανθρώπινος παράγοντας έχει τον ρόλο του.     επαναλαµβάνει.
              Στις δηµοτικές οδούς, αυτές που έχουν το 75,9% των ατυχηµάτων, δη-  Αν κάποια στιγµή τα πράγµατα δεν πάνε καλά, ισχύει η σοφία του
              λαδή µέσα στις πόλεις και τα χωριά της χώρας, η ίδια ηλικιακή οµάδα   λαού που λέει ότι αν καείς στον χυλό, φυσάς και το γιαούρτι... Αυτό
              (25-29) εµπλέκεται αναλογικά σε περισσότερα τροχαία, µε ποσοστό   ακριβώς εννοεί η παροιµία, ότι η αµυγδαλή στον εγκέφαλο κατα-
              11,7%. Η συµµετοχή των 80+ είναι κι εδώ αποκαλυπτική, καθώς   χωρεί στη µνήµη «το ενδεχόµενο» του κινδύνου. Από εκεί και πέρα
              εµπλέκονται στα περισσότερα θανατηφόρα, µε 12,1%, το µεγαλύτερο   αναλαµβάνει αυτή να µην συµβεί ποτέ αυτό το ενδεχόµενο...
              ποσοστό από κάθε άλλη ηλικιακή οµάδα.              Όταν το παγκόσµιο κίνηµα της «οδικής ασφάλειας» εστιάσει (και)
              Να διευκρινίσουµε ότι οι ηλικίες αναφέρονται στους εµπλεκόµενους   στον πιο αποδοτικό µηχανισµό ασφάλειας που διαθέτει ο άνθρωπος,
              είτε ως θύτες είτε ως θύµατα, ωστόσο λίγο αλλάζει αυτό τη συµµετοχή   τον εγκέφαλό του, τότε η εικόνα των τροχαίων µπορεί να αλλάξει
              κάθε οµάδας σε ένα οδικό δίκτυο που έχει τους δικούς του σαφείς   θεαµατικά...
              και ενιαίους κανόνες. Κι εδώ τα πράγµατα δείχνουν ότι ο ανθρώπινος
              παράγοντας έχει τον ρόλο του...
              Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η οµαδοποίηση ανάλογα µε τα γεωµε-
              τρικά χαρακτηριστικά της οδού. Σε αντίθεση µε την κοινή αίσθηση, το
              82,3% των τροχαίων έγιναν σε ευθεία οδό (53,5%) και σε ισόπεδη
              διασταύρωση (29,8%). Από στροφές, οι οµαλές δεξιές ήταν λίγο πιο
              δηµοφιλείς (2,9%) σε σχέση µε τις αριστερές (2,5%) και οι οµαλές
              κατωφέρειες (3,5%) από τις οµαλές κατωφέρειες (3,2%).
              Καθώς στους δρόµους δεν γίνονται µαγικά και εκπλήξεις – όπως ήταν


                                                                                                  TRACTION MAGAZINE 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18