Page 17 - TRACTION 144
P. 17
PIONEERS
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ
Μπορούµε να φανταστούµε τη χαοτική συνθήκη κυκλοφορίας των οχηµά-
των που άρχιζαν να κατακλύζουν τον κόσµο στα τέλη του 1800; Ότι η νέα
εφεύρεση του αυτοκινήτου «παρέσυρε» µαζί της και απόλυτα προσωπικές
απόψεις όσον αφορά τις προτεραιότητες, την προσοχή στους πεζούς, στα
άλλα οχήµατα κ.ο.κ.; Κρίνοντας από τη σηµασία των φαναριών κυκλο-
φορίας σήµερα, έχουµε µία αντιπροσωπευτική εικόνα. Ήταν όµως ο John
Peake Knight εκείνος που είδε «πίσω από το πρόβληµα» και έβαλε τις
βάσεις για το πρωτόλειο σύστηµα κυκλοφορίας στις πόλεις.
Ο Knight γεννήθηκε στο Νότιγχαµ του Λονδίνου και φοίτησε στο
Nottingham High School. Το δηµοτικό σχολείο που πήγε είναι άγνωστο,
ενώ αργότερα, σε ηλικία 12 ετών, εγκατέλειψε το σχολείο για να εργαστεί
στην αίθουσα δεµάτων του σιδηροδροµικού σταθµού Derby. Ο Peake
Knight εξελίχθηκε γρήγορα και µέχρι την ηλικία των 20 ετών είχε ενταχθεί
στην South Eastern Railway, ανεβαίνοντας στον βαθµό του επιστάτη. Το
1869 διορίστηκε διευθυντής Κυκλοφορίας για το London to Brighton Line
και γενικός διευθυντής την επόµενη χρονιά. Έκανε πολλά για να βελτιώσει
την ποιότητα του σιδηροδροµικού ταξιδιού στον σιδηρόδροµο, εισάγο-
ντας το αερόφρενο Westinghouse, ασφαλέστερα βαγόνια µε καλώδια
επικοινωνίας, ηλεκτρικό φωτισµό και τα αυτοκίνητα τύπου Pullman.
Ήταν παντρεµένος µε την Elizabeth, είχαν πέντε γιους, ενώ ο µεγαλύτε-
ρος από αυτούς ήταν ιδρυτής της JP Knight Ltd. (χειριστές ρυµουλκών
θαλάσσης). Ο Knight πέθανε το 1886 και ο Πρίγκιπας της Ουαλίας έβαλε
ένα ειδικό τιµητικό στεφάνι στο φέρετρό του κατά τη διάρκεια της κηδείας.
Είναι θαµµένος στο νεκροταφείο Brompton στο Λονδίνο.
Επιστρέφοντας στην εφεύρεση των φωτεινών σηµατοδοτών, το 1866,
χρονιά κατά την οποία 1.102 άνθρωποι σκοτώθηκαν και 1.334 τραυµα-
τίστηκαν από ατυχήµατα µε άµαξες σε δρόµους στο Λονδίνο, ο Knight
JOHN PEAKE – µηχανικός σηµατοδότησης σιδηροδρόµων τότε – πρότεινε ένα σύστηµα
σηµατοδότησης για τη ρύθµιση της κυκλοφορίας µε άλογα και τη µείωση
KNIGHT του αριθµού των τροχαίων ατυχηµάτων. Η εφεύρεση του Knight χρησιµο-
ποιήθηκε από έναν αστυνοµικό και αποτελούνταν από ένα σηµατοφόρο
Ο άνθρωπος που σύστηµα βασισµένο στη σιδηροδροµική σηµατοδότηση κατά τη διάρκεια
της ηµέρας και σε κόκκινες και πράσινες λάµπες αερίου τη νύχτα.
εφηύρε τα φανάρια Το πρώτο φανάρι στον κόσµο εγκαταστάθηκε στις 9 ∆εκεµβρίου 1868 στο
Λονδίνο, κοντά στη Γέφυρα του Westminster, στη διασταύρωση των οδών
Great George και Bridge Street. Ωστόσο, το 1869, µια διαρροή αερίου
κυκλοφορίας προκάλεσε έκρηξη από τα φώτα, τραυµατίζοντας σοβαρά τον αστυνοµικό
που το χειριζόταν. Έτσι, το σύστηµα έπεσε σε δυσµένεια και αφαιρέθηκε.
Τα φανάρια εµφανίστηκαν ξανά στο Ηνωµένο Βασίλειο το 1929, όταν
τοποθετήθηκαν τα πρώτα ηλεκτρικά φωτεινά σήµατα στο Λονδίνο – βρι-
σκόµαστε πλέον στην εποχή του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Τα σύγχρονα φανάρια είναι µια αµερικανική εφεύρεση. Τα κόκκινα-
πράσινα συστήµατα φαναριών εγκαταστάθηκαν στο Κλίβελαντ το 1914,
ενώ τα τρίχρωµα σήµατα (πράσινο-πορτοκαλί-κόκκινο) ήταν χειροκίνητα,
εγκατεστηµένα σε έναν πύργο στη µέση του δρόµου και εµφανίστηκαν
στη Νέα Υόρκη το 1918. Τα πρώτα φώτα αυτού του τύπου στην Ευρώπη
εµφανίστηκαν στο Λονδίνο, στη διασταύρωση µεταξύ St James’s Street
και Piccadilly, το 1925. Τα χειρίζονταν αστυνοµικοί χρησιµοποιώντας
διακόπτες.
Μια αναµνηστική πλάκα για την εφεύρεση του Knight µπορεί να δει
κάποιος ακόµα και σήµερα στην οδό Bridge 12, στο Westminster, στο
γωνιακό κτήριο κοντά στο σηµείο όπου ανεγέρθηκαν τα αρχικά φανάρια.