Page 12 - TRACTION 145
P. 12
AΣΦΑΛΕΙΑ
Η κρυφή γοητεία της Τεχνολογίας
∆υο µοτοσυκλέτες φαινοµενικά πανοµοιότυπες µπορούν να διαφέρουν παρασάγγας
µεταξύ τους, απλά λόγω τεχνολογικού εξοπλισµού. Με αρχή το ABS η παλέτα των
ηλεκτρονικών βοηθηµάτων απλώνεται διαρκώς αναδεικνύοντας πλέον και τη ...
φαντασία των εµπνευστών τους.
Πέρα από την κεντρική µονάδα διαχείρισης, το ABS χρειάζεται λόξυγκα και φτάρνισµα µαζί... Βίαιη διακοπή της ανάφλεξης έφερνε
αισθητήρες στους τροχούς της µοτοσυκλέτας. Ώστε να γίνεται αντιλη- ταλάντωση στη µοτοσυκλέτα, ενόχληση στον οδηγό και τρόµο
πτή ενδεχόµενη διαφορά στην περιστροφή των τροχών. Αν κάποιος στους θεατές.
δώσει διαφορετικό σήµα από τον άλλον, τότε ενεργοποιείται το Γρήγορα η κατάσταση εξοµαλύνθηκε και πλέον το traction control
ABS, απελευθερώνοντας στιγµιαία τον τροχό που έχει «µπλοκάρει». υπάρχει στην πλειοψηφία των σύγχρονων µοτοσυκλετών. Οι
Υπήρχε µια περίοδος όπου το µοναδικό ηλεκτρονικό βοήθηµα σε διαβαθµίσεις ποιότητας ως προς αυτό το ηλεκτρονικό βοήθηµα,
µια µοτοσυκλέτα ήταν το ABS. Από το 1988 που πρωτοεµφανίστη- γίνονται µε το κατά πόσο ρυθµίζεται ο βαθµός αλλά και η στιγµή της
κε στην BMW K100 µέχρι σήµερα έχουν γίνει άλµατα εξέλιξης. παρέµβασής του.
Ενδεικτικό µέγεθος της εξέλιξης, είναι το βάρος. Εκείνο το πρώτο Αν θα επιτρέψει µια µικρή υπερστροφή του πίσω µέρους πριν «δια-
σύστηµα ζύγιζε 11 κιλά ενώ σήµερα λιγότερο από µισό κιλό. κόψει» την παροχή ισχύος στον πίσω τροχό. Ή αν θα ενεργοποιείται
Το πρώτο άλµα έγινε από τη Honda το 1992 οπότε και ενέπλεξε µε το παραµικρό σπινάρισµα.
ηλεκτρονική υποβοήθηση στο σύστηµα ABS, προσδίδοντας ακρί- Την τελευταία 5ετία τα ηλεκτρονικά βοηθήµατα δέχτηκαν ώθηση
βεια και λειτουργικότητα. Έκτοτε τα συστήµατα ελέγχου γενικότερα εκτόξευσης από τη χρήση αισθητήρων κλίσης και επιτάχυνσης. Σε
έγιναν σχεδόν «υποχρεωτικά» για µια µοτοσυκλέτα που σκοπεύει 3 άξονες, που όταν συνδυάζονται όλες µαζί γίνονται οι IMU µε 6
να βγει στην αγορά µε αξιώσεις. άξονες επεξεργασίας. Όλα τα συστήµατα πλέον περιστρέφονται
Αρχικά η σχέση περιστροφής των τροχών έδινε τις απαραίτητες πλη- γύρω από αυτές τις IMU που φροντίζουν για όλα. Πόσα είναι αυτά
ροφορίες κατά το φρενάρισµα. Το ίδιο όµως θα µπορούσε να κάνει τα «όλα»; Περισσότερα από όσα µπορεί να φανταστεί κανείς. Όλα
και κατά την επιτάχυνση! Και κάπως έτσι γεννήθηκαν τα συστήµατα συνδεδεµένα και εξαρτώµενα από εκείνους τους πρώτους αισθητή-
ελέγχου της πρόσφυσης (traction control) χρησιµοποιώντας τους ρες περιστροφής των τροχών..
ίδιους αισθητήρες, καιο απλά άλλο λογισµικό. Το πιο γνωστό και διαδεδοµένο είναι το traction control. Που πέρα
Με τις πρώτες εφαρµογές, κάθε φορά που ενεργοποιείτο το από τον βαθµό παρέµβασης και ελέγχου το γλιστρήµατος
traction control, η µοτοσυκλέτα έµοιαζε σαν να έχει πάθει κατά την επιτάχυνση, πλέον διαµορφώνεται και ανάλογα
µε την κλίση που έχει η µοτοσυκλέτα.
Αν η κλίση είναι µεγάλη «επιτρέπει»
λιγότερη ισχύ να φτάσει στον πίσω
τροχό. Αν η κλίση είναι µικρή ή µειώνεται,
τότε η επιτάχυνση είναι πιο «απελευθερωµέ-
νη». Και ως ωραίο στοιχείο του marketing,
το traction control τοποθετείται πλέον
µέχρι και σε µικροµεσαία
scooter...
Το Wheelie Control
ελέγχει, περιορίζει ή
αποτρέπει την ανόρθω-
ση του εµπρός τροχού
(σούζα) κατά την επιτάχυνση αλλά
και γενικώς... Με 200+ ίππους πλέ-
ον οι µοτοσυκλέτες των 180 -220
κιλών είναι πρακτικά αδύνατον
να «καθίσουν ήσυχες». Η ρύθµιση
επίσης έχει κλίµακα παρέµβασης
κατά τις επιθυµίες του αναβάτη.
Το Launch Control φροντίζει για τις πιο
12 TRACTION MAGAZINE