Page 15 - TRACTION 145
P. 15

PIONEERS

                                                                                         ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ

                 MARGARET CALVERT

                        Η πρωτοπόρος

                           γραφίστρια


                     που εκµοντέρνισε

                          τις πινακίδες


                       στους δρόµους


               Η Νοτιοαφρικανή Margaret Calvert είναι η γυναίκα που όχι µόνο
               εφηύρε νέες ενδεικτικές πινακίδες για τους βρετανικούς δρόµους
               αλλά και επηρέασε παγκόσµια την υιοθέτηση του γραφιστικού στιλ
               των πινακίδων ενηµέρωσης και κατεύθυνσης σε όλο τον κόσµο.
               Πριν από εξήντα πέντε χρόνια, η Margaret Calvert έφερε επανά-
               σταση στην εµφάνιση των πινακίδων στους δρόµους. Φυσικά, όπως
               γίνεται πάντα σε οτιδήποτε άπτεται νεωτερισµών, στην αρχή κριτικοί
               και σνοµπ «ειδικοί» επιτέθηκαν στα καθαρά γράµµατα και τα σύµ-  αναφέρουµε ότι αποτρέπουν χιλιάδες λάθη οδηγών, οι οποίοι έχουν
               βολά της κατηγορώντας τα ως «κοινά» και αδιάφορα. Όµως, αυτοί   εξοικονοµήσει καύσιµα, χρόνο και έχουν αποτρέψει τσακωµούς
               ακριβώς οι χαρακτηρισµοί ήταν που έγιναν απόλυτα κατανοητοί από   µέσα στα αυτοκίνητα… Για δεκαετίες, η Calvert συνέχισε να σχεδιάζει
               το ευρύ κοινό και πλέον αυτή είναι η µαγεία τους και η κληρονοµιά   στο στούντιό της, στο Islington του βόρειου Λονδίνου, µε µικρή
               της Margaret σε όλους τους οδηγούς.               αναγνώριση. Αλλά το 2016 έλαβε τον τίτλο τιµής OBE. Η Calvert,
               Ήταν λοιπόν η Calvert που έφερε επανάσταση στην εµφάνιση των   γεννηµένη στη Νότια Αφρική το 1936, σπούδασε στο Λονδίνο από
               ταπεινών οδικών πινακίδων, ένα χαρακτηριστικό της καθηµερινής   την ηλικία των 14 ετών, και ήταν µόλις 21 ετών όταν ξεκίνησε το
               ζωής τόσο πανταχού παρόν, που µόλις και µετά βίας το παρατη-  ηράκλειο έργο της αλλαγής του οδικού συστήµατος της Βρετανίας.
               ρούµε, µια και το θεωρούµε δεδοµένο. Προτού αναρωτηθείτε τι   Είχε µόλις εγκαταλείψει το Chelsea School of Art, όπου σπούδαζε
               είναι τόσο αξιοσηµείωτο σε αυτό, σκεφτείτε απλώς την πινακίδα του   εικονογράφηση και χαρακτική, και είχε διδαχθεί από έναν αξιοσέβα-
               σχολείου που δείχνει ένα κορίτσι να οδηγεί τον µικρό αδερφό της   στο γραφίστα που λεγόταν Jock Kinneir. Μαζί, το ζευγάρι ανέλαβε
               στον δρόµο. Αυτό δεν σχεδιάστηκε µόνο από την Calvert, αλλά το   τη δουλειά του σχεδιασµού των πινακίδων για τον πρώτο αυτοκινη-
               κορίτσι βασίστηκε στον εαυτό της.                 τόδροµο της Βρετανίας, την παράκαµψη του Πρέστον, που άνοιξε το
               Το σηµάδι του οδοστρώµατος ενός εργάτη που σκάβει, παρο-  1958 από τον πρωθυπουργό Χάρολντ Μακµίλαν.
               µοιάζεται µε έναν άνδρα που ανοίγει την οµπρέλα του. Αυτό,   Οι Calvert και Kinneir σχεδίασαν τη δική τους νέα γραµµατοσειρά
               επίσης, σχεδιάστηκε από την Calvert. Οι σαφείς µπλε πινακίδες του   ή γραµµατοσειρά για τις πινακίδες, που αργότερα ονοµάστηκαν
               αυτοκινητόδροµου και οι αντίστοιχές τους σε αυτοκινητοδρόµους και   «Transport», και ήταν βασισµένη στην sans-serif. Αργότερα έκαναν τη
               επαρχιακές λωρίδες; Επίσης της Calvert. Κάποια από τα σχέδιά της   γραµµατοσειρά Transport πιο κυρτή και πιο απαλή κι αυτό επειδή οι
               έτυχαν χλευασµού από τους κριτικούς στην αρχή. Τα δύο εξογκώ-  πινακίδες έπρεπε επίσης να είναι ευανάγνωστες µε µεγάλη ταχύτητα.
               µατα της πινακίδας «ανώµαλος δρόµος» συγκρίθηκαν µε το στήθος   Οι δρόµοι ήταν πολύ πιο επικίνδυνοι από ό,τι σήµερα, µε πολλούς
               της ηθοποιού Νταϊάνα Ντορς όταν η πινακίδα δηµοσιοποιήθηκε και   περισσότερους θανάτους και εκτεταµένη οδήγηση υπό την επήρεια
               οι σνοµπ επιτέθηκαν στα καθαρά γράµµατα και τα σύµβολά της ως   αλκοόλ. Η σαφήνεια των πινακίδων ήταν ζωτικής σηµασίας.
               «κοινά».                                          Το µέγεθος και τα γράµµατα των πινακίδων της Calvert και του
               Στην πραγµατικότητα, το µόνο κοινό πράγµα γι’ αυτούς ήταν ότι ήταν   Kinneir δοκιµάστηκαν αυστηρά για να βεβαιωθούν ότι ήταν
               – και εξακολουθούν να είναι – κοινώς κατανοητά από όλους. Αυτή   ευανάγνωστα, όσο απερίσκεπτα και αν οδηγούσε κάποιος. Έτσι οι
               είναι η µαγεία τους και η µοναδική, αξεπέραστη κληρονοµιά της.   σχεδιαστές χρησιµοποίησαν κεφαλαία και πεζά γράµµατα αντί για
               Η ταλαντούχα νεαρά τυπογράφος σχεδίασε εικονογράµµατα τόσο   κεφαλαία, επειδή τα κεφαλαία αποδεικνύονταν πιο δυσανάγνω-
               κοµψά, που µόλις και µετά βίας έχουν αλλάξει σε έξι δεκαετίες και   στα. Μάλιστα για να διαπιστώσουν το πόσο ευανάγνωστα ήταν
               τα απολαµβάνει όλος ο κόσµος. Παρά τη… βρετανικότητά τους, οι   τα γράµµατα στις πινακίδες µε µεγάλη ταχύτητα χρησιµοποίησαν
               πινακίδες της Calvert έχουν υιοθετηθεί και από άλλες χώρες, επειδή   αεροπόρους της βάσης RAF Benson στο Oxfordshire, οι οποίοι
               είναι παγκοσµίως κατανοητές και ασφαλείς. Σε σύγκριση µε τα   όταν πετούσαν χαµηλά ενηµέρωσαν σε ποιο σηµείο µπορούσαν
               σχέδιά της, οι οδικές πινακίδες σε αρκετές επίσης χώρες στον κόσµο   να διαβάσουν τα γράµµατα. Το σχήµα και το µέγεθος των γραµµά-
               είναι συχνά συγκεχυµένες και αδιάφορες.           των βελτιώθηκαν, ώστε να µπορούν να διαβαστούν σε ασφαλή
               Με τα χρόνια τα σχέδιά της έχουν σώσει χιλιάδες ζωές, για να µην   απόσταση.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20