Page 41 - TRACTION 145
P. 41
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΣΗ ΧΟΥΝΤΡΑ, ΦΩΤΟ: WEB,
σο κι αν φαίνεται παράδοξο, ο άνθρωπος και η
τεχνολογία του 21ου αιώνα έχουν σηκώσει τα χέρια
ψηλά στον τομέα των απόλυτων επιδόσεων. Η τελική
Όταχύτητα στην επιφάνεια της Γης δείχνει κάτι αξεπέρα-
στο πλέον, καθώς τα καταγεγραμμένα ρεκόρ κρατάνε ακόμη και
δεκαετίες. Στην ξηρά, το απόλυτο ρεκόρ ταχύτητας ανήκει σήμερα
στο Thrust supersonic car. Είναι το μοναδικό όχημα της ξηράς που
πέρασε και την ταχύτητα του ήχου, με 1227,89 χ.α.ώ.
Το πέτυχε χρησιμοποιώντας δύο τουρμπίνες και όχι κίνηση στους
τροχούς. Μία ρουκέτα με ρόδες κατάφερε οριακά να σπάσει ταυ-
τόχρονα και το φράγμα του ήχου. Για πρώτη φορά στην ιστορία και
μοναδική μέχρι σήμερα, πίσω στο μακρινό 1997, δηλαδή 25 χρό-
νια πριν. Και έκτοτε... ησυχία.
Στην επιφάνεια της θάλασσας τα πράγματα είναι πιο θεαματικά...
αμετάβλητα. Από το 1911 άρχισαν να καταγράφονται ρεκόρ τελι-
κής ταχύτητας σε υγρό στοιχείο. Το πρώτο το πέτυχε ένας Βρετανός
τραπεζίτης, ο Sir Edward Mackay Edgar, αναπτύσσοντας ταχύτητα
92 km/h στα στενά της Solent, στη Μ. Βρετανία.
Έκτοτε το ρεκόρ άλλαξε χέρια (μόλις) 30 φορές, μεταξύ 12 μόλις
ανθρώπων! Οι ίδιοι άνθρωποι έσπαγαν το δικό τους ρεκόρ και
σπάνια εμφανιζόταν κάποιος νέος επίδοξος διεκδικητής. Το ρεκόρ
έφτασε τα 511,121 km/h όταν ο Αυστραλός Ken Warby, οδηγώ-
ντας το «Spirit of Australia» έσπασε το δικό του προηγούμενο ρεκόρ
έναν χρόνο αργότερα.
Αυτό συνέβη στις 8 Οκτωβρίου του 1978. Κι έκτοτε το ρεκόρ τα-
χύτητας στο νερό παραμένει αξεπέραστο ακόμη και σήμερα, 46
χρόνια μετά! Προσπάθειες έγιναν αρκετές στη συνέχεια, χωρίς όμως
να ξεπεραστεί το ρεκόρ.
Να σημειωθεί ότι το ρεκόρ ταχύτητας στο νερό αποδείχθηκε το
πιο... μακάβριο όλων, καθώς από τους 13 που επιχείρησαν να το
σπάσουν, οι 7 σκοτώθηκαν στην προσπάθεια ή σε δοκιμές. Οπότε
βαδίζει προς το μακροβιότερο ρεκόρ όλων των εποχών και όλων
των ρεκόρ γενικώς...
Κατά τα τελευταία δύο χρόνια οργανώνεται μία ακόμη προσπάθεια,
από τον Ken Warby και τον γιο του. Με το «Spirit 2», ιδιοκατατα-
σκευή όπως και το προηγούμενο, να κάνει δοκιμές στο νερό εδώ
και δύο χρόνια, χωρίς να έχει ακόμη ημερομηνία για την τελική
προσπάθεια.
Ο λόγος για τα ρεκόρ ταχύτητας σε έδαφος και νερό γίνεται γιατί
και στις δύο περιπτώσεις τα οχήματα έμοιαζαν περισσότερο με
αεροσκάφη παρά με αυτοκίνητα ή βάρκες. Χρησιμοποιούν την ίδια
«επιστήμη», τόσο για τους κινητήρες όσο και στην αεροδυναμική
North American X-15 τους.
Οπότε ας δούμε τι ψάρια πιάνουν τα κανονικά αεροσκάφη στον
τομέα της τελικής ταχύτητας. Οι καταγραφές ξεκινούν από τους
αδελφούς Wright, όταν το 1903 έπιασαν ταχύτητα 10,98 km/h. Αν
και δεν μετρά και πολύ, καθώς επρόκειτο για ταχύτητα στο έδαφος
με την οποία απογειώθηκαν, χάρη στα 47 km/h του κόντρα ανέμου
που φυσούσε. >>