Page 15 - TRACTION 149
P. 15

PIONEERS

                                                                                         ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ

                                                                 και να χρησιµοποιήσει τα χέρια του για να καθαρίσει τη βροχή και
                                                                 το χιονόνερο από το παρµπρίζ. Μία συνήθης εικόνα στις αρχές του
                                                                 προηγούµενου αιώνα σε µία χειµωνιάτικη ηµέρα της Νέας Υόρκης,
                                                                 αλλά και κατ’ επέκταση όλου του κόσµου.
                                                                 Η Anderson έβαλε το µυαλό της να δουλέψει. Η λύση, σύµφωνα
                                                                 µε την ίδια, ήταν µια λεπίδα υαλοκαθαριστήρα που µπορούσε να
                                                                 χειριστεί ο οδηγός µέσα στο τρόλεϊ.
                                                                 Επιστρέφοντας σπίτι στην Αλαµπάµα, η Anderson προσέλαβε έναν
                                                                 βιοµηχανικό σχεδιαστή για να δουλέψει στη συσκευή που είχε ήδη
                                                                 σχεδιάσει αρχικά. Προσέλαβε επίσης µια τοπική κατασκευαστική
                                                                 εταιρεία για να παράγει ένα µοντέλο. Η ιδέα της ήταν για έναν µοχλό,
                                                                 που θα µπορούσε να ελεγχθεί µέσα από την καµπίνα, ο οποίος θα
                                                                 κινούσε µια λαστιχένια λεπίδα τοποθετηµένη έξω στο παρµπρίζ.
                                                                 Ακούγεται αρκετά απλό. Όµως, η Anderson βελτίωσε περαιτέρω την
                                                                 ιδέα για να συµπεριλάβει έναν βραχίονα µε ελατήριο που θα κινού-
                                                                 νταν εµπρός και πίσω κατά µήκος του παρµπρίζ, ενώ τα αντίβαρα,
                                                                 τοποθετηµένα στη λεπίδα, εξασφάλιζαν τη διατήρηση της επαφής
                                                                 µεταξύ του καουτσούκ και του παρµπρίζ.
                                                                 Η Anderson υπέβαλε αίτηση για δίπλωµα ευρεσιτεχνίας για την
                                                                 εφεύρεσή της αργότερα εκείνο το έτος και, στις 10 Νοεµβρίου 1903,
                                                                 το Γραφείο ∆ιπλωµάτων Ευρεσιτεχνίας των ΗΠΑ της χορήγησε το
                                                                 δίπλωµα ευρεσιτεχνίας «Συσκευή καθαρισµού παραθύρων» µε αριθ-
                                                                 µό 748.801. Η πατέντα διατηρήθηκε στην κατοχή της για 17 χρόνια.
                                                                 ∆υστυχώς, η ιδέα της Anderson ήταν τόσο µπροστά από την εποχή
                                                                 της, που η τότε νεοσύστατη αυτοκινητοβιοµηχανία δεν κατάφερε να
                                                                 δει την αξία της τοποθέτησης υαλοκαθαριστήρων στα αυτοκίνητά
                                                                 της. Η Anderson προσπάθησε να πουλήσει τα δικαιώµατα σε µια
                                                                 καναδική εταιρεία για να κατασκευάσει τη συσκευή και να την εµπο-
                     MARY ANDERSON                               ρευθεί στην αυτοκινητοβιοµηχανία, αλλά απέρριψαν τις προτάσεις
                                                                 της, ενώ υποστήριξαν µεταξύ άλλων ότι ο υαλοκαθαριστήρας της θα
                Η γυναίκα που εφηύρε                             αποσπούσε την προσοχή του οδηγού ενός αυτοκινήτου, τόσο όσον
                                                                 αφορά τη λειτουργία όσο και την κίνηση της λεπίδας του υαλοκαθα-
                τον υαλοκαθαριστήρα!                             ριστήρα στο παρµπρίζ.
                                                                 Το δίπλωµα ευρεσιτεχνίας της Anderson έληξε το 1920 και, ίσως
                                                                 απογοητευµένη από την αυτοκινητοβιοµηχανία και την έλλειψη
               Τα προφανή τα θεωρούµε δεδοµένα σε τέτοιον βαθµό που η τυχόν   διορατικότητας, δεν υπέβαλε αίτηση για ανανέωση.
               δυσλειτουργία τους δηµιουργεί, πέρα από ανασφάλεια και εκνευρι-  Ήταν µια ενδεικτική απόφαση, καθώς µέχρι το 1920 η αυτοκινητοβι-
               σµό, µία απορία για την ευρεία κλίµακα της σηµασίας τους. Ένα από   οµηχανία βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη, ακόµα κι αν τα αυτοκίνητα
               αυτά τα προφανή στον κόσµο της αυτοκίνησης είναι οι υαλοκαθαρι-  εξακολουθούσαν να µην διαθέτουν κανενός είδους συσκευή καθα-
               στήρες! Μία απλούστατη στην αντίληψή µας σήµερα εφεύρεση, που   ρισµού παρµπρίζ. Όλα αυτά άλλαξαν το 1922, και η Cadillac έγινε
               όµως η εφαρµογή της έκανε τα αυτοκίνητα ασφαλέστερα για όλους.  η πρώτη εταιρεία αυτοκινήτων στον κόσµο που πρόσφερε υαλοκα-
               Προφανώς και θα έχετε βρεθεί σε ηµέρες που οδηγούσατε υπό   θαριστήρες ως στάνταρ εφαρµογή στα αυτοκίνητά της. Όµως, µε τη
               καταρρακτώδη βροχή και προφανώς δεν περνάει καν από τα µυαλό   λήξη της πατέντας της δύο χρόνια νωρίτερα, η Anderson δεν έβγαλε
               σας η πιθανότητα να χρειαστεί, για να δείτε τον δρόµο µπροστά, να   ποτέ ούτε ένα σεντ από την πρωτοποριακή της εφεύρεση.
               βγάλετε το κεφάλι σας έξω από το πλαϊνό παράθυρο; Ή χειρότερα,   Ήταν µια άλλη γυναίκα, η Charlotte Bridgwood, που βελτίωσε την
               για να δείτε τι γίνεται µπροστά σας, να χρειαστεί να διπλώσετε το   αρχική ιδέα της Anderson, εφευρίσκοντας τον πρώτο αυτόµατο υαλο-
               παρµπρίζ, αφήνοντας όλο αυτόν τον κρύο και υγρό αέρα, όπως   καθαριστήρα στον κόσµο το 1913. Όπως η Anderson, η Bridgwood
               και τη βροχή ή το χιόνι να εισέρχονται στην καµπίνα; Αδιανόητο,   δεν έλαβε την αναγνώριση που της άξιζε για τη συνεισφορά της στο
               συµφωνείτε;                                       αυτοκινητιστικό Pantheon.
               Στη συνέχεια, έρχεται η στιγµή για να πείτε ένα ευχαριστώ στη Mary   Η γεννηµένη στις 19 Φεβρουαρίου 1866 Mary Anderson, πέθανε το
               Anderson, η οποία, µια κρύα και χιονισµένη µέρα στη Νέα Υόρκη το   1953, σε ηλικία 87 ετών, έχοντας ζήσει αρκετά για να δει την εφεύ-
               1903 παρατήρησε τις εναγώνιες προσπάθειες ενός οδηγού τρόλεϊ   ρεσή της να γίνεται πανταχού παρούσα στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Η
               που προσπαθούσε να κρατήσει καθαρό το παρµπρίζ του οχήµα-  συµβολή της στην ασφάλεια του αυτοκινήτου αναγνωρίστηκε τελικά
               τός του. Μη µπορώντας να δει έξω από το παράθυρο, ο οδηγός   το 2011 και η Anderson εισήχθη στο International Inventors Hall of
               αναγκάστηκε να ανοίξει το παράθυρο, να σκύψει έξω από το τρόλεϊ   Fame.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20