Page 15 - TRACTION 150-151
P. 15

PIONEERS

                                                                                         ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ

                                                                 Το 1899 γράφτηκε ως φοιτητής µηχανικός µηχανών στο
                                                                 Οµοσπονδιακό Πολυτεχνικό Ινστιτούτο (ETH) στη Ζυρίχη,
                                                                 λαµβάνοντας πτυχίο το 1903. Από εκεί άσκησε το επάγγελµα
                                                                 του µηχανικού στο Βέλγιο και την Αγγλία πριν επιστρέψει στην
                                                                 Ελβετία το 1908.
                                                                 Κατά τα πρώτα χρόνια του εκτός Ελβετίας, ο Büchi γοητεύτηκε
                                                                 µε την πρόκληση της βελτίωσης της απόδοσης του κινητήρα
                                                                 εσωτερικής καύσης που σχετίζεται µε την απώλεια θερµότητας
                                                                 των καυσαερίων, αλλά χωρίς την αύξηση των κυλίνδρων.
                                                                 Εγχείρηµα το οποίο για την εποχή που οι κινητήρες εσωτερι-
                                                                 κής καύσης έκαναν τα πρώτα τους µεγάλα βήµατα, φαινόταν
                                                                 εξωπραγµατικό, αδιανόητο να επιτευχθεί και – το σηµαντικότε-
                                                                 ρο – µε αβέβαιο µέλλον. Όµως αυτό είναι ένα πεδίο που έχουν
                                                                 κατά καιρούς αναλάβει, συχνά µε κάθε κόστος, οι εφευρέτες,
                                                                 οι οραµατιστές, οι ιδιαίτεροι εκείνοι άνθρωποι που άλλαξαν την
                                                                 πορεία των πραγµάτων στη ζωή µας.
                                                                 Το δίπλωµα ευρεσιτεχνίας του Büchi, Νο. 204630, που ελήφθη
                                                                 από το Γερµανικό Αυτοκρατορικό Γραφείο ∆ιπλωµάτων Ευρεσιτε-
                                                                 χνίας στις 6 Νοεµβρίου 1905, περιγράφει έναν «σύνθετο κινητήρα
                                                                 υψηλής υπερτροφοδότησης» µε µια λύση για τη σύλληψη τέτοιας
                                                                 θερµότητας χρησιµοποιώντας έναν «αξονικό συµπιεστή, κινητήρα
                                                                 ακτινικού εµβόλου και αξονική τουρµπίνα σε κοινό άξονα».
                                                                 Μάλιστα, ενώ ένα µεταγενέστερο δίπλωµα ευρεσιτεχνίας του
                                                                 1925, που περιγράφει τη «λειτουργία παλµών για υπερφόρ-
                                                                 τιση χαµηλής πίεσης», θεωρείται το ορόσηµο που άνοιξε τον
                                                                 δρόµο για την ευρεία εφαρµογή του turbo, εν τούτοις, λόγω
                                                                 της εφεύρεσης του Büchi, το έτος 1905 αναγνωρίζεται ως η
                                                                 γέννηση της εποχής του στροβιλοσυµπιεστή. Οι αρχές του
                                                                 Büchi από το 1905 παραµένουν οι ίδιες για την υπερσυµπίεση
                        ALFRED BÜCHI                             µέχρι και σήµερα. Σύµφωνα µε αυτές η ισχύς και η απόδοση
                                                                 βελτιώνονται «µε την πίεση επιπλέον αέρα στους κυλίνδρους,
                Ο εφευρέτης του turbo!                           µε τη θερµότητα από τα καυσαέρια που χρησιµοποιείται για την
                                                                 κίνηση του στροβίλου».
                                                                 Σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα από τη γέννησή της, η εφεύ-
                                                                 ρεση του Büchi µπήκε σε πρακτική εφαρµογή. Η πρώτη χρήση
                                                                 της τεχνολογίας υπερσυµπίεσης ήταν για µεγάλους κινητήρες
                                                                 πλοίων, όταν το γερµανικό υπουργείο Μεταφορών ανέθε-
                                                                 σε την κατασκευή των επιβατηγών πλοίων «Preussen» και
                                                                 «Hansestadt Danzig» το 1923. Και τα δύο πλοία διέθεταν δύο
                                                                 δεκακύλινδρους κινητήρες ντίζελ, µε ενισχυµένη απόδοση από
                                                                 1.750 σε 2.500 ίππους από υπερσυµπιεστές, που σχεδιάστηκαν
                                                                 από τον Büchi και κατασκευάστηκαν υπό την επίβλεψή του από
                                                                 τον Brown Boveri (σήµερα ABB).
                                                                 Οι κινητήρες των αγωνιστικών αυτοκινήτων άρχισαν να χρησι-
                                                                 µοποιούν υπερσυµπίεση τη δεκαετία του 1930 και η τεχνολογία
                                                                 έφτασε στα εµπορικά αυτοκίνητα προς το τέλος εκείνης της
                                                                 δεκαετίας. Το 1938 ο Saurer στην Ελβετία παρήγαγε τον πρώτο
               Ο Büchi γεννήθηκε στις 11 Ιουλίου 1879 στο Winterthur της Ελ-  κινητήρα φορτηγού που εκµεταλλεύτηκε την υπερσυµπίεση.
               βετίας, µεγαλώνοντας εκεί και στο Ludwigshafen. Ήταν γιος του   Ο Alfred Büchi απεβίωσε στο Winterthur στις 27 Οκτωβρί-
               Johann Büchi, διευθύνοντος συµβούλου στην ελβετική εταιρεία   ου του 1959, αφήνοντας παρακαταθήκη µία εφεύρεση που
               βιοµηχανικής µηχανικής και κατασκευής Sulzer και ήταν µηχα-  αργότερα θα ήταν το «Ιερό ∆ισκοπότηρο» των απανταχού
               νικός και εφευρέτης. Έγινε δε περισσότερο γνωστός και πέρασε   petroheads!
               στο πάνθεον των εφευρετών που άλλαξαν την αυτοκίνηση ως   (H φωτογραφία είναι του πρωτοπόρου Γερµανού φωτογράφου
               ο εφευρέτης του υπερσυµπιεστή.                    Johannes Meiner)
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20