Page 13 - TRACTION 117
P. 13

ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΣΗ ΧΟΥΝΤΡΑ


              κάποια στοιχεία ακόµη. Έρευνες έχουν δείξει το προφανές στην κα-  Η επιχειρηµατολογία υπέρ της διήθησης οφείλεται κατά κύριο
              τανόηση, ότι όταν ένα αυτοκίνητο συναντήσει οκτώ µοτοσυκλέτες,   λόγο στην εύστοχη έρευνα του δρος Τοµ Ράις, από το Πανεπι-
              τότε η διαδροµή του θα έχει µείον έναν σηµατοδότη. ∆ηλαδή   στήµιο Μπέρκλι. Ο δρ Ράις κατέδειξε πως όταν η ταχύτητα
              αν συναντήσει 24 µοτοσυκλέτες, θα περιµένει κατά τέσσε-  του µοτοσυκλετιστή είναι λογική και η διαφορά ταχύτητας
              ρις κύκλους φωτεινού σηµατοδότη λιγότερο. Κάτι που         από την περιρρέουσα κυκλοφορία όχι µεγάλη, τότε η
              µεταφράζεται σε περιορισµό χρόνου, εκνευρισµού και           πρακτική αυτή δεν είναι πιο επικίνδυνη από ό,τι η
              άγχους κατά την οδήγηση.                                        συνήθης οδήγηση µοτοσυκλέτας.
              Σε αντίθετη περίπτωση, αν δηλαδή οι                               Η πρώτη κωδικοποίηση στο Νοµοσχέδιο Αρ.
              250.000 µοτοσυκλέτες που κυκλοφορούν                                51 επέτρεπε τη διήθηση µε ταχύτητες ώς τα
              καθηµερινά γίνουν αυτοκίνητα, για την                                 80 χ.α.ώ. µε την προϋπόθεση ότι η δια-
              Αθήνα αυτό θα σηµαίνει νέες ουρές                                     φορά ταχύτητας µεταξύ µοτοσυκλετιστή
              µήκους 1.250 χιλιοµέτρων µέσα στο                                     και λοιπών οχηµάτων δεν ξεπερνά τα 24
              λεκανοπέδιο! Και επιπλέον 31.250 κύκλους                           χ.α.ώ. (15 µίλια/ώρα).
              αναµονής στους φωτεινούς σηµατοδότες.                            Η κωδικοποίηση έχει νόηµα διότι χωρίς νόρµες
              Βέλγικη έρευνα του 2012 συµπεραίνει ότι αν το                 και κανόνες, ο µοτοσυκλετιστής που θα εµπλακεί σε
              10% των οχηµάτων είναι µοτοσυκλέτες που κάνουν              ατύχηµα είναι κατά κανόνα χαµένος. Όταν υπάρχουν
              διήθηση, µειώνεται ο χρόνος κάθε διαδροµής κατά οκτώ      κωδικοποιηµένοι ρόλοι, κανόνες και διαδικασίες, τότε
              λεπτά, ενώ µειώνονται και οι ρύποι κατά 6%.            µπορεί ο κάθε µοτοσυκλετιστής να εκπαιδευτεί σε αυτούς. Για
              Έρευνες επίσης συγκλίνουν σε ένα σηµαντικό θέµα ασφάλειας,   να τους τηρεί, ώστε να είναι ασφαλής.
              όπου αναφέρουν ότι η διήθηση µειώνει δραστικά τις συγκρούσεις   Το Νοµοσχέδιο Νο 51 προβλέπει:
              αυτοκινήτων πίσω από µοτοσυκλέτες. Ενδεικτικά στην Καλιφόρνια,   (α)  Για τις ανάγκες αυτής της ενότητας, ο όρος «lane splitting» (στα
              όπου η διήθηση επιτρέπεται, καταγράφονται λιγότερα από τα µισά   ελληνικά «διήθηση») εννοείται ως η οδήγηση µιας µοτοσυκλέτας
              τέτοια συµβάντα σε σχέση µε τη Φλόριντα ή το Τέξας όπου η διήθηση   (όπως αυτή ορίζεται στην Ενότητα 400) (...) ανάµεσα σε στήλες
              απαγορεύεται. Τέλος, µόλις το 0,4% των ατυχηµάτων αναφέρεται σε   ακινητοποιηµένων ή επί της ιδίας λωρίδας κινούµενων οχηµάτων,
              συνθήκες διήθησης. Το 49,1% ήταν σε πορεία και το υπόλοιπο σε   συµπεριλαµβανοµένων αστικών, επαρχιακών και αυτοκινητόδρο-
              σύγκρουση µε άλλο όχηµα.                             µων µονόδροµης ή αµφίδροµης κυκλοφορίας.
              Η νοµιµοποίηση και ταυτόχρονα οριοθέτηση της διήθησης αποτελεί   (β)  Τροχαία Αυτοκινητοδρόµων της Καλιφόρνιας µπορεί για εκπαι-
              µία τάση τα τελευταία χρόνια σε χώρες µε µεγάλους πληθυσµούς   δευτικούς σκοπούς να καθορίσει τις κατευθυντήριες γραµµές όσον
              µοτοσυκλέτας. Η Αυστραλία ξεκίνησε το 2015, η Καλιφόρνια νοµιµο-  αφορά τη διήθηση, ώστε αυτή να διεξάγεται µε τρόπο που να
              ποίησε το 2018, οµοίως το Όρεγκον και η Γιούτα µόλις τον Μάιο του   εξασφαλίζει την ασφάλεια του µοτοσυκλετιστή και των οδηγών
              2019.                                               και επιβατών των πέριξ οχηµάτων.
              Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν κοινά δεδοµένα που, πέρα από εύλο-  (γ)  Κατά τον προαναφερθέντα καθορισµό των κατευθυντήριων
              γα, δηµιουργούν και συνθήκες ασφάλειας. Αυτά είναι:  γραµµών, η Τροχαία θα διαβουλευτεί µε υπηρεσίες και οργανι-
              Η διήθηση επιτρέπεται όταν τα αυτοκίνητα είναι ακίνητα ή κινούνται   σµούς που σχετίζονται µε την οδική ασφάλεια και τη συµπεριφορά
              µέχρι τα 30-50 χ.α.ώ. Σε υψηλότερες ταχύτητες οι µοτοσυκλέτες είναι   της µοτοσυκλέτας, συµπεριλαµβανοµένων αλλά όχι αποκλειστικά
              υποχρεωµένες να κινούνται πίσω από τα αυτοκίνητα.    των κάτωθι:
              Η ταχύτητα κίνησης δεν πρέπει να ξεπερνά τα 20-25 χ.α.ώ. επιπλέον   (1) Το Υπουργείο Μηχανοκίνητων Οχηµάτων.
              της ταχύτητας που κινούνται τα αυτοκίνητα.        (2) Το Υπουργείο Μεταφορών.
              Επιτρέπεται η διήθηση µόνο µεταξύ κινούµενων στοίχων, όχι µεταξύ   (3) Το Γραφείο Οδικής Ασφάλειας.
              κινούµενου στοίχου και σειράς παρκαρισµένων οχηµάτων.   (4) Φορέα µοτοσυκλέτας µε αντικείµενο τη µοτοσυκλετιστική ασφά-
              Η διαδικασία που ακολούθησε η Πολιτεία της Καλιφόρνιας θα µπο-  λεια.
              ρούσε να αποτελέσει παράδειγµα για τις χώρες στις οποίες η διήθηση   Η µετάφραση δεν είναι επίσηµη, ωστόσο µπορούµε να παρατηρή-
              αποτελεί ένα τόσο κοινό στοιχείο της κυκλοφορίας.   σουµε κάποια βασικά στοιχεία. Πρώτα από όλα, ότι από νοµικής
              Αρχικά έγινε η πρώτη προσπάθεια επίσηµης κωδικοποίησης των   άποψης το νοµοσχέδιο επισηµοποιεί την κωδικοποίηση της διήθησης
              συνθηκών κάτω από τις οποίες θα επιτρεπόταν η διήθηση µοτοσυκλε-  στην Καλιφόρνια, χωρίς ουσιαστικά να αλλάζει κάτι για τους αυτοκι-
              τών στην Πολιτεία της Καλιφόρνιας µε το Νοµοσχέδιο Νο 51, το οποίο   νητιστές.
              αρχικά καταψηφίστηκε στη Γερουσία της Πολιτείας, όµως κατατέθηκε   Το σηµαντικό είναι πως προσφέρει στην Τροχαία και όποιον άλλο
              ξανά µε σηµαντικές διαφοροποιήσεις και εγκρίθηκε.  παράγοντα σχετίζεται µε την εκπαίδευση των µοτοσυκλετιστών το
              Ήταν µια τολµηρή πρώτη απόπειρα «τακτοποίησης» της πρακτικής   κύρος και την υπόσταση να χειριστούν το ζήτηµα της διήθησης,
              αυτής που αποτελεί στάνταρ συµπεριφορά των µοτοσυκλετιστών σε   καθορίζοντας τις βασικές αρχές της και εκπαιδεύοντας σε αυτές τους
              όλον τον κόσµο – και είναι σχεδόν παντού παράνοµη.   µοτοσυκλετιστές.



                                                                                                  TRACTION MAGAZINE 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18