Page 13 - TRACTION 133
P. 13

ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: WEB

























                                 κ
                                  α
                                   ι
                               σ
                                η


                                      ό

                                       δ
                                   α
                                    υ
                                     τ
                              η
                       ν

                        τ
                    α
                     ν
                      α
                        η
                           δ
                            ή
                             γ
                         ν

                          ο
                                                   α
                                                    ,

                                                  ν
                                                  ε
                                                   τ
                                                     κ
                                                        π
                                                         ι
                                                         ν
                                                      α
                                                       τ
                                                       ό
                                                 ά
                                          ι
                                          σ
                                           τ
                                        ι
                                        α
                                         π
                                            ώ
                                               α
                                                ι

                                             ν
                                              ε
                                              τ
               π
               ο
              α
              απολάµβαναν την οδήγηση και αυτό διαπιστώνεται άνετα, κατόπιν   κοιτάζουν έξω από τα παράθυρά τους είναι τα συστήµατα πλοήγησης,
                  µ
                   β
                λ
                 ά
              συζήτησης µε έναν οδηγό που πήρε το δίπλωµά του µετά τη δεκαετία
              συζήτησης µε έναν οδηγό που πήρε το δίπλωµά του µετά τη δεκαετία   οι κάµερες οπισθοπορείας και το ενσωµατωµένο WiFi. Ακολουθώ-
              του ’80. Τότε χρειαζόταν να είσαι συγκεντρωµένος, να «µιλάς», να «επι-
              του ’80. Τότε χρειαζόταν να είσαι συγκεντρωµένος, να «µιλάς», να «επι-  ντας την καθοδήγηση της διαδροµής, η στάθµευση του αυτοκινήτου
              κοινωνείς» µε το αυτοκίνητό σου, να µαθαίνεις τα τερτίπια του, να ξέρεις
              κοινωνείς» µε το αυτοκίνητό σου, να µαθαίνεις τα τερτίπια του, να ξέρεις   σας ή ο έλεγχος των µηνυµάτων ηλεκτρονικού ταχυδροµείου έχουν
              πότε µπλοκάρουν τα φρένα, πότε µία στροφή δεν θα «σε κρατήσει» ή
              πότε µπλοκάρουν τα φρένα, πότε µία στροφή δεν θα «σε κρατήσει» ή   «θεοποιηθεί» σε τέτοιον βαθµό, που πλέον ακόµα και πριν τα συστή-
              πότε πρέπει να προσπεράσεις έγκαιρα.
              πότε πρέπει να προσπεράσεις έγκαιρα.              µατα ασφαλείας στον δρόµο να επιδοκιµάζεται το τεράστιο επίπεδο
              Σε αντίθεση µε τα παραπάνω, τα σύγχρονα αυτοκίνητα βασίζονται σε
              Σε αντίθεση µε τα παραπάνω, τα σύγχρονα αυτοκίνητα βασίζονται σε   συνδεσιµότητας ενός αυτοκινήτου. Ενώ η λειτουργικότητα της ραγδαία
              µεγάλο βαθµό στις τεχνολογικές καινοτοµίες για να δηµιουργήσουν ευ-
              µεγάλο βαθµό στις τεχνολογικές καινοτοµίες για να δηµιουργήσουν ευ-  αναπτυσσόµενης τεχνολογίας στα αυτοκίνητα είναι σχεδόν τέλεια, το
              κολότερες και ασφαλέστερες συνθήκες οδήγησης στην καθηµερινότη-
              κολότερες και ασφαλέστερες συνθήκες οδήγησης στην καθηµερινότη-  πραγµατικό ζήτηµα που τίθεται είναι, αν αυτά πρέπει να αποτελούν
              τα. Αλλά αυτές οι ανακαλύψεις, µήπως παράγουν πραγµατικά λιγότερο
              τα. Αλλά αυτές οι ανακαλύψεις, µήπως παράγουν πραγµατικά λιγότερο   µονόδροµο στην (πιθανόν παθητική) συµπεριφορά του οδηγού. Ίσως
              εξειδικευµένους και δυνητικά ανύπαρκτους οδηγούς;
              εξειδικευµένους και δυνητικά ανύπαρκτους οδηγούς;  µια λύση είναι η εκπαίδευση οδηγών να συµπεριλαµβάνει µία µίξη πα-
              Σε όλη την πορεία της ιστορίας της αυτοκίνησης, οι κατασκευαστές
              Σε όλη την πορεία της ιστορίας της αυτοκίνησης, οι κατασκευαστές   ραδοσιακών τρόπων οδήγησης µε τα σύγχρονα συστήµατα ασφαλείας
              αυτοκινήτων έχουν προσπαθήσει να βελτιώσουν τη δυναµική οδήγηση   ως µέρος διαδικασίας έκδοσης διπλωµάτων οδήγησης.
              των οχηµάτων τους, ωθώντας την τεχνολογία στα όριά της. Η ανάπτυξη   Η πραγµατική ανησυχία, που δηµιουργεί εύλογο προβληµατισµό, είναι
              τέτοιων συστηµάτων, όπως το υδραυλικό τιµόνι, το σύστηµα αντιµπλο-  ότι ενώ αυτές οι τεχνολογίες µπορεί να βοηθήσουν σε καθοριστικό
              καρίσµατος φρένων (ABS), οι έλεγχοι πρόσφυσης και ευστάθειας (TC,   βαθµό τον οδηγό, τον κάνουν να προσαρµόζει την οδήγηση σε αυτά
              SC) και η τετρακίνηση, οδήγησε τον τοµέα της ασφάλειας σε κορυφαία   τα δεδοµένα, µειώνοντας έτσι ή διαβρώνοντας την αυτοπεποίθησή του
              επίπεδα και χωρίς αµφιβολία έσωσε αµέτρητες ζωές. Αυτά τα συστήµα-  στον δρόµο χωρίς αυτές. Ο φόβος που δηµιουργεί προβληµατισµό
              τα αναπτύχθηκαν για να κάνουν την οδήγηση ευκολότερη, ασφαλέστε-  είναι το γεγονός ότι καθώς αυτά τα συστήµατα βελτιώνονται, η εµπιστο-
              ρη και πιο ευχάριστη.                             σύνη του οδηγού σε αυτά θα αυξηθεί, αναγκάζοντάς τον κατά συνέπεια
              Επίσης σύγχρονα συστήµατα, όπως το Lane Departure Assist, το   να γίνει πιο χαλαρός ή και λιγότερο προσεκτικός πίσω από το τιµόνι. Με
              Automatic Cruise Control και το Blind Spot Monitor (για να αναφέρου-  οικειοποίηση της λαϊκής θεωρίας «δεν βαριέσαι, άµα πάει κάτι στραβά,
              µε µερικά), ναι µεν σκοπό είχαν και έχουν να βοηθήσουν τον οδηγό,   θα ενεργοποιηθούν τα συστήµατα και θα µε σώσουν».
              αλλά σταδιακά έχει παρατηρηθεί ότι στην πορεία των χρόνων, ιδιαίτερα
              στους νέους οδηγούς, τέτοια συστήµατα συµβάλλουν δυστυχώς στον   Επιµύθιο
              εφησυχασµό του οδηγού. Ένα παράδειγµα είναι η παρακολούθηση   Η σύγχρονη τεχνολογία είναι χρήσιµη και καθοριστικής σηµασίας
              τυφλών σηµείων. Περιµένουµε λίγο το πορτοκαλί φως δίπλα στους   παράγοντας! ∆εν υπάρχει καµία αµφισβήτηση επί αυτού.
              καθρέφτες πλάγιας όψης να σβήσει και προχωράµε στην αλλαγή λω-  Απλώς, δεν πρέπει να προσπερνάµε το γεγονός ότι το να έχεις έναν
              ρίδας. Τις περισσότερες φορές χωρίς καν να ελέγξουµε τον καθρέφτη   προσεκτικό και συγκεντρωµένο οδηγό στην οδήγηση είναι εξίσου
              ή να περιστρέψουµε το κεφάλι µας για να κοιτάξουµε πάνω από τους   σηµαντικό. Και στο πέρασµα του χρόνου, αυτός που αγαπά την οδή-
              ώµους µας. Και ενώ αυτά τα συστήµατα δηµιουργήθηκαν ώστε να   γηση πιθανότατα δεν θα δεχτεί ποτέ αυθωρεί και παραχρήµα όλα τα
              περιορίσουν τα «τυφλά σηµεία» οπτικής των οδηγών από τους καθρέ-  διαθέσιµα βοηθητικά προγράµµατα οδήγησης.
              φτες, εν τούτοις πάντα θα υπάρχουν σηµεία που θα ξεφεύγουν και από   Για την ώρα, η πλειονότητα καταλήγει στο συµπέρασµα ότι σήµερα τα
              την άλλη οι κίνδυνοι («παπάκια», ποδήλατα, πατίνια πλέον) µέσα στην   αυτοκίνητα χρειάζονται οδηγούς.
              κίνηση της πόλης δεν γίνονται άµεσα αντιληπτοί. Με αποτέλεσµα η   Οπότε, στο κατώφλι της επόµενης ηµέρας (όποτε έρθει) που θα υπάρ-
              χαλάρωση της επαγρύπνησής µας να καθίσταται και η ίδια επικίνδυνη.  χουν διαθέσιµα αυτοκίνητα µε αυτόνοµα συστήµατα οδήγησης, ίσως
              Κάποιοι λόγοι για τους οποίους οι οδηγοί δεν χρειάζεται πλέον να   θα πρέπει να επανεξετάσουµε το τι πραγµατικά σηµαίνει οδήγηση.
                                                                                                  TRACTION MAGAZINE 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18