Page 31 - TRACTION 137
P. 31
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ, ΦΩΤΟΓΡΑΦIA: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: RENAULT MEDIA
Η δεκαετία που αφήσαµε πίσω µας είχε δηµιουργήσει µεγάλα θέµατα στα
εργοστάσια αυτοκινήτων όσον αφορά τη συµµετοχή τους σε διάφορες
δραστηριότητες του µηχανοκίνητου αθλητισµού. Ποιος δεν θυµάται τις
αθρόες αποχωρήσεις από τη Formula 1, εκεί κοντά στην αρχή της δεκαετί-
ας του ’10, που σταδιακά ακολουθήθηκαν και από άλλες εργοστασιακές
αγωνιστικές δραστηριότητες στα πρωταθλήµατα αντοχής, στα ράλι και στο
Dakar series.
Όπως ήταν αναµενόµενο, οι αυτοκινητοβιοµηχανίες καλιµπράρισαν τα
νέα δεδοµένα και µέχρι το 2015 άρχισαν να βλέπουν µε ενδιαφέρον τη
συµµετοχή τους στον µηχανοκίνητο αθλητισµό. Πριν πάµε παρακάτω, να
απαντήσουµε στην ερώτηση «γιατί τα εργοστάσια συµµετέχουν στον µηχα-
νοκίνητο αθλητισµό;». Τα εργοστάσια, λοιπόν, συµµετέχουν στους αγώνες
αυτοκινήτου ακριβώς επειδή είναι το DNA τους αυτό. Έχω διατυπώσει
στο παρελθόν την παραδοχή ότι «αγώνες αυτοκινήτου θα υπάρχουν όσο
υπάρχουν άνθρωποι»! Τα εργοστάσια το γνωρίζουν αυτό και φυσικά δεν
κάνουν τίποτα άλλο από το να προσφέρουν τα αυτοκίνητά τους στους
ανθρώπους. Υπάρχει όµως και µία άλλη εξήγηση: ανεξάρτητα από την επι-
θυµία των εργοστασίων να συµµετέχουν – επίσηµα ή ανεπίσηµα – στους
αγώνες, είναι γνωστό από τον προηγούµενο αιώνα ότι ιδιώτες αγόραζαν
αυτοκίνητα, τα προετοίµαζαν όπως ήξεραν ή µπορούσαν και στη συνέχεια
έτρεχαν σε αγώνες. Οπότε, βλέποντας τότε τα στελέχη των εργοστασίων
ότι ο κόσµος µαζευόταν και έβλεπε «αυτούς τους αγώνες» που κέρδιζαν τα
αυτοκίνητά τους, αποφάσισαν να ασχοληθούν σοβαρά και περισσότερο
ενεργά.
Ένα τρανό παράδειγµα που ένα εργοστάσιο «σύρθηκε» στον αγωνιστικό
στίβο µε τεράστιες επιτυχίες και χρυσές περγαµηνές παγκοσµίων τίτλων
πλέον, είναι η Toyota. Ήταν ο αείµνηστος Ove Andersson που, µετά την
εποχή των Alpine, αναζητούσε µία άλλη µάρκα για να τρέχει στα ράλι,
οπότε έφτιαξε τη δική του οµάδα στη Σουηδία και άρχισε να δουλεύει
επάνω στις άγνωστες τότε Corolla. Οι επιτυχίες δεν άργησαν να έρθουν, η
Toyota τον ενσωµάτωσε, δηµιούργησε το Toyota Team Europe (ΤΤΕ) και
τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Σκεφτείτε επίσης πόσα εργοστάσια αγόρασαν
έτοιµες ιδιωτικές οµάδες της Formula 1 και τις βάφτισαν µε τα ονόµατά
τους, οι οποίες τρέχουν µέχρι σήµερα…
Και κάπως έτσι προέκυψαν οι επίσηµες εργοστασιακές οµάδες. Που έφτια-
χναν οι ίδιες τα αυτοκίνητά τους και τους εξέδιδαν δελτία αναγνώρισης
(homologation) και µετά ή τα «έτρεχαν» οι ίδιες ή τα παραχωρούσαν σε
ιδιώτες για να συµµετέχουν αυτοί σε αγώνες. Αρκετά αργότερα χρησιµο-
ποιήθηκαν οι συµµετοχές τους στον µηχανοκίνητο αθλητισµό προκειµένου
τα αγωνιστικά αυτοκίνητα (µετά των εξαρτηµάτων τους) να καταστούν µη-
χανές δοκιµών αντοχής νέων υλικών ή τεχνολογιών. Και αρκετά αργότερα
τα εργοστάσια κατάλαβαν ότι από αυτή την ιστορία µπορούν να βγάλουν
και χρήµατα. Όχι µόνο από τη λογική του «Κυριακή κερδίζουµε, ∆ευτέρα
πουλάµε», αλλά και από τη διαπίστωση ότι πουλώντας αγωνιστικά αυτο-
κίνητα σε ιδιώτες έβγαζαν και κέρδος. Και κάπως έτσι δηµιουργήθηκαν τα
customer services, τα τµήµατα που κατασκευάζουν αγωνιστικά αυτοκίνητα
και τα πουλάνε σε ιδιώτες µαζί µε ένα σωρό ανταλλακτικά, επιχείρηση που
αποδίδει χρήµατα.
Κοντολογίς, να πούµε ξεκάθαρα ότι ακόµα και αύριο να αποσυρθούν από
κάθε µορφή µηχανοκίνητου αθλητισµού όλα τα εργοστάσια κατασκευής
αυτοκινήτων, οι αγώνες θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Γιατί πολύ απλά
οι άνθρωποι θα τα «φτιάξουν» µόνοι τους, µε ή χωρίς βοήθεια από τα
εργοστάσια, και θα συνεχίσουν να συµµετέχουν σε αγώνες. Γιατί ο άνθρω-
πος, από την εποχή του Ηνίοχου και των αρµατοδροµιών της Ρωµαϊκής
Αυτοκρατορίας, θέλει να συναγωνίζεται εποχούµενος!
TRACTION MAGAZINE 31