Page 47 - TRACTION 111
P. 47
άποψη των αερίων του θερµοκηπίου» λέει η Virginia McConnell, Συγκρίσεις!
οικονοµολόγος περιβαλλοντικής έρευνας για το µέλλον.
Βέβαια εάν το τοπικό σας δίκτυο ενσωµατώνει ένα ικανό ποσό
ανανεώσιµης ηλιακής και αιολικής ενέργειας, τότε το ηλεκτρικό
σας όχηµα είναι πολύ καθαρό. Για κάθε 100 χιλιόµετρα που ταξιδεύουµε
Από την άλλη βέβαια, η βενζίνη δεν υπάρχει σε κενό αέρος, ούτε µε βενζινοκίνητο αυτοκίνητο:
βρίσκεται έτοιµη σε µορφή τελικής διάθεσης. Το ραφινάρισµα, Απαιτείται ενέργεια 26 megajoules* για να εξορύξουµε
η επεξεργασία και η µεταφορά ορυκτών καυσίµων προσθέτουν πετρέλαιο από το έδαφος και να το µεταφέρουµε στο
εκποµπές που οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων πρέπει να υπολογίζουν αυτοκίνητο, και το ίδιο το αυτοκίνητο χρησιµοποιεί 142
στο συνολικό αποτύπωµα άνθρακα του αυτοκινήτου τους, το megajoules για να κινηθεί σε αυτή την απόσταση.
αποκαλούµενο «well-to-wheel».
Πάντως ακόµα και έτσι, µια αµερικανική έρευνα – από τις πολλές Για την ίδια απόσταση σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο,
που εκπονούνται σχεδόν κάθε έτος – καταδεικνύει ότι απαιτείται χρησιµοποιώντας την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται
περισσότερη ενέργεια για να παραχθούν τέσσερα λίτρα βενζί- σε µια µονάδα παραγωγής ενέργειας µε πετρέλαιο:
νης από ό,τι καταναλώνει το Tesla Model S σε απόσταση 30 Απαιτείται ενέργεια 74 megajoules για να παραχθεί και να
χιλιοµέτρων σε οδήγηση, σύµφωνα µε τα στοιχεία του αµερικανι- µεταφερθεί η ηλεκτρική ενέργεια στο αυτοκίνητο, το οποίο
κού υπουργείου Ενέργειας. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, για την στη συνέχεια χρησιµοποιεί µόνο 38 megajoules για να
ώρα οι µέσοι αριθµοί παραµένουν ακόµα υπέρ των ηλεκτρικών κινηθεί το ίδιο και οι επιβάτες του στην προαναφερόµενη
οχηµάτων. απόσταση των 100 χλµ.
Ωστόσο, πολλές µελέτες έχουν διαπιστώσει ότι τα ηλεκτρικά
αυτοκίνητα είναι πιο αποτελεσµατικά και ως εκ τούτου ευθύνονται Παρόλο που ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που τροφοδοτείται
για λιγότερα αέρια θερµοκηπίου και άλλες εκποµπές από τα µε αυτόν τον τρόπο εξακολουθεί να καίει τελικά το ίδιο
αυτοκίνητα που κινούνται αποκλειστικά µε κινητήρες εσωτερικής καύσιµο µε το βενζινοκίνητο αυτοκίνητο που αντικαθιστά,
καύσης. Μια µελέτη της Ε.Ε. που βασίζεται στις αναµενόµενες τελικά καίει πολύ λιγότερο από αυτό. Και παρόλο που οι
επιδόσεις το 2020, διαπίστωσε ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που εκποµπές αερίων θερµοκηπίου είναι εξίσου επιβλαβείς
χρησιµοποιεί ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται αποκλειστικά οπουδήποτε συµβαίνουν, µερικές άλλες εκποµπές που είναι
από έναν πετρελαϊκό σταθµό θα χρησιµοποιεί µόνο τα δύο τρίτα επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία είναι λιγότερο επικίνδυ-
της ενέργειας ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου που ταξιδεύει στην νες όταν συµβαίνουν σε εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής
ίδια απόσταση. ενέργειας έξω από την πόλη από ό,τι στον δρόµο κοντά σε
Τι επιβαρύνει δραστικά την κατασκευή ενός ηλεκτροκίνητου οχή- σχολεία και σπίτια.
µατος σήµερα; Μα η διαδικασία κατασκευής των µπαταριών του. (*Joule: µονάδα µέτρησης ενέργειας)
Ένα ενδιαφέρον θέµα που θα αναλύσουµε σε επόµενο τεύχος.
Τώρα, πότε θα… εξηλεκτριστεί η παγκόσµια αυτοκίνηση; Με
διαφορετικούς πολιτισµούς, διαφορετικές οικονοµίες, διαφορετικά
τοπογραφικά ανάγλυφα, αλλά και διαφορετικές κλιµατολογικές
συνθήκες, η εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης έχει ακόµα πολύ
δρόµο µπροστά της…
Και σε κάθε περίπτωση, αυτός περνάει µέσα από την αυτονοµία
αυτών των οχηµάτων, αλλά και από το τελικό κόστος κτήσης τους.
Γιατί, σταδιακά, διαπιστώνεται ότι οι χώρες που πριµοδοτούσαν
γενναία την αγορά ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου σιγά-σιγά,
αλλά δραστικά περικόπτουν αυτές τις επιδοτήσεις…
Ελπίζουµε, όταν οι συνθήκες αυτονοµίας των ηλεκτροκίνητων
οχηµάτων, το κόστος απόκτησής τους αλλά και η διαδικασία
επαναφόρτισης των µπαταριών τους φθάσουν σε µια ικανοποιητι-
κή ισορροπία να υπάρχει ο πλανήτης µας, γιατί σε επίπεδο ρύπων
δεν βάλλεται µόνο από τα αυτοκίνητά µας, αλλά από οτιδήποτε
κινείται, παράγει, µεταποιεί ή καταναλώνει…
TRACTION MAGAZIN E 47