Page 47 - TRACTION 112
P. 47

ΑΠΟ ΤΟΝ  ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ

              εκατό από αυτό που εξάγεται από το έδαφος. Το άλλο 99,8% είναι
              µολυσµένο µε τοξικές χηµικές ουσίες και απορρίπτεται στο περι-
              βάλλον. Η ζηµιά αυτή είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ποσοτικά,
              όπως ακριβώς και η επίδραση της γεώτρησης πετρελαίου.
              Και, όπως γίνεται σε κάθε στάδιο παρόµοιων διαδικασιών, τα
              ορυχεία αποκρύπτουν συνήθως τις ρυπάνσεις. Το ορυχείο της
              Jiangxi έχει σχετικά εύκολο έργο, επειδή σκάβει πηλό, αλλά
              πολλά ορυχεία βασίζονται σε εξοπλισµό θραύσης πετρωµάτων µε
              αστρονοµικούς λογαριασµούς ενέργειας, καθώς και υψικαµίνους
              µε άνθρακα για τα τελικά στάδια ψησίµατος. Αυτό σηµαίνει ότι
              παράγεται πολύ διοξείδιο του άνθρακα στην ατµόσφαιρα κατά
              τη διαδικασία εξευγενισµού ενός υλικού που προορίζεται για το
              αυτοκίνητό σας µε µηδενικές εκποµπές ρύπων...
              Στην πραγµατικότητα, η κατασκευή ενός ηλεκτρικού οχήµατος
              δηµιουργεί περισσότερες εκποµπές άνθρακα από την κατασκευή
              ενός συµβατικού αυτοκινήτου, κυρίως λόγω της µπαταρίας του,
              σύµφωνα µε αναφορές Αµερικανών επιστηµόνων.
              Ουσιαστικά, µε αυτόν τον τρόπο µετατοπίζουµε τη ρύπανση και
              στη διαδικασία της συνέχειας (χρήση, συντήρηση κ.λπ.) ελπίζουµε
              ότι θα έχει µειωµένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις…
              Το µόνο καλό για την ώρα και µε τα σηµερινά δεδοµένα είναι ότι
              οι µπαταρίες που θα αποσύρονται από ένα όχηµα φθάνοντας στο
              τέλος των ενεργών κύκλων φόρτισής τους δεν θα πετάγονται στις
              χωµατερές, αλλά είτε θα ανακυκλώνονται είτε θα αποτελούν πηγή
              αποθήκευσης ενέργειας στα σπίτια µας.

              Μετά την ηµεροµηνία λήξης
              Ας πούµε λοιπόν ότι πέρασαν τα 15 χρόνια χρήσης ενός ηλε-
              κτροκίνητου µοντέλου αυτοκινήτου. Πού θα πάει η µπαταρία; Τα
              καλά νέα είναι ότι δεν θα πάει σε χώρο υγειονοµικής ταφής, µια
              και τα πρωτόκολλα των κατασκευαστών αµιγώς ηλεκτροκίνητων
              οχηµάτων δεσµεύουν τα εργοστάσια ώστε να µην πάει καµία µπα-
              ταρία σε χώρο υγειονοµικής ταφής για δεκαετίες. Αντ’ αυτού, οι
              ανακυκλωτές µπαταριών αναπτύσσουν ήδη τεχνολογίες πιλοτικής
              χρήσης για να ανακτήσουν πολλά υλικά από αυτές τις µπαταρίες.
              Ίδωµεν…

              Η ζυγαριά
              Ωστόσο, σύµφωνα πάντα µε επιστηµονικές ανακοινώσεις, το τελι-
              κό ισοζύγιο είναι υπέρ των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, ακόµα
              και όταν προστεθούν όλες οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Όµως,
              οι καταναλωτές και οι επενδυτές πρέπει να καταλάβουν τι διαδικα-
              σίες απαιτούνται για να δηµιουργηθούν τα υλικά που επιτρέπουν
              τις «πράσινες» επιλογές τους. Καλή η τελική χρήση, αλλά δεν
              µπορούµε να δούµε ως ένα ξεχωριστό τµήµα την εξόρυξη και τις
              συνέπειές της για την κατασκευή µπαταριών και από την άλλη ως
              ξεχωριστό τµήµα τι (δεν) βγάζουν στην ατµόσφαιρα τα ηλεκτροκί-
              νητα οχήµατα. Είναι έννοιες απολύτως συνδεδεµένες.


                                                                                                  TRACTION MAGAZIN E 47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52