Page 15 - TRACTION 116
P. 15
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ
Γεννιέται την 1η Οκτωβρίου του 1942 στο Παρίσι και είναι ένας από τους πλέον γνωστούς AΥΤΟN ΤΟΝ ΜΗΝΑ
και σηµαντικούς διαχρονικά Γάλλους επαγγελµατίες οδηγούς αγώνων αυτοκινήτου.
Αγωνίστηκε σε 55 Grand Prix της Formula 1 σηµειώνοντας δύο νίκες κατά τα πρώτα χρόνια 07.10.1912
του προγράµµατος της Renault µε τα turbo, στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές Γεννιέται στο Huby του Yorkshire,
της δεκαετίας του 1980. Συµµετείχε επίσης στις 24 Ώρες του Le Mans από τα τέλη της ο Peter Douglas Conyers Walker,
δεκαετίας του 1960 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1990, οδηγώντας διάφορα αυτοκίνητα Άγγλος οδηγός αγώνων. Αποδεί-
όπως Alpine, Matra, Sauber και Peugeot και κέρδισε συνολικά τέσσερις νίκες το 1973, το χθηκε ικανότατος οδηγός στους
1974, το 1992 και το 1993. Ήταν ένας από τους τελευταίους και ελάχιστους αγωνιζόµενους περισσότερους κλάδους του µηχανοκίνητου αθλητι-
που ήταν επίσης ικανοί και καταρτισµένοι µηχανικοί. Το στοιχείο αυτό ήταν καθοριστικό σαν σµού, αλλά ήταν πιο έµπειρος στα σπορ αυτοκίνητα,
συµβολή στο πρόγραµµα υπετροφοδότησης των κινητήρων της Renault, µια και ο εικονιζό- κερδίζοντας το 1951 τις 24 Ώρες του Le Mans και τις
µενος µετέφερε µε ακρίβεια την όποια συνθήκη αντιµετώπιζε στη διάρκεια των δοκιµών και Goodwood Nine-Hours το 1955. Αποσύρθηκε οριστι-
των αγώνων στους µηχανικούς εξέλιξης της οµάδας. κά από τους αγώνες ύστερα από σφοδρό ατύχηµα το
Την πρώτη του εµφάνιση την έκανε το 1967 στη γαλλική Formula 3 και συνέχισε το 1968, 1956 που τον άφησε µε σοβαρούς τραυµατισµούς.
πίσω από τον François Cevert. Το 1969 επιλέχτηκε ως οδηγός εξέλιξης από την Alpine,
ενώ συµµετείχε κατά καιρούς στη Formula 2 και σε αγώνες µε σπορ αυτοκίνητα. Το 1973 13.10.1981
οδήγησε ένα Matra στην τρίτη θέση στις 24 Ώρες Πεθαίνει στη Neuilly-sur-Seine,
του Le Mans και επανέλαβε αυτό το κατόρθωµα το σε ηλικία 84 ετών, ο Philippe
1974, όταν κέρδισε επίσης τον αγώνα Formula 2 στο Étancelin, Γάλλος οδηγός αγώ-
Hockenheim, ενώ την ίδια χρονιά έκανε επίσης τις νων, που µπήκε στη Formula 1 µε
πρώτες του εµφανίσεις στη Formula 1. το που αυτή ξεκίναγε τη δική της αυξητική πορεία. Ήταν
Το 1975 διέρρηξε τους δεσµούς του µε την Alpine ένας γνήσιος sportsman, µε τεράστια υποστήριξη από
και κάνει το δικό του πλαίσιο για µονοθέσιο της τη σύζυγό του και στο τιµόνι ιδιωτικών µονοθεσίων θα
Formula 2, στην οποία τερµάτισε δεύτερος στο κερδίσει αρκετούς αγώνες προπολεµικά, µε κορυφαία
πρωτάθληµα πίσω από τον Jacques Laffite, χρονιά στιγµή το 1933 όταν µαζί µε τον Luigi Chinetti κέρδισαν
που έκανε το ντεµπούτο του στα Grand Prix της F1, τις 24 Ώρες του Le Mans µε µία Alfa Romeo.
QUIZ τερµατίζοντας 12ος µε µία εργοστασιακή Tyrrell στο 17.10.1979
γαλλικό Grand Prix. Το 1976 επικεντρώθηκε στη
Formula 2 κερδίζοντας τελικά τον τίτλο. Το 1977 Γεννιέται στο Espoo της Φινλαν-
επιλέχτηκε από τη Renault Formula 1 για να αναπτύξει τον νέο του υπερτροφοδοτούµενο δίας ο γνωστός σε όλους µας
κινητήρα 1.5 λίτρων. Το µονοθέσιο RS01 έκανε το ντεµπούτο του στο βρετανικό Grand Prix Kimi-Matias Räikkönen, γνωστός
του 1977, αλλά αρχικά ο κινητήρας turbo (πρώτος για τη Formula 1) ήταν εύθραυστος και και µε το ψευδώνυµο «Iceman»,
µε µεταπτώσεις στην απόδοσή του καθιστώντας δύσκολη την οδήγηση σε «σφιχτές» πίστες. σήµερα πιλότος της Alfa Romeo Racing F1. Κέρδισε
Ωστόσο, ο εικονιζόµενος συνέχισε, καταγράφοντας αρκετές αξιοσηµείωτες θέσεις το 1978, το παγκόσµιο πρωτάθληµα Formula 1 το 2007,
και έδωσε τους πρώτους βαθµούς στη µάρκα µε την τέταρτη θέση στο Grand Prix των στην πρώτη του σεζόν στη Ferrari, ενώ έπειτα από
Ηνωµένων Πολιτειών. Το 1979 η Renault ετοίµασε ένα δεύτερο αυτοκίνητο για τον René εννέα σεζόν στην F1 αποφασίζει να ασχοληθεί µε
Arnoux, ενώ ο φιλοξενούµενός µας εξασφάλισε την πρώτη pole position της µάρκας στη το WRC το 2010 και 2011, για να επιστρέψει στην
Formula 1 στο Grand Prix της Νότιας Αφρικής και στη συνέχεια κέρδισε την πρώτη νίκη στο F1 το 2012. Με 21 νίκες στο ενεργητικό του στην F1
γαλλικό Grand Prix, ξεκινώντας επίσης από την πρώτη θέση. Αυτή ήταν η πρώτη νίκη για είναι ο πιο επιτυχηµένος Φινλανδός στην F1, όντας
ένα υπερτροφοδοτούµενο αυτοκίνητο στη Formula 1. Το 1980 ο περί ου ο λόγος σηµείω- ο µόνος µε νίκες στις εποχές των V10, V8 και hybrid
σε ακόµα δύο pole positions και πήρε άλλη µία νίκη στο αυστριακό Grand Prix. Ωστόσο, V6 κινητήρων.
µια σπασµένη ανάρτηση στο καναδικό Grand Prix τον άφησε µε ένα σπασµένο πόδι,
αµέσως µετά την υπογραφή του µε τη Ligier το 1981. Οι τραυµατισµοί του τον εµπόδισαν 31.10.1983
να κάνει κάτι καλό, και στο σηµείο αυτό αποφάσισε να αποσυρθεί από την F1 ενώ κατόπιν Γεννιέται στην πόλη Neuwied της
έγινε διευθυντής της οµάδας Ligier / Talbot το 1982. Παρ’ όλα αυτά επέστρεψε στους αγώ- τότε ∆υτικής Γερµανίας ο Μike
νες στα µέσα της δεκαετίας του ‘80, οδηγώντας στο γαλλικό πρωτάθληµα Supertouring, Rockenfeller, Γερµανός οδηγός
πριν να συνεργαστεί µε την Peugeot για να βοηθήσει στην ανάπτυξη του προγράµµατος αγώνων ταχύτητας µε την Audi
των σπορ αυτοκινήτων στις 24 Ώρες του Le Mans. Το 1994 διαδέχτηκε τον Jean Todt ως στον θεσµό DTM, στον οποίο στέφθηκε πρωταθλητής
διευθυντή της Peugeot Sport, αλλά οι ανεπιτυχείς σεζόν για την Peugeot ως προµηθευτές το 2013 οδηγώντας για την Audi Sport Team Phoenix.
κινητήρων στη Formula 1 µε τη McLaren και την Jordan τον «αποµάκρυναν» από την Κέρδισε επίσης τις 24 Ώρες του Le Mans το 2010 µε
Peugeot το 1995. Έκτοτε έχει διοργανώσει τη δική του οµάδα σπορ αυτοκινήτων στα ISRS. τους Bernhard και Dumas για την οµάδα Audi Sport
North America.
Ζαν-Πιερ Αλαίν Ζαµπούιγ (Jean-Pierre Alain Jabouille)
TRACTION MAGAZINE 15