Page 15 - TRACTION 120
P. 15
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ
Γεννήθηκε στο Ελσίνκι της Φινλανδίας, στις 15 Φεβρουαρίου του 1951, και διετέλεσε επαγ- AΥΤΟN ΤΟΝ ΜΗΝΑ
γελµατίας οδηγός ράλι και αγώνων ταχύτητας, αν και στην παγκόσµια αγωνιστική µνήµη έχει
καταγραφεί ως ένας από τους θρύλους των ράλι. Οδήγησε για τις οµάδες Fiat, Lancia, Subaru 05.02.1968
και Toyota στο Παγκόσµιο Πρωτάθληµα Ράλι και κατέγραψε το ρεκόρ για τις περισσότερες Γεννιέται στη Φινλανδία, στις
νίκες (801) σε Ειδικές ∆ιαδροµές, µέχρι που ο Sébastien Loeb ξεπέρασε το ρεκόρ του στο Rally 5 Φεβρουαρίου του 1968,
Catalunya του 2011. Η φράση του «now maximum attack», έγινε γνωστή στο στερέωµα των στην πόλη Ίνκο, όπου κατοι-
αγώνων και χρησιµοποιείται ακόµα και σήµερα από πολλούς πρωτοκλασάτους οδηγούς! Ο κεί ακόµα µόνιµα, ο Marcus
ίδιος δεν κέρδισε ποτέ παγκόσµιο πρωτάθληµα, παρά το γεγονός ότι για πολύ καιρό ήταν ο Gronholm. Ο πατέρας του ήταν από τους πιο
οδηγός µε τις περισσότερες νίκες στον θεσµό. Το 1986 ήταν παγκόσµιος πρωταθλητής για έντεκα γνωστούς οδηγούς ράλι της Φινλανδίας στα
ηµέρες, µέχρι την ένσταση της Peugeot, απόρροια της οποίας ήταν ότι τα αποτελέσµατα του ‘70s, ενώ ο ίδιος, το 1987, πήρε µέρος στο πρώ-
Rallye Sanremo, το οποίο είχε κερδίσει, ακυρώθηκαν. Το ενδιαφέρον του για τον µηχανοκίνητο το του ράλι µε ένα Ford Escort. Μέχρι το 1997
αθλητισµό προήλθε από τον πατέρα του, ο οποίος ήταν ο Φινλανδός πρωταθλητής του 1963 οδηγούσε διάφορα αυτοκίνητα και το 1997
στους αγώνες επί πάγου. Ο εικονιζόµενος ξεκίνησε την καριέρα του το 1969, οδηγώντας ένα οδηγεί την Toyota Corolla. Σε ηλικία 31 ετών
Renault 8 Gordini και τερµάτισε ένατος στο 1.000 Lakes Rally στη µόλις πρώτη του προσπάθεια. υπογράφει το πρώτο του πλήρες συµβόλαιο µε
Στο ντεµπούτο του στο Παγκόσµιο Πρωτάθληµα Ράλι το 1973, στο 1.000 Lakes Rally, πήρε τη την Peugeot και, µε συνοδηγό τον κουνιάδο
δεύτερη θέση πίσω από τον Timo Mäkinen. Οι επιτυχίες του προκάλεσαν την προσοχή τόσο του Timo Rautiainen, ξεκινάει µία λαµπρή
της Fiat όσο και της Ford. Με το Escort Ford RS 1600 καθιέρωσε τη φήµη του ως κορυφαίου καριέρα, πλούσια σε νίκες αλλά και συγκοµιδή
οδηγού, όταν στο RAC Rally του 1973 τερµάτισε τρίτος, διακρίσεων, συµπεριλαµβανοµένων και δύο
παρά το ότι είχε µία έξοδο στην αρχή του αγώνα και βρέ- παγκόσµιων τίτλων οδηγών το 2001 και 2002.
θηκε στην 178η θέση! Αυτό οδήγησε σε ένα «ονειρικό
συµβόλαιο» µε τη Fiat, µε πολύ µεγάλο µισθό. Αξίζει να 14.02.1944
σηµειώσουµε ότι ο εν λόγω οδηγός έγινε επίσης ο πρώ- Γεννιέται στην πόλη Almby
τος οδηγός ράλι που µπήκε σε προσωπικό πρόγραµµα της περιοχής του Orebro
γυµναστικής. Το 1974 και το 1975 οδήγησε το Fiat 124 της Σουηδίας ο Bengt
Abarth Rallye, και έκανε το ντεµπούτο του στο WRC στο Ronnie Peterson, οδηγός
Ράλι Πορτογαλίας του 1975. Με το νέο Fiat 131 Abarth, αγώνων αυτοκινήτου, γνωστός σαν «Super
κέρδισε τις 1.000 λίµνες του 1976 και το Ράλι Πορτογα- Swede». Τερµάτισε δύο φορές δεύτερος στο
QUIZ λίας του 1977 και βοήθησε τη Fiat στο να εξασφαλίσει πρωτάθληµα της Formula 1, ενώ στην καριέρα
τον πρώτο της τίτλο κατασκευαστών το 1977. Το 1978, του κέρδισε 10 Grand Prix και οδήγησε για τις
κέρδισε δύο νίκες ενώ στο Rallye Sanremo, έκανε το ντεµπούτο του µε τη Lancia Stratos HF March, Tyrrell και Lotus.
στα χρώµατα της Alitalia και κέρδισε έναν ακόµα αγώνα. Αυτές οι εµφανίσεις του εξασφάλισαν
τον τίτλο FIA Cup για τους Drivers, πολύ µπροστά από τους βασικούς αντιπάλους Jean-Pierre 21.02.1940
Nicolas και Hannu Mikkola, και «χάρισε» έτσι τον δεύτερο τίτλο κατασκευαστών στη Fiat. Όταν Γεννιέται ο Peter Kenneth
η Fiat σταµάτησε τη συµµετοχή της στα ράλι, ο φιλοξενούµενός µας µετακόµισε στην «αδελφή» Gethin, Βρετανός οδηγός
οµάδα της Lancia. Το 1982 έγινε το ντεµπούτο της Lancia 037, ένα αυτοκίνητο µε πίσω κίνηση. αγώνων. Συµµετείχε σε 31
Οι πολλές νίκες του το 1983 βοήθησαν τη Lancia να πιέσει την Audi και το τετρακίνητο Quattro Grand Prix του Παγκοσµίου
της και να κερδίσει τελικά το πρωτάθληµα κατασκευαστών. Έχοντας γίνει οµόφωνα ο ηγέτης Πρωταθλήµατος F1. Κέρδισε το ιταλικό Grand
της οµάδας µετά τον θάνατο του Henri Toivonen στην Κορσική το 1986, έχασε για πολύ λίγο το Prix του 1971 µε την ταχύτερη µέση ταχύτητα
Παγκόσµιο Πρωτάθληµα Ράλι Οδηγών το 1986 από τον Juha Kankkunen µε το Peugeot 205 στην ιστορία της Formula 1, αλλά ήταν το
Turbo 16 E2, γιατί µετά τη νίκη του στο Rallye Sanremo αποκλείστηκε από τους διοργανωτές µε µοναδικό βάθρο του.
µια αµφιλεγόµενη τεχνική... Η απώλεια του τίτλου του παγκοσµίου πρωταθλητή, που είχε κρα-
τήσει για έντεκα ηµέρες, τον οδήγησε στο να µποϊκοτάρει το Ράλι του Μόντε Κάρλο το 1987. Ο 27.02.1951
ίδιος παρέµεινε στη Lancia µετά την κατάργηση του Group Β, στα τέλη του 1986, και προσαρµό- Γεννιέται στην Trieste της
στηκε µε επιτυχία στη νέα Οµάδα Α. Το 1987 κέρδισε τρεις αγώνες, το 1988 άλλους τρεις, ενώ η Ιταλίας ο Fulvio Bacchelli,
νίκη του στο RAC ράλι του ’88 ήταν η τελευταία νίκη του στο Παγκόσµιο Πρωτάθληµα. Το 1990, επαγγελµατίας οδηγός ράλι
µετακόµισε στη νεοφώτιστη Subaru World Rally Team και ήταν υπεύθυνος για πολλές από τις που συνέδεσε το όνοµα του
πρώτες επιτυχίες του Subaru Legacy, και το 1992 µετακόµισε στην οµάδα της Toyota. Ο ίδιος µε το Gruppo Fiat. Ξεκίνησε τους αγώνες το
οδήγησε σε αγώνες του WTCC, στο Trophy Andros και για να γιορτάσει τα 50ά γενέθλιά του το 1971, ενώ η σηµαντικότερη επίδοσή του ήταν
2001 συµµετείχε στο Ράλι Φινλανδίας, τερµατίζοντας 16ος µε ένα Ford Focus WRC. Συµµετείχε το 1977, όταν µε Fiat 131 Abarth κέρδισε το
επίσης στο ράλι Paris-Dakar δύο φορές στην κατηγορία φορτηγών. Rally New Zealand.
Μάρκου Άλεν (Markku Alen)
TRACTION MAGAZINE 15