Page 45 - TRACTION 125
P. 45

ΑΠΟ ΤΟΝ  ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ

              φορητών υπολογιστών και των κινητών τηλεφώνων, καθώς και στη
              βιοµηχανία γυαλιού και κεραµικών.

              Πού βρίσκουµε το λίθιο και πώς εξορύσσεται;
              Με οκτώ εκατοµµύρια τόνους, η Χιλή διαθέτει τα µεγαλύτερα
              γνωστά αποθέµατα λιθίου στον κόσµο, κάτι που την τοποθετεί
              µπροστά από την Αυστραλία (2,7 εκατοµµύρια τόνοι), την Αργεντινή
              (δύο εκατοµµύρια τόνοι) και την Κίνα (ένα εκατοµµύριο τόνοι). Στην
              Ευρώπη, η Πορτογαλία διαθέτει µικρότερες ποσότητες από την πο-
              λύτιµη πρώτη ύλη. Τα συνολικά παγκόσµια αποθέµατα εκτιµώνται
              σε 14 εκατοµµύρια τόνους. Αυτό αντιστοιχεί σε 165 φορές τον όγκο
              παραγωγής του 2018.
              Με 51.000 τόνους το 2018, η Αυστραλία ήταν µε διαφορά ο πιο   Παράλληλα, η Volkswagen κάνει τις δικές της έρευνες για να απο-
              σηµαντικός προµηθευτής λιθίου, µπροστά από τη Χιλή (16.000   κτήσει τη δική της γνώση και τεκµηριωµένη άποψη σχετικά µε την
              τόνοι), την Κίνα (8.000 τόνοι) και την Αργεντινή (6.200 τόνοι), κάτι   παροχή νερού στην έρηµο Atacama στη Χιλή, µε την υποστήριξη
              που φαίνεται από τα στοιχεία του USGS (United States Geological   ανεξάρτητων ειδικών. Επίσης, όλοι οι προµηθευτές της Volkswagen
              Survey). Οι παραπάνω τέσσερις χώρες κυριαρχούν εδώ και πολλά   υποχρεούνται βάσει των συµβάσεων που έχουν υπογραφεί να
              χρόνια στην αγορά, ενώ η Αυστραλία έχει κερδίσει ένα σαφές   τηρούν υψηλά περιβαλλοντικά και κοινωνικά πρότυπα. Αυτό ισχύει
              προβάδισµα έναντι της Χιλής τα τελευταία έτη.     και για τους προµηθευτές λιθίου. Ο στόχος είναι να εξασφαλιστεί
              Το λίθιο της Αυστραλίας προέρχεται από την εξόρυξη µεταλλευµά-  ένας βιώσιµος εφοδιασµός όλων των πρώτων υλών. Για τον σκοπό
              των, ενώ στη Χιλή και την Αργεντινή από τις ερήµους αλατιού, που   αυτό η Volkswagen συµµετέχει επίσης σε οργανισµούς όπως
              στα αγγλικά ονοµάζονται salars. Πιο γνωστή από τις ερήµους αυτές   η Πρωτοβουλία Υπεύθυνων Ορυκτών (Responsible Minerals
              είναι η περίφηµη Ατακάµα. Η εξόρυξη της πρώτης ύλης από τις ερή-  Initiative) και η Παγκόσµια Συµµαχία Μπαταρίας του Παγκόσµιου
              µους γίνεται ως εξής: το αλµυρό νερό από τις υπόγειες λίµνες που   Οικονοµικού Φόρουµ (World Economic Forum’s Global Battery
              περιέχει λίθιο φέρεται στην επιφάνεια και εξατµίζεται σε µεγάλες   Alliance).
              κοιλότητες (αλυκές). Στο αλατούχο διάλυµα που αποµένει γίνεται
              επεξεργασία που αποτελείται από διάφορα στάδια µέχρι τη στιγµή   Ποια θα είναι µακροπρόθεσµα η ζήτηση λιθίου;
              που το λίθιο είναι κατάλληλο για χρήση σε µπαταρίες.  Ο αριθµός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναµένεται να αυξηθεί
              Υπάρχουν ωστόσο κάποιες επικριτικές αναφορές για την εξόρυξη   σηµαντικά – µε αναµενόµενη θετική επίδραση στην προστασία του
              λιθίου από τις ερήµους αλατιού. Σε ορισµένες περιοχές οι ντόπιοι πα-  περιβάλλοντος. Το Group Volkswagen σκοπεύει να διαθέσει µέχρι
              ραπονιούνται για την αυξανόµενη ξηρασία, η οποία για παράδειγµα   το 2029 περίπου 26 εκατοµµύρια πλήρως ηλεκτρικά οχήµατα.
              απειλεί την κτηνοτροφία ή οδηγεί στην καταστροφή της βλάστησης.   «Η πρώτη ύλη παραµένει µακροπρόθεσµα σηµαντική», λέει ο
              Από την πλευρά των ειδικών δεν είναι ακόµα σαφές σε ποιο βαθµό   βραβευµένος µε βραβείο Νόµπελ Μ. Stanley Wittingham, ο οποίος
              η ξηρασία σχετίζεται µε την εξόρυξη λιθίου. Το ότι δεν απαιτείται   θεωρείται ότι έβαλε τα επιστηµονικά θεµέλια για τις µπαταρίες που
              πόσιµο νερό για την παραγωγή λιθίου αυτή καθαυτή είναι κάτι που   χρησιµοποιούνται σήµερα. «Το αναγκαίο συστατικό για υψηλής αυ-
              δεν αµφισβητείται. Αυτό που αµφισβητείται, από την άλλη πλευρά,   τονοµίας µπαταρίες θα είναι το λίθιο για τα επόµενα 10-20 χρόνια»,
              είναι ο βαθµός στον οποίο η εξόρυξη αλµυρού νερού οδηγεί σε   συνεχίζει. Μακροπρόθεσµα, µεγάλο µέρος των χρησιµοποιούµε-
              εισροή γλυκού νερού και εποµένως επηρεάζει τα υπόγεια ύδατα   νων πρώτων υλών θα ανακυκλωθεί – κάτι που θα µειώσει την
              στην άκρη των ερήµων αλατιού. Οι υπόγειες ροές νερού στην   ανάγκη για «νέο» λίθιο. Ωστόσο, αυτό είναι κάτι που αναµένεται να
              έρηµο Atacama της Χιλής, για παράδειγµα, που θα µπορούσαν να   γίνει αισθητό µετά το 2030, όταν δηλαδή οι ήδη χρησιµοποιηµένες
              οδηγήσουν σε ασφαλή συµπεράσµατα, δεν έχουν ακόµα διερευνη-  µπαταρίες θα αρχίσουν να επιστρέφονται σε µεγάλες ποσότητες.
              θεί επαρκώς.

              Πώς αποκτά η Volkswagen το λίθιο που χρειάζεται;
              Η Volkswagen συνεργάζεται στενά µε τους προµηθευτές µπατα-
              ριών για να εξασφαλίσει τη χρήση βιώσιµης εξόρυξης λιθίου στην
              αλυσίδα εφοδιασµού. Πέρυσι, η Volkswagen ολοκλήρωσε ένα
              αρχικό µνηµόνιο κατανόησης (Memorandum of Understanding) µε
              την κινέζικη εταιρεία Ganfeng, προµηθευτή λιθίου.
              Η Ganfeng αποκτά την πρώτη ύλη, µεταξύ άλλων, από διάφορα
              ορυχεία στην Αυστραλία. Στα ηλεκτρικά µοντέλα της Volkswagen
              χρησιµοποιείται επίσης λίθιο από τη Χιλή.


                                                                                                  TRACTION MAGAZIN E 45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50