Page 13 - TRACTION 131
P. 13

ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: F1 TEAMS, WEB

                                               αναγνώρισαν ότι το Halo έσωσε τις ζωές τους.   πρόσθετο χαρακτηριστικό ασφαλείας που
                                               Ήταν τότε που ο επικεφαλής της Mercedes, Toto   περιλαµβάνεται τώρα σε όλα τα µονοθέσια
                                               Wolff, ο οποίος είχε επικρίνει το Halo νωρίτερα   µε ανοιχτό κόκπιτ, ως δακτύλιος προστασίας
                                               µέσα στη σεζόν, παραδέχτηκε ότι είχε αποδειχθεί   τιτανίου γύρω από το πιλοτήριο του οδηγού.
                                               σωτήριο µετά το συµβάν του Leclerc. Στο Halo   Έχει σχεδιαστεί για να εµποδίζει τους οδηγούς
                                               πιστώθηκε επίσης η διάσωση της ζωής του Alex   να τραυµατιστούν από συντρίµµια ή να χάσουν
                                               Peroni στην F3 στη Monza πέρυσι.  τη ζωή τους από τραύµα στο κεφάλι, όπως στην
                                               Όµως δεν είναι µόνο αυτά τα παραδείγµατα. Το   τραγική περίπτωση του Bianchi. Το κυβερνητικό
                                               πιο µεγάλο, το πιο σοκαριστικό ατύχηµα, ήταν   σώµα της F1 χρειάστηκε πολύ χρόνο για να
                                               αυτό του Romain Grosjean στο Grand Prix του   ερευνήσει και να δοκιµάσει τη σχεδίαση, η
                                               Μπαχρέιν του 2020, όπου, αφού χτύπησε το   οποία επηρεάζει ελαφρώς το οπτικό πεδίο των
                                               µονοθέσιο του Daniil Kvyat, έπεσε µε ταχύτητα   οδηγών.
                                               220 χλµ./ώρα στις µπαριέρες, τις οποίες «έσκισε»   Το Halo αποτελείται από µια καµπύλη ράβδο
                                               και πέρασε από µέσα… Το µισό µονοθέσιο έµεινε   που τοποθετείται για να προστατεύει το κεφάλι
                                               στην πίστα και το υπόλοιπο, µε την «µπανιέρα» µε   του οδηγού. Οι πρώτες δοκιµές του πραγµα-
                                               το Halo και τον Γάλλο πιλότο µέσα, να φλέγεται   τοποιήθηκαν το 2016 και τον Ιούλιο του 2017.
                                               από την άλλη πλευρά. Το Halo χτύπησε το   Από τη σεζόν του 2018, η FIA έχει καταστήσει το
                                               πάνω τµήµα του φράγµατος, προστατεύοντας το   «φωτοστέφανο» υποχρεωτικό σε κάθε όχηµα
                                               κεφάλι του Grosjean από την πρόσκρουση. Σε   στην F1, την F2, την F3, την FΕ και επίσης την
                                               ένα παρόµοιο ατύχηµα στο Grand Prix των Ηνω-  F4 ως νέo µέτρο ασφάλειας. Ορισµένες άλλες
                                               µένων Πολιτειών του 1974, ο οδηγός Helmuth   αγωνιστικές σειρές ανοιχτών µονοθεσίων
                                               Koinigg αποκεφαλίστηκε.           χρησιµοποιούν επίσης το Halo, όπως το IndyCar
                                               Παρά την αρχική ανησυχία σχετικά µε την   Series, το Super Formula και το Australian S5000
                                               ικανότητα των οδηγών να εκκενώνουν γρήγορα   Championship.
                                               και τη διαφυγή τους να επηρεάζεται από το   Το Halo είναι κατασκευασµένο από τιτάνιο
                                               «φωτοστέφανο», ο Grosjean µπόρεσε να ανέβει   και στην πρώτη του έκδοση του 2016 ζύγιζε
                                               σχεδόν αµέσως, κάτι που ήταν κρίσιµο, καθώς   περίπου 7 κιλά και στη συνέχεια αυξήθηκε
                                               το αυτοκίνητο άρχισε να καίγεται αµέσως. «∆εν   στα 9 κιλά το 2017. Το σύστηµα δεν έχει
                                               ήµουν υπέρ του ‘‘φωτοστέφανου’’ πριν από µε-  αναπτυχθεί από τις οµάδες, αλλά κατασκευ-
                                               ρικά χρόνια, αλλά νοµίζω ότι είναι το καλύτερο   άζεται από τρεις εγκεκριµένους εξωτερικούς
                                               πράγµα που έχουµε φέρει στη Formula 1 και   κατασκευαστές που επέλεξε η FIA και έχει τις
                                               χωρίς αυτό δεν θα µπορούσα να µιλήσω µαζί   ίδιες προδιαγραφές για όλα τα οχήµατα. Σε
                                               σας σήµερα» είπε ο Grosjean από το κρεβάτι του   µια προσοµοίωση που πραγµατοποίησε η FIA,
              διαδικτυακή έξαρση απέχθειας, έδειξαν ότι το   νοσοκοµείου ύστερα από ώρες!  χρησιµοποιώντας τα δεδοµένα 40 πραγµατι-
              Halo ήταν µη δηµοφιλές, γιατί δεν είναι οπτικά   ∆υστυχώς πριν από µερικά χρόνια οι αγωνι-  κών περιστατικών, η χρήση του συστήµατος
              ελκυστικό, είναι ενάντια στην έννοια των αγώνων   ζόµενοι στην F1 δεν ήταν τόσο τυχεροί όσο ο   οδήγησε σε 17% θεωρητική αύξηση του
              ανοιχτού πιλοτηρίου και εµποδίζει την όραση του   Grosjean. To 2012 η Ισπανίδα πιλότος Maria   ποσοστού επιβίωσης του οδηγού.
              οδηγού. Ευτυχώς από την άλλη, πρώην οδηγοί,   de Villota, κάνοντας δοκιµές µε τη Marussia,   Μάλιστα η FIA για την εξέλιξη του Halo εξέτασε
              συµπεριλαµβανοµένου του Jackie Stewart, κα-  χτύπησε στο πίσω µέρος ενός φορτηγού, έχασε   τρία θεµελιώδη σενάρια: σύγκρουση µεταξύ
              λωσόρισαν το σύστηµα και το συνέκριναν µε την   το ένα µάτι της και υπέστη σοβαρές κρανιοεγκε-  δύο οχηµάτων, επαφή µεταξύ ενός οχήµατος
              εισαγωγή ζωνών ασφαλείας, η οποία είχε επίσης   φαλικές κακώσεις. Ο Jules Bianchi σκοτώθηκε   και του περιβάλλοντος χώρου (όπως εµπόδια)
              επικριθεί, αλλά στη συνέχεια έγινε ο κανόνας και   ύστερα από ένα δυστύχηµα στο ιαπωνικό Grand   και συγκρούσεις µε οχήµατα και συντρίµµια. Οι
              στα αυτοκίνητα καθηµερινής χρήσης.   Prix του 2014, χάνοντας τον έλεγχο της Marussia   δοκιµές έχουν δείξει ότι το σύστηµα «φωτοστέ-
              Παρά την αρχική κριτική, το Halo επαινέθηκε   που έπεσε επάνω σε έναν γερανό που έβγαζε   φανο» µπορεί να µειώσει σηµαντικά τον κίνδυνο
              από την κοινότητα του motorsport ύστερα από   άλλο µονοθέσιο από την πίστα. Και η µητέρα   τραυµατισµού του οδηγού.
              δύο περιστατικά, όπου το «φωτοστέφανο»   του Bianchi µίλησε αµέσως µετά το ατύχηµα   Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις το σύστηµα
              χτυπήθηκε από άλλο αυτοκίνητο. Ένα περιστα-  στο Μπαχρέιν υποστηρίζοντας ότι το Halo – το   µπόρεσε να εµποδίσει το κράνος να έρθει σε
              τικό ήταν µε το ατύχηµα του Tadasuke Makino   οποίο δεν ήταν χαρακτηριστικό των αυτοκινήτων   επαφή µε ένα αντικείµενο όταν συγκρίθηκε µε
              στην F2 και ένα στο Grand Prix του Βελγίου,   πριν από έξι χρόνια, αλλά επέβαλε η FIA – είχε   µια σειρά ατυχηµάτων που είχαν συµβεί στο πα-
              όπου το Halo του Charles Leclerc χτυπήθηκε από   «σώσει τη ζωή του Romain».   ρελθόν. Τον Αύγουστο του 2017 παρουσιάστηκε
              την ιπτάµενη McLaren του Fernando Alonso,                          το Dallara F2 2018, ένα νέο αυτοκίνητο της
              µε τα δύο Halo να δείχνουν ορατή ζηµιά από τη   Το ζωοδόχο «φωτοστέφανο»   Formula 2 και ήταν το πρώτο που εγκατέστησε
              σύγκρουση. Τόσο ο Makino όσο και ο Leclerc   Το Halo κυκλοφόρησε το 2018 και είναι ένα   το σύστηµα Halo.

                                                                                                  TRACTION MAGAZINE 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18