Page 13 - TRACTION 131
P. 13
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: F1 TEAMS, WEB
αναγνώρισαν ότι το Halo έσωσε τις ζωές τους. πρόσθετο χαρακτηριστικό ασφαλείας που
Ήταν τότε που ο επικεφαλής της Mercedes, Toto περιλαµβάνεται τώρα σε όλα τα µονοθέσια
Wolff, ο οποίος είχε επικρίνει το Halo νωρίτερα µε ανοιχτό κόκπιτ, ως δακτύλιος προστασίας
µέσα στη σεζόν, παραδέχτηκε ότι είχε αποδειχθεί τιτανίου γύρω από το πιλοτήριο του οδηγού.
σωτήριο µετά το συµβάν του Leclerc. Στο Halo Έχει σχεδιαστεί για να εµποδίζει τους οδηγούς
πιστώθηκε επίσης η διάσωση της ζωής του Alex να τραυµατιστούν από συντρίµµια ή να χάσουν
Peroni στην F3 στη Monza πέρυσι. τη ζωή τους από τραύµα στο κεφάλι, όπως στην
Όµως δεν είναι µόνο αυτά τα παραδείγµατα. Το τραγική περίπτωση του Bianchi. Το κυβερνητικό
πιο µεγάλο, το πιο σοκαριστικό ατύχηµα, ήταν σώµα της F1 χρειάστηκε πολύ χρόνο για να
αυτό του Romain Grosjean στο Grand Prix του ερευνήσει και να δοκιµάσει τη σχεδίαση, η
Μπαχρέιν του 2020, όπου, αφού χτύπησε το οποία επηρεάζει ελαφρώς το οπτικό πεδίο των
µονοθέσιο του Daniil Kvyat, έπεσε µε ταχύτητα οδηγών.
220 χλµ./ώρα στις µπαριέρες, τις οποίες «έσκισε» Το Halo αποτελείται από µια καµπύλη ράβδο
και πέρασε από µέσα… Το µισό µονοθέσιο έµεινε που τοποθετείται για να προστατεύει το κεφάλι
στην πίστα και το υπόλοιπο, µε την «µπανιέρα» µε του οδηγού. Οι πρώτες δοκιµές του πραγµα-
το Halo και τον Γάλλο πιλότο µέσα, να φλέγεται τοποιήθηκαν το 2016 και τον Ιούλιο του 2017.
από την άλλη πλευρά. Το Halo χτύπησε το Από τη σεζόν του 2018, η FIA έχει καταστήσει το
πάνω τµήµα του φράγµατος, προστατεύοντας το «φωτοστέφανο» υποχρεωτικό σε κάθε όχηµα
κεφάλι του Grosjean από την πρόσκρουση. Σε στην F1, την F2, την F3, την FΕ και επίσης την
ένα παρόµοιο ατύχηµα στο Grand Prix των Ηνω- F4 ως νέo µέτρο ασφάλειας. Ορισµένες άλλες
µένων Πολιτειών του 1974, ο οδηγός Helmuth αγωνιστικές σειρές ανοιχτών µονοθεσίων
Koinigg αποκεφαλίστηκε. χρησιµοποιούν επίσης το Halo, όπως το IndyCar
Παρά την αρχική ανησυχία σχετικά µε την Series, το Super Formula και το Australian S5000
ικανότητα των οδηγών να εκκενώνουν γρήγορα Championship.
και τη διαφυγή τους να επηρεάζεται από το Το Halo είναι κατασκευασµένο από τιτάνιο
«φωτοστέφανο», ο Grosjean µπόρεσε να ανέβει και στην πρώτη του έκδοση του 2016 ζύγιζε
σχεδόν αµέσως, κάτι που ήταν κρίσιµο, καθώς περίπου 7 κιλά και στη συνέχεια αυξήθηκε
το αυτοκίνητο άρχισε να καίγεται αµέσως. «∆εν στα 9 κιλά το 2017. Το σύστηµα δεν έχει
ήµουν υπέρ του ‘‘φωτοστέφανου’’ πριν από µε- αναπτυχθεί από τις οµάδες, αλλά κατασκευ-
ρικά χρόνια, αλλά νοµίζω ότι είναι το καλύτερο άζεται από τρεις εγκεκριµένους εξωτερικούς
πράγµα που έχουµε φέρει στη Formula 1 και κατασκευαστές που επέλεξε η FIA και έχει τις
χωρίς αυτό δεν θα µπορούσα να µιλήσω µαζί ίδιες προδιαγραφές για όλα τα οχήµατα. Σε
σας σήµερα» είπε ο Grosjean από το κρεβάτι του µια προσοµοίωση που πραγµατοποίησε η FIA,
διαδικτυακή έξαρση απέχθειας, έδειξαν ότι το νοσοκοµείου ύστερα από ώρες! χρησιµοποιώντας τα δεδοµένα 40 πραγµατι-
Halo ήταν µη δηµοφιλές, γιατί δεν είναι οπτικά ∆υστυχώς πριν από µερικά χρόνια οι αγωνι- κών περιστατικών, η χρήση του συστήµατος
ελκυστικό, είναι ενάντια στην έννοια των αγώνων ζόµενοι στην F1 δεν ήταν τόσο τυχεροί όσο ο οδήγησε σε 17% θεωρητική αύξηση του
ανοιχτού πιλοτηρίου και εµποδίζει την όραση του Grosjean. To 2012 η Ισπανίδα πιλότος Maria ποσοστού επιβίωσης του οδηγού.
οδηγού. Ευτυχώς από την άλλη, πρώην οδηγοί, de Villota, κάνοντας δοκιµές µε τη Marussia, Μάλιστα η FIA για την εξέλιξη του Halo εξέτασε
συµπεριλαµβανοµένου του Jackie Stewart, κα- χτύπησε στο πίσω µέρος ενός φορτηγού, έχασε τρία θεµελιώδη σενάρια: σύγκρουση µεταξύ
λωσόρισαν το σύστηµα και το συνέκριναν µε την το ένα µάτι της και υπέστη σοβαρές κρανιοεγκε- δύο οχηµάτων, επαφή µεταξύ ενός οχήµατος
εισαγωγή ζωνών ασφαλείας, η οποία είχε επίσης φαλικές κακώσεις. Ο Jules Bianchi σκοτώθηκε και του περιβάλλοντος χώρου (όπως εµπόδια)
επικριθεί, αλλά στη συνέχεια έγινε ο κανόνας και ύστερα από ένα δυστύχηµα στο ιαπωνικό Grand και συγκρούσεις µε οχήµατα και συντρίµµια. Οι
στα αυτοκίνητα καθηµερινής χρήσης. Prix του 2014, χάνοντας τον έλεγχο της Marussia δοκιµές έχουν δείξει ότι το σύστηµα «φωτοστέ-
Παρά την αρχική κριτική, το Halo επαινέθηκε που έπεσε επάνω σε έναν γερανό που έβγαζε φανο» µπορεί να µειώσει σηµαντικά τον κίνδυνο
από την κοινότητα του motorsport ύστερα από άλλο µονοθέσιο από την πίστα. Και η µητέρα τραυµατισµού του οδηγού.
δύο περιστατικά, όπου το «φωτοστέφανο» του Bianchi µίλησε αµέσως µετά το ατύχηµα Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις το σύστηµα
χτυπήθηκε από άλλο αυτοκίνητο. Ένα περιστα- στο Μπαχρέιν υποστηρίζοντας ότι το Halo – το µπόρεσε να εµποδίσει το κράνος να έρθει σε
τικό ήταν µε το ατύχηµα του Tadasuke Makino οποίο δεν ήταν χαρακτηριστικό των αυτοκινήτων επαφή µε ένα αντικείµενο όταν συγκρίθηκε µε
στην F2 και ένα στο Grand Prix του Βελγίου, πριν από έξι χρόνια, αλλά επέβαλε η FIA – είχε µια σειρά ατυχηµάτων που είχαν συµβεί στο πα-
όπου το Halo του Charles Leclerc χτυπήθηκε από «σώσει τη ζωή του Romain». ρελθόν. Τον Αύγουστο του 2017 παρουσιάστηκε
την ιπτάµενη McLaren του Fernando Alonso, το Dallara F2 2018, ένα νέο αυτοκίνητο της
µε τα δύο Halo να δείχνουν ορατή ζηµιά από τη Το ζωοδόχο «φωτοστέφανο» Formula 2 και ήταν το πρώτο που εγκατέστησε
σύγκρουση. Τόσο ο Makino όσο και ο Leclerc Το Halo κυκλοφόρησε το 2018 και είναι ένα το σύστηµα Halo.
TRACTION MAGAZINE 13