Page 30 - TRACTION 133
P. 30
ΠΙΣΣΑ & ΧΩΜΑ
ΠΙΣΣΑ & ΧΩΜΑ
LE MANS HYPERCAR
ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ.
ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ Α ΥΤ ΟΚΙΝΗΤΩΝ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ.
ΤΟΝ ΑΝΑΛΥΟΥΜΕ ΚΑΙ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΠΙΣΩ ΤΟΥ ΟΙ ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΤΩΝ ΘΕΑΤΩΝ
ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΑΓΩΝΩΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΜΦΘΟΥΝ!
«Το Hypercar σηµατοδοτεί µια καµπή για τους αγώνες αντοχής. Με όχι µόνο να αναπαράγουν την ταυτότητα της µάρκας και την αυθεντι-
τον περιορισµό του κόστους, αυτή η νέα κορυφαία κατηγορία αυτοκι- κή αρχιτεκτονική, διατηρώντας το πνεύµα της µάρκας και παραµένο-
νήτων είναι η αυγή ενός λαµπρού µέλλοντος για την προοπτική των ντας σχετικές µε τη φιλοσοφία των αυτοκινήτων δρόµου, αλλά και να
µεγάλων κατασκευαστών να επιστρέψουν και να δώσουν συναρπα- εκφράσουν πραγµατικές δυνατότητες όσον αφορά τη δηµιουργικότη-
στικές µάχες στην πίστα». τα και την καινοτοµία. Παράλληλα καθιερώνονται λιγότερο άκαµπτοι
Ας ξεκινήσουµε την αναλυτική µας προσέγγιση σε αυτή τη νέα κατη- αεροδυναµικοί περιορισµοί για τα αυτοκίνητα, δίνοντας τη δυνατότη-
γορία µε τις δηλώσεις του Pierre Fillon. Ποιος είναι ο Pierre Fillon; τα να ενσωµατώσουν τα στοιχεία αυτά στον συνολικό σχεδιασµό.
Είναι ο πρόεδρος του Automobile Club de l’Ouest, του εν συντοµία Οµοίως µε την κατηγορία LMP1 επιτρέπεται η χρήση και υβριδικών
ACO, ήτοι της λέσχης η οποία διοργανώνει τον φηµισµένο αγώνα ή µη υβριδικών µονάδων ισχύος, µε µετάδοση είτε στους πίσω είτε
των 24 Ωρών στο Le Mans της Γαλλίας. Του αγώνα που καθορίζει στους δύο άξονες.
όλο το Παγκόσµιο Πρωτάθληµα Αντοχής (WEC-Wolrd Endurance Αυτό είναι που συνάδει µε ό,τι γράψαµε στην αρχή περί «καθησυ-
Championship). χασµού των θεατών»! ∆ηλαδή, ο ήχος των κινητήρων εσωτερικής
Μπαίνουµε στα άδυτα των κανονισµών µε αφορµή το ήδη έτοιµο αυ- καύσης σε ένα τόσο εµβληµατικό τοπίο αγώνων θα συνεχίσει να
τοκίνητο της Toyota Gazoo Racing, αλλά και την επίσηµη ανακοίνω- υπάρχει για τουλάχιστον µία πενταετία ακόµη!
ση της Peugeot Sport.
Η κατηγορία Hypercar ή αλλιώς LMH (Le Mans Hypercar), ένα Ο καθοριστικός τοµέας των επιδόσεων
κοινό project της ∆ιεθνούς Οµοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) και της Μία νέα φιλοσοφία ελέγχου των επιδόσεων εισάγεται µέσα από τη
Automobile Club de l’Ouest (ACO), βρίσκεται σε εξέλιξη από το νέα κατηγορία των Hypercars. Έτσι, αντί οι κανονισµοί να περιορί-
2018 και πλέον πλησιάζει στο ντεµπούτο της. Τα πρώτα αυτοκίνητα ζουν τη διαδικασία σχεδιασµού µε αλλεπάλληλες απαιτήσεις, η FIA
που κατασκευάστηκαν σύµφωνα µε τους κανονισµούς Le Mans και η ACO επιβλέπουν το αποτέλεσµα. Αυτό είναι δυνατό λόγω των
Hypercar του 2021 έχουν αποκαλυφθεί, ενώ άλλα βρίσκονται σε ορίων, όπου οι ελάχιστες και οι µέγιστες τιµές καθορίστηκαν για το-
προχωρηµένα στάδια εξέλιξης και κατασκευής. µείς όπως η µονάδα ισχύος και η αεροδυναµική απόδοση (άρρηκτα
συνδεδεµένοι τοµείς), µε κάθε ένα από τα αυτοκίνητα να πρέπει να
Η νέα φιλοσοφία ταιριάζει σε αυτά τα δεδοµένα. Η ισχύς ρυθµίζεται στους 680 ίππους
Το νέο σύνολο κανονισµών LMH αντιπροσωπεύει µια σηµαντική (500 kw), ενώ το ελάχιστο βάρος στα 1.030 κιλά.
αλλαγή στη φιλοσοφία σε σύγκριση µε την κατηγορία LMP1 (Le Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας έκδοσης του δελτίου αναγνώρισης
Mans Prototype) που αντικαθιστά. Επιτρέπει µεγαλύτερη ποικιλία (homologation), τα αυτοκίνητα µετρώνται στην αεροδυναµική σήραγ-
τόσο από άποψη τεχνικών προσεγγίσεων όσο και από την αισθητική γα, το αµάξωµα σαρώνεται από ειδικά µηχανήµατα, ενώ η απόδοση
των αυτοκινήτων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την «αγωνιστική του κινητήρα µετράται ζωντανά στην πίστα µε τη µέτρηση της ροπής!
ισότητα» µεταξύ των οµάδων και αποτρέποντας την κλιµάκωση του Μία από τις πιο καινοτόµες λύσεις στον έλεγχο της τελικής δύναµης
κόστους µέσω της έννοιας των τοµέων απόδοσης των κινητήρων. Να ενός αυτοκινήτου είναι η χρήση µετρητών ροπής, επιτρέποντας τον
σηµειώσουµε εδώ ότι στο σκεπτικό των δύο φορέων υπήρχε έντονη καλύτερο έλεγχο των παραµέτρων κινητήρα στην πίστα. Αυτοί οι
η επιθυµία αλλαγής των δεδοµένων των τελευταίων χρόνων, όπου αισθητήρες, ανθεκτικοί στο ηλεκτροµαγνητικό πεδίο και τη θερµό-
συνήθως ένας κατασκευαστής «καπέλωνε» µε τις επιδόσεις του τον τητα, εφαρµόζονται στους κινητήριους άξονες των αυτοκινήτων για
ανταγωνισµό. τη µέτρηση και τον περιορισµό της παρεχόµενης από την παράµετρο
Οι νέοι τεχνικοί κανονισµοί επικεντρώνονται στον έλεγχο των επιδό- Balance of Performance (BoP) ισχύος. Αυτή η πρόσφατα αναπτυγ-
σεων αντί του καθορισµού σχεδιαστικών ή δοµικών περιορισµών, µένη τεχνολογία είναι αποτελεσµατική στον περιορισµό του κόστους
επιτρέποντας στους κατασκευαστές να επιλέγουν οικονοµικά αποδο- ανάπτυξης των µονάδων ισχύος. Η εξέλιξη αυτή θα επιτρέψει από
τικές λύσεις, καθώς και να αποφευχθούν τυχόν σηµαντικές δαπάνες το 2022 στα αυτοκίνητα LMDh να µοιράζονται ορισµένα
που δεν θα φέρουν την προσδοκώµενη βελτίωση των επιδόσεων. εξαρτήµατα µε την επόµενη γενιά αυτοκινήτων LMP2, ώστε
Η αυτονοµία των κανονισµών επιτρέπει επίσης στους κατασκευαστές να αγωνίζονται στην κατηγορία Hypercar του FIA WEC LMH.