Page 13 - TRACTION 136
P. 13
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΣΗ ΧΟΥΝΤΡΑ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: WEB
ιδρύµατα αλλά και από την τροχαία. Εµβαθύνει επίσης περισσότερο, Τα αποτελέσµατα έχουν και πάλι κάτι παράδοξο σε πρώτη ανάγνω-
προσδιορίζοντας µε µεγαλύτερη «ακρίβεια» τις ευάλωτες περιοχές, ση. Χτυπήµατα στο κεφάλι, πρόσωπο και θώρακα εµφανίζονται
καθώς τις επιµερίζει σε εννέα: κεφάλι, στήθος, κοιλιακή χώρα, σπον- περισσότερο σε µεγαλύτερες ηλικίες παρά σε νεότερους αναβάτες. Οι
δυλική στήλη, λαιµός, πρόσωπο, άνω άκρα, κάτω άκρα και δέρµα νεότεροι αναβάτες ωστόσο έχουν πιο συχνούς αναλογικά τραυµατι-
- ταξινοµώντας τες ανάλογα µε τη σοβαρότητα. Τα αποτελέσµατα σµούς στα άκρα από τους µεγαλύτερους. Και πάλι τα ανακλαστικά
έδειξαν ότι οι οδηγοί που έκαναν χρήση κράνους είχαν λιγότερους δίνουν την εξήγηση. Οι νέοι προτείνουν χέρια και πόδια για την
τραυµατισµούς και λιγότερο σοβαρούς τραυµατισµούς. προστασία τους κατά την πτώση, κάτι που οι µεγαλύτεροι σε ηλικία
Η σηµαντική αυτή παρατήρηση επιβεβαιώνει το σχόλιο πιο πάνω ότι δεν καταφέρνουν, αφήνοντας εκτεθειµένες τις επίµαχες περιοχές..
αν «εγκατασταθεί» στην ατζέντα της καθηµερινότητας ενός οδηγού Η έρευνα αυτή επιβεβαιώνει και τα ευρήµατα της πρώτης, όπου
(αυτοκινήτου ή µοτοσυκλέτας), το «ενδεχόµενο» του ατυχήµατος, η καταγράφεται ως συχνότερος ο τραυµατισµός στα κάτω άκρα. Όπου
πιθανότητα εµπλοκής µειώνεται. οι νεότεροι τραυµατίζονται αναλογικά περισσότερο από τους πιο
Όποιος χρησιµοποιεί συνειδητά κράνος (και ζώνη) το πράττει διότι έµπειρους, µεγαλύτερους σε ηλικία. Η πιο αποκαλυπτική παράµετρος
έχει εντάξει το ενδεχόµενο και είναι «αυτοµάτως» πιο προστατευµένος, ωστόσο δίνεται στην καταγραφή των θανάτων εντός του νοσοκοµεί-
λόγω διαφορετικής διαχείρισης της µετακίνησης από τον εγκέφαλό ου µετά το ατύχηµα. Άνθρωποι που έφτασαν στο νοσοκοµείο αλλά
του. Η κατανοµή των ατυχηµάτων µεταξύ όσων φόραγαν κράνος ή κατέληξαν από τα τραύµατά τους µερικές ηµέρες µετά.
όχι σε σχέση µε την ηλικία δίνει παράδοξα αποτελέσµατα σε «πρώτη Εδώ την πρώτη θέση κατέχουν οι τραυµατισµοί στον θώρακα και
ανάγνωση». Οι χαµηλής σοβαρότητας τραυµατισµοί σε ηλικίες κάτω ακολουθούν οι τραυµατισµοί του κεφαλιού. Να σηµειώσουµε ότι
των 40 ετών εµφανίζονται σε όσους φορούσαν κράνος, σε αντίθεση η έρευνα αναφέρει οδηγούς που φορούσαν κράνος, καθώς σε
µε τους µεγαλύτερους σε ηλικία! άλλη περίπτωση η πρωτιά των κρανιοεγκεφαλικών κακώσεων είναι
Το ίδιο ισχύει και στους σοβαρούς και πολύ σοβαρούς τραυµα- αναµφίβολη.
τισµούς, όπου στους νεότερους είναι περισσότεροι σε όσους δεν Εποµένως αν η σύγκρουση είναι σφοδρή, ούτε το κράνος µπορεί
φορούσαν κράνος, ενώ στους µεγαλύτερους είναι σοβαρότεροι σε να προστατεύσει – όπως προφανώς και η ζώνη ή οι αερόσακοι του
όσους φορούσαν κράνος! αυτοκινήτου.
Για την ερµηνεία του «παράδοξου» χρειάζεται να µπουν και άλλοι Αν το κράνος καταφέρει να προστατεύσει, η πρώτη αιτία θανάτου
παράγοντες. Οι νεότεροι απλώς δεν έχουν αναπτυγµένη τη συναίσθη- είναι ο τραυµατισµός του θώρακα. Ακολουθούν οι τραυµατισµοί στην
ση αιτίου και αιτιατού κατά την οδήγηση µοτοσυκλέτας, την επίγνωση κοιλιακή χώρα.
των ενδεχόµενων συνεπειών από τον τρόπο οδήγησης, οπότε τα Όλα αυτά οδηγούν σε ένα πολύτιµο συµπέρασµα. Ο εξοπλισµός
αποτελέσµατα είναι αναµενόµενα. κατά την οδήγηση µοτοσυκλέτας δεν σταµατά στο κράνος, παρά,
Αυτό που παρατηρήθηκε στους µεγαλύτερους σε ηλικία εξηγείται ιεραρχικά ως προς την κρισιµότητα της προστασίας, περιλαµβάνει
ενδεχοµένως από το γεγονός ότι στους «συνειδητοποιηµένους» και τον προστατευτικό θώρακα. Ένα σχετικά άγνωστο είδος προστα-
και έµπειρους οδηγούς «διαφεύγει» η σκληρή πραγµατικότητα της τευτικού που, όπως περίτρανα δείχνουν οι στατιστικές, είναι εξίσου
µείωσης των ανακλαστικών τους µε την πάροδο της ηλικίας. Οπότε καθοριστικό µε το κράνος.
και δεν αναπροσαρµόζουν την οδήγησή τους σύµφωνα µε αυτό το Η τεχνολογία έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια στους αερόσα-
δεδοµένο. Ο χρόνος αντίδρασης αυξάνεται, ο ρυθµός ωστόσο παρα- κους για µοτοσυκλετιστές, καλύπτοντας την εξαιρετικά κρίσιµη περιοχή
µένει εκείνος της πρότερης ιστορίας τους, ενισχυµένος µάλιστα από την του θώρακα. Ένα απλό jacket που ενεργοποιείται αυτόµατα χάρη
εµπειρία της πολυετούς οδήγησης. στους αισθητήρες που διαθέτει και µπορεί να σώσει ζωές.
Μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση, και µάλλον αυτή που έχει περισσό- Από τους µη θανατηφόρους τραυµατισµούς το συµπέρασµα είναι
τερο νόηµα στην πραγµατική ζωή, είναι αυτή που δείχνει τη συχνότητα ότι οι µπότες ή τα µποτάκια µοτοσυκλέτας είναι που καλούνται να
τραυµατισµών σε οδηγούς που φορούσαν κράνος, το οποίο προφα- προσφέρουν την προστασία τους συχνότερα από οποιοδήποτε άλλο
νώς τους προστάτεψε από σοβαρότερο χτύπηµα στο κεφάλι. µέρος του εξοπλισµού. Για όσους έχουν επιλέξει να τα φοράνε όµως...
TRACTION MAGAZINE 13