Page 14 - TRACTION 143
P. 14

AΣΦΑΛΕΙΑ











































                        ABS σε µοτοσυκλέτα






                Η τεχνολογία µιας µοτοσυκλέτας είναι σήµερα πιο περίπλοκη από εκείνη του Apollo 11 που
                πήγε ανθρώπους στη Σελήνη. Όλα ελέγχονται ηλεκτρονικά, όλα ρυθµίζονται, αλλά, τελικά,
                     τι γίνεται µε τον οδηγό; Βοηθούν πραγµατικά ή αποδυναµώνουν την εξέλιξή του;

                 Το ερώτηµα πυροδοτεί συχνά συζητήσεις και έχει το δικό του, πραγµα-  εξαλειφθεί – όχι σε όλες τις µοτοσυκλέτες, αλλά σε όλο και περισσό-
                 τικό ενδιαφέρον. Η τεχνολογία ποιες ακριβώς παραµέτρους της οδικής   τερες. Με πιο πολλά χρόνια εξέλιξης στην πλάτη του το ABS έχει γίνει
                 ασφάλειας υπηρετεί;                               σήµερα απαραίτητο, αποδεκτό από το σύνολο, και πλέον υποχρεωτικό
                 Η απάντηση υπάρχει, απλώς είναι κάπως περίπλοκη. Για αρχή, θα   για µοτοσυκλέτες πάνω από 125 κ.εκ.
                 πούµε ένα µεγάλο «ναι» στην τεχνολογία και στα ηλεκτρονικά βοηθή-  Η διαφωνία έχει παραµείνει για τον πίσω τροχό. Κάποιες µοτοσυκλέτες
                 µατα. Στα περισσότερα βέβαια, όχι σε όλα, καθώς κάποια από αυτά   έχουν τη δυνατότητα απενεργοποίησής του για χρήση στο χώµα ή για
                 προσφέρονται απλώς για να γεµίζουν τη λίστα του ανταγωνισµού σε   χρήση sport. ∆ηλαδή, το ABS πλέον είναι µεν υποχρεωτικό, αλλά όλο
                 επίπεδο marketing.                                και περισσότερο προσφέρεται η επιλογή της απενεργοποίησης.
                 Ας τα πάρουµε όµως από την αρχή.                  Αυτό συµβαίνει γιατί δεν ενδείκνυται για χρήση σε πίστα και κυρίως στο
                 Εν αρχή λοιπόν ην το ABS. Σύστηµα ελέγχου του µπλοκαρίσµατος   χώµα, την εκτός δρόµου οδήγηση. Εκτός αν προσφέρεται η ανάλογη
                 των τροχών κατά την επιβράδυνση. Γνώρισε τα πέτρινα χρόνια του,   προσαρµογή (ρυθµίσεις) για τις ιδιαιτερότητες της µειωµένης πρόσφυ-
                 που η µοτοσυκλέτα χοροπηδούσε όταν έµπαινε σε εφαρµογή κι ο   σης. Κι εδώ έρχεται ένα αγκάθι για το ABS, καθώς σε δρόµους µε
                 οδηγός περισσότερο ανησυχούσε από αυτό, παρά από την απώλεια   πολύ χαµηλή πρόσφυση φέρνει πανικό.
                 της πρόσφυσης.                                    Σε δρόµους όπως οι ελληνικοί ενεργοποιείται νωρίς («αµολάει»), οπότε
                 Σύντοµα, µε πιο γρήγορους επεξεργαστές, το φαινόµενο άρχισε   ουσιαστικά ο οδηγός έχει την αίσθηση ότι δεν έχει φρένα. Αυτό φέρνει
                 να µειώνεται, σε βαθµό που σήµερα το «χτύπηµα» στη µανέτα έχει   πανικό και συχνά έξοδο από τον δρόµο. Επίσης, σε κάθε περίπτωση, το


              14 TRACTION MAGAZINE
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19