Page 15 - TRACTION 143
P. 15

ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΣΗ ΧΟΥΝΤΡΑ























              φρενάρισµα µε ABS χρειάζεται περισσότερα µέτρα από εκείνο χωρίς.   φρενάρισµα, τις µικρότερες αποστάσεις πέδησης, κι όλα αυτά µε τη
              Άρα αµφισβητείται η χρήση του; Ασφαλώς όχι, καθώς το ABS σε κρατά   µοτοσυκλέτα σταθερή και όρθια.
              όρθιο, έστω ζητώντας λίγα ακόµη µέτρα, σε αντίθεση µε ένα λάθος   Άλλωστε, αν κάποιος αναβάτης θέλει να φρενάρει σωστά, αποτελε-
              φρενάρισµα χωρίς ABS, που µπορεί να σε ρίξει.     σµατικά και µε ασφάλεια, αυτό πρέπει να κάνει. Πατά πρώτα το πίσω κι
              Λέγοντας αυτά έρχεται η ώρα να πούµε ότι η διαδικασία του φρεναρί-  αµέσως µετά το εµπρός.
              σµατος είναι η λιγότερο εξελιγµένη στον εγκέφαλο κάθε οδηγού από   Τα θέµατα αµφισβήτησης της «χρησιµότητας» των ηλεκτρονικών αγγί-
              οποιαδήποτε άλλη δεξιότητα κατά την οδήγηση της µοτοσυκλέτας.   ζουν και το ABS. Κατά πόσο η παρέµβαση από ηλεκτρονικά συστήµα-
              Η εξήγηση για αυτό το φαινοµενικά παράδοξο βρίσκεται στον ίδιο τον   τα περιορίζει την εξέλιξη του αναβάτη ώστε, µε την πάροδο του χρόνου
              εγκέφαλο του ανθρώπου. Αδυνατώντας να κατανοήσει την αλλαγή   και την εµπειρία, να γίνεται καλύτερος στους χειρισµούς της µοτοσυ-
              της κινητικής κατάστασης κατά το έντονο φρενάρισµα, απλώς το   κλέτας; Αυτή είναι η ερώτηση που έχει να αντιµετωπίσει η διαρκώς
              αποφεύγει. Το αποτέλεσµα είναι όλοι οι (µη εκπαιδευµένοι) οδηγοί να   αυξανόµενη εµφάνιση ηλεκτρονικών βοηθηµάτων στις µοτοσυκλέτες.
              φρενάρουν νωρίς και λίγο – σε σχέση µε τις δυνατότητες της µοτοσυ-  Σε πρώτη ανάγνωση η απάντηση έρχεται σαρωτική, καθώς αυτό που
              κλέτας τους.                                      προσφέρουν τα βοηθήµατα είναι να περιορίσουν τις συνέπειες του
              Στο πλαίσιο αυτής της άγνοιας, η ύπαρξη του ABS είναι σωτήρια. Όµως,   ενδεχόµενου λάθους από τον οδηγό. Και αυτό ισχύει σαφώς και για το
              και το ίδιο το ABS είναι «έρµαιο» της περιορισµένης ικανότητας του αν-  ABS.
              θρώπου να εκτιµά την κινητική του κατάσταση σε έντονο φρενάρισµα,   Όµως το ίδιο ισχυρός είναι και ο αντίλογος, καθώς αν κάποιος συνηθί-
              αλλά και των αισθήσεών του.                       σει να οδηγεί µόνο µε ABS, στερείται αυτή την αίσθηση του τι συµβαίνει
              Όταν ένας οδηγός (που δεν έχει δεχτεί την κατάλληλη εκπαίδευση)   µεταξύ τροχού και δρόµου. Οπότε, αν οδηγήσει µια παλαιότερη
              αισθανθεί το χτύπηµα της µανέτας λόγω της ενεργοποίησης του ABS, η   µοτοσυκλέτα χωρίς ABS, η πτώση, ειδικά σε συνθήκες µειωµένης
              αυθόρµητη αντίδραση που έρχεται είναι να χαλαρώσει την πίεση στη   πρόσφυσης, είναι εξασφαλισµένη.
              µανέτα!                                           Ειδικά στη διαρκώς εξελισσόµενη κατηγορία µοτοσυκλετών τύπου
              Μειώνοντας τη δύναµη πέδησης καταναλώνει κρίσιµα µέτρα,   Adventure, όπου παρατηρείται στροφή προς την εκτός δρόµου χρήση,
              πορευµένος τελικά ταχύτερα προς το εµπόδιο το οποίο ήθελε αρχικά   τα πράγµατα είναι δύσκολα. Τα αυξηµένα ποσοστά εκτός δρόµου
              να αποφύγει. Που ήταν η αιτία για να πατήσει τόσο δυνατά τα φρένα,   συνοδεύονται µε την αναγκαστική γι’ αυτόν τον λόγο δυνατότητα
              οπότε και ενεργοποιείται το ABS. Φαύλος κύκλος...  απενεργοποίησης του ABS.
              Η Bosch, που πρωτοστατεί και σχεδόν µονοπωλεί τον τοµέα των ABS,   Τότε, στην πρώτη χωµάτινη κατηφόρα η µοτοσυκλέτα θα βρεθεί στο
              από την πρώτη ηµέρα εγκατάστασης ABS σε µοτοσυκλέτα παραγωγής   έδαφος και, παρότι ο τραυµατισµός θα είναι ασήµαντος λόγω χαµηλών
              ανέφερε ότι ο οδηγός «πριν οδηγήσει, πρέπει να εκπαιδευτεί στη χρήση   ταχυτήτων, οι φθορές στη µοτοσυκλέτα και τον εξοπλισµό του οδηγού
              του». Κανείς δεν το έκανε βέβαια, αφήνοντας στην τύχη και τις ανώτερες   θα πονέσουν οικονοµικά.
              δυνάµεις την έκβαση του εκάστοτε συµβάντος.       Ποια είναι η λύση; Και πάλι η εξάσκηση, ιδανικά µε καθοδήγηση,
              H µάχη µεταξύ ABS και «αντιρρησιών» έχει κοπάσει σε µεγάλο βαθµό,   καθώς ο εγκέφαλος πρέπει να µάθει κάτι νέο. Ώστε να µπορεί να αντα-
              όχι όµως χωρίς απώλειες. Η µεγαλύτερη απώλεια ήταν ο µεγάλος   ποκριθεί στην πιο περίπλοκη διαδικασία που καλείται ένας άνθρωπος
              «αντίπαλος» του ABS. που δεν ήταν άλλος από το πολύ πιο απλό – και   να διεκπεραιώσει, την οδήγηση µιας µοτοσυκλέτας.
              συγκριτικά προτιµότερο – CBS, τη συνδυασµένη δηλαδή χρήση των   Μέχρι τότε, µπορεί να βασιστεί στα όσα προσφέρει η τεχνολο-
              φρένων.                                           γία του ABS. Εξελίσσοντας το φρενάρισµά του µε αυτό αλλά και
              Με CBS, όταν πατάς το εµπρός, τα συνδυασµένα φρένα πατούν πρώτα   χωρίς, σε ελεγχόµενο περιβάλλον, να µετατρέψει το σύστηµα
              το πίσω και µετά το εµπρός. Όταν πατάς το πίσω, πατιέται σε δεύτερο   αντι-µπλοκαρίσµατος σε ένα ελεγχόµενο βοήθηµα αντί να εξαρτάται
              χρόνο (αλλά πολύ κοντινό) και το εµπρός. Αυτό δίνει το καλύτερο   αποκλειστικά απ’ αυτό...


                                                                                                  TRACTION MAGAZINE 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20